Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos molemmat vanhemmat on vuorotyössä, onko tuhoontuomittua?

Vierailija
14.01.2011 |

Kannustakaa nyt.. Olen ehkä hakemassa työtä, joka on 3-vuorotyö, ja mieheni on myös epäsäännöllisessä vuorotyössä.

Ja meillä kaksi lasta, toinen koulussa, toinen 3-vuotias.

Lueskelin äsken googlettamalla joidenkin muiden kokemuksia, osa oli sitä mieltä että jos yksinhuoltajanakin pärjää 3-vuorotyössä, niin miksei silloin jos on kaksi vanhempaa. Toisaalta taas silloin ei ehkä tarvitse aikaa parisuhteelle, kun sitä ei ole?

Mutta noin muuten minä ja mies ei muutenkaan olla mitään toistemme kyljessä nyhjöttäviä. Kotosalla kun ollaan yhtä aikaa, niin suureksi osaksi tehdään molemmat omia hommia (esim. nyt mä koneella ja mies autotallissa)

Ja plussana se, että olen vaihtelunhaluinen, joten luulisin että vuorotyö sopisi mulle. Päivät olisivat erilaisia.

Toisaalta mietityttää, miten keho sopeutuu eri rytmiin? Olen vähän huonouninen ollut aina, nukahtaminen välillä vaikeaa.

Mitäs luulette? Haenko vai en?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tulla illalla nostamaan tämä ketju uudelleen, jos olisi vuorotyöläisiä paikalla..

ap

Vierailija
2/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kovin hyvä juttu, mutta ilmeisesti sua kiinnostaa vain miten itse sopeutuisit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt vuorotyötä ennen lapsia ja en kyllä lähtisi siihen lasten kanssa...Rankkaa ja sekoittaa omat unirytmit.

Vierailija
4/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kovin hyvä juttu, mutta ilmeisesti sua kiinnostaa vain miten itse sopeutuisit?

yhtään sen enempää kuin muutenkaan, kun molemmat vanhemmat ovat työelämässä?

Isompi kävisi koulussa kuten normaalisti, ja iltaisin hänellä olisi täällä joko minä tai isänsä, tai mummo.

Ja pienempi olisi kotona kun meistä jompikumpi/molemmat olisi kotona, muuten hoidossa.

Selvennätkö vähän miten lapset kärsisivät, kysyn tätä ihan tosissani, en itse osaa nähdä oleellista eroa tavallisiin päivätyössä käyvien vanhempien lapsiin?

ap

Vierailija
5/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein aikanaan itse kolmevuorotyötä, miehellä oli aamu ja iltavuoroa, lähinnä iltaa. Lapset oli tuolloin tarhaikäisiä. Hyvää oli se, että lasten piti olla tarhassa tosi vähän (n. 10pv/kk) ja päivät oli lyhyitä (mies vei vasta lounaalle ja minä olin hakemassa jo kolmen jälkeen). Sovittelimme työaikoja siten, että meillä oli mahd. vähän iltavuoroja yhtäaikaa (kun siis lapset ei ollut missään vuorohoitotarhassa). Jos tarvi, niin sitten sukulaiset auttoivat hoitamisessa. Vuorotyössä saa myös helposti järjestettyä lähes viikon vapaata jos haluaa esim. lomalle. Huonoa oli se, että perheenä meillä ei ollut lähes koskaan yhteistä aikaa, vaikkemme mekään mitään kylki kyljessä kyhnääjiä ole. Nyt, kun mies on vaihtanut työpaikkaa, jossa ie enää saa niin hyvin sumplittua työvuoroja (=iltavuorot) ja lapset on kouluikäisiä en ehkä lähtisi enää. Lapsille pitäisi järjestää kotiin hoitaja ja teen mielelläni itse heidän kanssaan läksyjä ja laitan heidät nukkumaan. Mutta tosiaan, hyvät ja huonot puolet, ja se, sopiiko omalle perheelle, selviää vain kokeilemalla, mutta jos työ kiinnostaa niin kannattaahan sitä kokeilla. Asioilla on aina tapana järjestyä :)

Vierailija
6/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat vanhemmat tekivät 3-vuorotyötä. He saivat sovittu työvuorot työnantajan kanssa niin, että toinen vanhemmista oli aina kotona. Lapset eivät koskaan olleet päiväkodissa.

Onko teillä tarkoitus laittaa lapset vuoropäiväkotiin vai sumplia työvuoroja vai mitä?

Kaikissa asioissa on puolensa. Tuossa kuvaamassani tapauksessa ei tietenkään sitten ole kauheasti perheen yhteistä aikaa.

Vierailija
7/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toiminut hyvin, itse ollut kolmivuorotyössä, nyt kaksivuorotyössä. Miehellä epäsäännöllinen työ myös. Mahdollistaa niin lapsille kuin aikuisillekkin yhteistä aikaa muulloinkin kuin viikonloppuisin ja iltaisin. Vapaapäivinä aikaa olla päiväkotilaisen kanssa arkena(pärjäämme pienemmillä hoitopäivillä) ja koululaisella aikuinen vastassa heti koulun jälkeen. Meilläkin nyt 7 ja 5-vuotiaat lapset. Tietysti välillä vaatii enemmän vaivaa järjestää perheen yhteistä aikaa. Meillä aikoinaan sopeutuminen oli kaikkein vaikeita nuorimmaiselle, nykyään jo kyseleekin milloin on kotipäivä ja milloin päiväkotipäivä. Väillä kun kaikki töissä,koulussa(iltapäiväkerhossa) ja päiväkodissa kaikki 5 päivää niin viikonloppuna kaikki vaan lepäävät ja toipuvat viikosta;)

Vierailija
8/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä tarkoitus laittaa lapset vuoropäiväkotiin vai sumplia työvuoroja vai mitä?

tarkasti en vielä osaa sanoa.

ap

Vierailija
9/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sujuvan. Puhut pienemmän laittamisesta vuoropäiväkotiin.. olisiko isompi sitten iltoja (öitä) yksin vai missä?

Me teemme molemmat vuorotöitä; miehellä säännöllinen rytmi, ja minun työnantajani tekee työvuorolistat niin ettemme ole koskaan yhtäaikaa töissä. Meillä tämä toimii, lapsetkin tykkäävät kun aina on aikuinen kotona, vaikka ovat jo koululaisia kaikki.

Vierailija
10/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sujuvan. Puhut pienemmän laittamisesta vuoropäiväkotiin.. olisiko isompi sitten iltoja (öitä) yksin vai missä?

Me teemme molemmat vuorotöitä; miehellä säännöllinen rytmi, ja minun työnantajani tekee työvuorolistat niin ettemme ole koskaan yhtäaikaa töissä. Meillä tämä toimii, lapsetkin tykkäävät kun aina on aikuinen kotona, vaikka ovat jo koululaisia kaikki.

pääsisi varmaan sinne yöksi ja sieltä kouluun niinä öinä, jos sattuisi esim. yövuorot mulle ja miehelle samaan aikaan. Myös parikymppinen veljeni asuu lähellä, joten hän varmaan voisi hätätilanteessa tulla meille yöksi isomman kanssa.

Ja mummolaan lapsi pääsee varmaan koulun jälkeenkin, ainakin osaksi.

Joinakin aamuina tosin voisi tulla sellainen tilanne eteen, että aamulla lähtisin vähän ennen viittä töihin, mies olisi jo töissä, ja lapsella alkaisi koulu vasta kymmeneltä (tosin näitä kymmenen aamuja ei ole kuin pari).. Onko liian pitkä aika jättää tokaluokkalainen yksin kotiin, ja suoritumaan kouluunlähdöstä? Mielipiteitä kaivataan!

ap

Vierailija
11/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienemmän pitää olla vuoropäiväkodissa yötä. Ei sinne voi lapsia viideltä aamulla viedä. Tosi aikaisin sun kyllä töihin pitää lähteä, hui :S

Vierailija
13/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan hyvin pärjättiin :-). Oli ihanaa kun pystyi pitämään vapaita viikolla ja kyllä niitä koko perheen yhteisiäkin hetkiä oli. Tokaluokkalainen pärjää jos on sellainen luonne, meillä pärjäsi ekaluokkalainenkin.

Vierailija
14/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommalla on mummola lähellä

pääsisi varmaan sinne yöksi ja sieltä kouluun niinä öinä, jos sattuisi esim. yövuorot mulle ja miehelle samaan aikaan. Myös parikymppinen veljeni asuu lähellä, joten hän varmaan voisi hätätilanteessa tulla meille yöksi isomman kanssa.

Ja mummolaan lapsi pääsee varmaan koulun jälkeenkin, ainakin osaksi.

Joinakin aamuina tosin voisi tulla sellainen tilanne eteen, että aamulla lähtisin vähän ennen viittä töihin, mies olisi jo töissä, ja lapsella alkaisi koulu vasta kymmeneltä (tosin näitä kymmenen aamuja ei ole kuin pari).. Onko liian pitkä aika jättää tokaluokkalainen yksin kotiin, ja suoritumaan kouluunlähdöstä? Mielipiteitä kaivataan!

ap

Vierailija
15/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko sen ajan olemme molemmat tehneet vuorotyötä. No problems, aina on joku kotona lasten kanssa, ei ole tarvinnut ikinä hätistellä lapsia hoitoon 06 aamulla pakkasiin ja loskaan. Arkivapaat on kivoja, jää aikaa omien asioiden hoitamiselle ja kotihoidontuet tulee aina täysimääräisesti hyödyksi kun olemme itse voineet hoitaa lapset kotona ja ne rahat on siten jääneet ylimääräistä käyttöä varten kun ei ole tarvinnut edes palkata ketään hoitamaan lapsia.

Vuorotyössä ollessa ehtii itse asiassa olla paljon enemmän lasten kanssa kuin normiduunissa 08-16 viitenä päivänä viikossa.

Perhe kiittää ja pokkaa.

Vierailija
16/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö sinne muka saa viedä lasta vaikkapa viideltä? Eli pitäis viedä jo illalla yöksi jos aamulla aikainen lähtö? Missä se raja menee ajassa?

Ja 17 (muistinkohan numeron oikein?) lapsilla on eri mummola joten siksi en pienempää viitsisi viedä ex-miehen äidille... mutta hän menisi sitten vuorohoitoon.

ap

Vierailija
17/17 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme miehemme kanssa molemmat vuorotyössä, tosin olen vielä äitiyslomalla, joten kokemusta ei vielä ole mitä arki sitten todellisuudessa on. Minä ajattelne sen ainakin lapsen kannalta hyväksi, yleensä jompikumpi kotona, me ainakin pystymme vaikuttamaan vuoroihimme niin, ettemme ainakaan usein ole samaan aikaan töissä! (:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi