Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantaja ei ymmärrä yksinhuoltajan

Vierailija
14.01.2011 |

lasten sairastamista tai että yövuoroja en pystyisi tekemään arkisin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä löytyy työpaikkoja joissa ymmärretään.

Vierailija
2/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka hyväksyy meidät yh mammat, kun on lapsi kipeänä.

Kysyy aina etteikö nyt joku muu voisi hoitaa lasta, miksi jäät pois töistä kotiin kipeän lapsen kanssa (5v). Ja et eikö lapsen isä voi hoitaa?!

Selitäppä siinä esimiehelle, että ex ei kuulu enää kuvioihin, joten en voi vaatia häntä hoitamaan.

Eikä mikään edes velvoita häntä hoitamaan lastamme!!

Luin meinaan jostain, että yhteyshuoltajuudessa, lapsen sairastuessa hän jää sen vanhemman luokse jossa tullut kipeeksi eikä toisen tällöin ole pakko ottaa kipeää lasta.

Onneksi on kuitenkin vielä duuni paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yh.n ei ole tarvinnut tehdä yövuoroja lainkaan ja ei iltojakaan kovin paljoa.

Vähän tämä toki herättää närää muissa, mutta mitäs eivät ole kysyneet ja tehneet työsopparia niin, että siinä olisi maininta näistä työvuoroista.

Eli minä teen kolmessa viikossa vain pari iltavuoroa ja muuten pelkkää aamua.

Vierailija
4/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se sairas lapsi asuisi ydinperheessä. Mitä väliä sillä on, että kyseessä on yh, kun ydinperheissäkin se on yleensä aina sama vanhempi, jonka on helpompi jäädä töistä kotiin.

Ja kyllä niiltä ydinperheiden äideiltäkin kysellään, että eikö joku muu voisi hoitaa. Ja monella esimerkiksi mummo voi hoitaa kipeää lasta. Ihan yhtä lailla se yh:n mummokin voi hoitaa, joten ei ihme, että työnantaja kyselee.

Vierailija
5/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se sairas lapsi asuisi ydinperheessä. Mitä väliä sillä on, että kyseessä on yh, kun ydinperheissäkin se on yleensä aina sama vanhempi, jonka on helpompi jäädä töistä kotiin. Ja kyllä niiltä ydinperheiden äideiltäkin kysellään, että eikö joku muu voisi hoitaa. Ja monella esimerkiksi mummo voi hoitaa kipeää lasta. Ihan yhtä lailla se yh:n mummokin voi hoitaa, joten ei ihme, että työnantaja kyselee.

hän ei kyllä mun lasta voi jäädä hoitamaan. Ja mummoa mulla ei enää ole. Kaikki ystävät ja sukulaiset käy työssä, joten en voi velvoittaa äitiäni tai lapsen kummia ottamaan työstä vapaata ja jäädä hoitamaan mun sairasta lasta että mä pääsen töihin?!!!

Vooin sanoa, että totaali-yh:n osa työelämässä ei ole helppo. Mieskin kuoli, niin hänestäkään ei ole hoitoapua.

Vierailija
6/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja sitä katso, onko äiti yh-äiti vai ei. Ihan samalla tavalla hommat kusee, jos äiti on kotona.

Raadollinen maailma, työnantaja palkkaa työntekijän tekemään lähtökohtaisesti työtä, ei hoitamaan sairasta lasta.

Vierailija
7/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä äiti on vielä työelämässä, että hän ei kyllä mun lasta voi jäädä hoitamaan.

Joten ei tää oo ihan niin mielettömästi vain yh-kysymys, vaan kysymys siitä, miten työnantajat ylipäätään suhtautuu sairaan lapsen hoitoon.

Vierailija
8/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita vuoropäiväkoteja.

Ja onko sillä mitään väliä onko itse sairaana vai onko lapsi sairaana. Silloin on töistä pois ja varmaankin jonkun muun pitää hoitaa sunkin työsi. Pahimmillaan vielä omansa lisäksi.

Vierailija
9/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se sairas lapsi asuisi ydinperheessä. Mitä väliä sillä on, että kyseessä on yh, kun ydinperheissäkin se on yleensä aina sama vanhempi, jonka on helpompi jäädä töistä kotiin.

Ja kyllä niiltä ydinperheiden äideiltäkin kysellään, että eikö joku muu voisi hoitaa. Ja monella esimerkiksi mummo voi hoitaa kipeää lasta. Ihan yhtä lailla se yh:n mummokin voi hoitaa, joten ei ihme, että työnantaja kyselee.

lastenhoitoon 900km:n päästä? Onko sulla jotain taikakeinoja? On se nyt prkl ettei saa omia lapsiaan hoitaa.

Vierailija
10/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sopii omaan elämäntilanteeseen. Enhän minäkään ottaisi vuorotyötä, kun en kestä yövalvomista. Typerää se olisi, jos menisin vuorotyöhön, ja sit siellä alkaisin vaatia, että ei mulle saa laittaa yövuoroja, kun mä meen valvomisesta ihan sekaisin.

Tai mä en pysty tekemään kokoaikatyötä, kun mulla on työvelvoitteita meidän yrityksessäkin. Jos silti hakisin ja ottaisin vastaan kokoaikatyön ja sitten valittaisin, että mulla on liikaa töitä ja että mun työaikaa pitää lyhentää, niin eihän siinä olisi mitään järkeä!

Jos ihminen valitsee itselleen sopimattoman työpaikan, niin kumpi siinä se typerys oikein on: työnantaja vai työntekijä?

Vierailija
11/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin duunia, sellaiseen jota tehdään toimistoaikana. Oli pakko.

Hankin itselleni laajan ystäväpiirin sinä aikana kun olin lapsen kanssa kotona eli 3-vuotta. Vedin yh-kerhoa ja tutustuin kaikkiin tarhan äiteihin. Paras ystäväni on myös totaali-yhäri, joten tukiverkko on pettämätön.

Etsin duunin, jossa riittää, että tekee duuninsa. Kellon ajalla ei niin väliä. Olen copywriterina ja projektipäällikkönä firmassa, jossa lähes kaikilla on lapsia, joten kellään ei ole varaa mussuttaa.

Jos lapsi on paljon sairas, jään kotiin. Jos lapsi on aika sairas, mummo auttaa ja jos lapsi on vähän sairas, otan sen mukaan duuniin.

Kaikki tämä on vaatinut vaivaa ja paneutumista, sekä jopa vähän tsägää. Kaiken vaivan arvoista silti.

Onko teillä siellä yh-olohuonetta? Sieltä saa mahtavia ystäviä, samassa tilanteessa ja aina joku voi auttaa, kun vain tarjoat heille apua aina kun se on mahdollista?!

Vierailija
12/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitoon 900km:n päästä? Onko sulla jotain taikakeinoja? On se nyt prkl ettei saa omia lapsiaan hoitaa.

pääsee sieltä 900 km:n päästä lastenhoitoon mutta yh-perheiden mummot ei?

Avaapa meille hieman vielä tuota logiikkaa, kun se ei tuosta vielä aivan selviä.

Vierailija
13/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit itse siellä työnantajapuolella, niin tämäkin asia avautuisi sinulle ihan uudella tavalla...

Mutta toki käytät sinulle kuuluvaa oikeutta hoitaa lastasi silloin kun hän sairastuu, vaikka se ei työnantajaa miellytäkään. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta hankkia sukulaista hoitajaksi. Ikävä, jos työnantajan kyselyt tuntuvat syyllistäviltä, mutta ei hän varmasti sinua halua erityisesti kiusata koska olet yh.

Vierailija
14/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla tilanne ettei pysty tekee öitä. Ihan samalla viivalla kuuluvat olla kuin yh:t.

Vierailija
15/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee sieltä 900 km:n päästä lastenhoitoon mutta yh-perheiden mummot ei?

Avaapa meille hieman vielä tuota logiikkaa, kun se ei tuosta vielä aivan selviä.

asu jokaisen naapurissa. Ja olen itse uusperheellinen ja samaan logiikkaan törmännyt, vaikka en vuorotyötä teekään.

Vierailija
16/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla tilanne ettei pysty tekee öitä. Ihan samalla viivalla kuuluvat olla kuin yh:t.

että yh:t ovat taas vaatimassa erityiskohtelua asiassa, joka voi olla monelle muullekin ihan yhtä vaikea.

Enkä tarkoita, etteikö yh:na olisi haasteita elämän järjestämisessä. On tietenkin. Mutta ihan kaikki asia tämän maan päällä eivät anna yh:ille erityisvapauksia, eikä yh:illa ole oikeuksia noukkia rusinoita pullasta ja jättää muille sitten ne ikävimmät hommat.

Vierailija
17/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ydinperheet usein käpertyy itseensä. Kun on se perhe, se riittää. Yh:lla taas on tylsää jos käpertyy lapsien kanssa kotiin muhimaan keskenään. On siis hyvin luontaista tutustua muihin yh:hin ja etsiä vertaistukea ja apuvoimia ja tukiverkkoja.

Meillä on paljon laajempi käsitys tärkeistä ihmisistä ja paljon laajempi sosiaalinen verkko.

Työelämässä on paljon eri vaihtoehtoja. Niistä pitää vain etsiä se, joka sopii siihen tilanteeseen. Omani on tällä hetkellä tokalla luokalla ja harjoittelee mielellään yksin olemista tai kavereiden kanssa ulkona olemista. Se helpottaa kovasti, kun ei tarvitse aina juosta tukka putkella tarhaan ennenkuin se menee kiinni.

Vierailija
18/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan yh-kysymyksen. Luepa uudelleen.

Ei kyse ollut siitä, vaan siitä ettei niitä mummoja asu jokaisen naapurissa. Ja olen itse uusperheellinen ja samaan logiikkaan törmännyt, vaikka en vuorotyötä teekään.

Totta kai normaalijärjellä on selvää, että kaikilla ei ole mummot lähellä tai eläkkeellä. Mutta miten tuo on yh-kysymys, kun ei ne mummot ole ydinperheillä yhtään sen lähempänä tai kaukana. Eikä työnantajan suhtautuminen ydinperheen äiteihin ole yhtään sen ruusuisempaa.

Vierailija
19/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä lailla kunnon perheissä voi olla tilanne ettei pysty tekee öitä. Ihan samalla viivalla kuuluvat olla kuin yh:t.

Siis häh ?? Mikä on kunnon perhe ???

Yh perheetkö ei ole kunnon perheitä???

Vierailija
20/27 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan oo aina helppoa olla yh.

Mistä ihmeestä sä niin kuvittelet ??

Ainut helpotus tässä on se että saa tehdä asiat just niin ku ite haluaa eli olla itsekäs lähtiessä lapsen kanssa reissuun, eikä tartte ajatella mitä toinen miettii siitä :D .. no toi nyt vaan esimerkkinä.

Mut ei yh.na voi esim. lähteä illalla yksin tuosta vain tunnin lenkille yksin, kun ei ole ketään joka voisi sen aikaan hoitaa lastani. Tai joutuu sopimaan sen lenkille lähdön vaikka viikon päähän... kun taas ydinperheessä se on mahdollista, jollei puoliso ole vuorotyössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän