Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en käsitä- taas "virikehoidosta"

Vierailija
13.01.2011 |

Joo tiedän, loppuun kulutettu aihe, mut alko niin raivostuttamaan kun kaverini (jos käy täällä ja arvaa kenestä kyse niin aivan sama) laittoi 2-vuotiaan hoitoon kun vauva syntyy. Ymmärtäisin vielä jotenkin tämän, jos lapsi olisi ennen ollut hoidossa ja äiti olisi esim. vain lyhyen aikaa pois työelämästä ja lapsi menettäisi hoitopaikan.

2-vuotiaalle on vauvan syntymä jo itsessään niin mullistava juttu ja sitten äiti vielä haluaa hänet "tieltä pois" hoitoon. Ihan kamalaa. Kaveri haluaa hengähtää ja lapsi kuulemma tarvitsee seuraa. 2-vuotias ei kyllä mielestäni kaipaa vielä seuraa eikä virikkeitä, vaan kotia ja äitiä.

Menee kyllä jo niin yli ymmärryksen tälläinen toiminta ja tähän pitäisi Suomessa olla joku laki, joka estää uuden päivähoitopaikan antamisen tälläisessä tapauksessa. Niin ja äidillä ei todellakaan ole synntyksen jälkeistä masennusta ja vauva on helppo. Äiti kulkee kaupungilla shoppailemassa vauvan kanssa kun 2-vuotias on hoidossa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen laki on edes keksitty? Hoitopaikasta pitäisi luopua ilman muuta silloin kun ei ole hoitotarvetta.

Vierailija
2/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan puhtaasti toi mitä kerrot, niin se tuntuu väärältä.

Meillä 3-vuotias meni nyt hoitoon ja uusi vauva syntyy minä päivänä hyvänsä. Meillä kuitenkin tilanne on se, että hoidon aloittamista suositteli lastenneurologi (lapsella lievää kehitysviivästymää). Muuten olisin pitänyt 3-vuotiaani vielä kotihoidossa. Enkä minä ole tästä hoidon aloittamisesta ja sen syistä kylillä huudellut, varmaan moni miettii että vein lapsen hoitoon uuden vauvan tieltä. Mutta ajatelkoot, pääasia että minä tiedän kuinka asia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta olen vienyt 2-vuotiaani hoitoon, koska olen mennyt töihin. Samalla tavalla se kai sitä 2-vuotiasta traumatisoi. Paitsi että mun 2-vuotias nautti joka hetkestä...

Mutta joo, en veisi omaa lastani 2-vuotiaana hoitoon pois vauvan tieltä. Toisaalta ajattelen asiaa niin, että jos se äiti sillä varmistaa oman jaksamisensa ja on parempi äiti myös tälle 2-vuotiaalle, niin ennaltaehkäisyä on tehty. Ehkä se virikehoito maksaa yhteiskunnalle vähemmän kuin sen äidin hoito suljetulla ja lasten hoito myöhemmin lapsuuden traumoista... Joka tapauksessa en osaa olla kateellinen siitä, että joku äiti käy shoppailemassa samalla kun oma taaperonsa on hoidossa. Se taapero ehkä vähän säälittää kuitenkin... Mutta omani nautti tuon ikäisenä seurasta ja yhteisleikeistä, joten voihan tuokin pieni ehkä tykätä.

Vierailija
4/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta muutakaan asiaa.

Mitä jos ensi töiksesi luet ne kymmenet ketjut aiheesta ihan avoimin mielin.

Ensi töiksesi voit käsittää vaikka sen, että äidit on erilaisia, vauvat on erilaisia, lapset on erilaiset, päiväkodit on erilaisia jne.

Ja jos hyvin käy, myös sen, että tuskin tiedät kenenkään muun perheen asioita paremmin kuin perhe itse.

Ja vielä senkin, että lähes jokainen äiti haluaa lapselleen parasta.

Sitten voit miettiä, mikä oli tämän aloituksesi tarkoitus.

Vierailija
5/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän asian, jos äiti on väsynyt, jos vauvalla on koliikki, jos paikka ihanassa, tutssa päiväkodissa menetetään jne. jne. Ymmärrän myös, jos neurologisista (tai muista) syistä lapselle suositellaan hoitoa. MUTTA, mä tunnen tämän ihmisen hyvin, hänellä on täysin normaali 2-vuotias, joka on ollut tähän asti kotihoidossa, täysin normaali vauva, joka nukkuu ja syö hyvin. 4-vuotiaan ymmärrän vielä menevän hoitoon ihan vaan kavereiden takia kun vauva syntyy.

Ja, mä olen kyllä itsekin laittanut lapseni hoitoon nuorempana kuin 2v, mutta olen mennyt töihin. Lasta ei ole viety hoitoon aamulla, kun jään itse kotiin vauvan kanssa. Tai no on, 5-vuotias lapsi. Mä olen kyllä todellakin avoimella mielellä tämän asian suhteen, mutta siinä on suuri ero, onko lapsi 2v kuin 4-5v ja onko lapsi mistä syystä hoidossa. Jos äiti ei jaksa hoitaa 2-vuotiasta kotona, niin miksi hankkii niitä lapsia? Kysyn vaan, miksi se on 2-vuotiaalle jonkun mielestä parasta, että se laitetaan uuteen hoitopaikkaan, kun äiti on kotona?

Vierailija
6/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jaksa omia lapsia, ei sitten tee niitä lisää.

Itsekin ymmärtäisin tuon tilanteen jos se 2v olisi ollut aikaisemmin hoidossa, eikä sysättäisi vain vauvan tieltä pois.

Älkää pitäkö niitä pieniä tyhminä!

Vierailija
7/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Minäkin tunnen vastaavan, ja äidin tai lapsne terveydessä ei ole mitään erityistä tässäkään tapauksessa.

Onneksi meitä on näinkin ajattelevia.

Vierailija
8/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte vääntää tästä asiasta KOKO AJAN?

Ok, ei pitäisi avata edes näitä aloituksia mutta mietinpä vain, että mistä kumpuaa tämä intohimo kyseistä aihetta kohtaan.

Vierailija
9/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että tämä ihmeellien toimintamalli on väärin ja kaikki sen tietävät. Nyt korostan taas, että tässä puhutaan 2-vuotiaasta, EI vanhemmasta lapsesta. Niitä vauhkoamisia minäkään en ymmärrä, että 5-vuotias ei saisi jatkaa päivähoidossa osa-aikaisena kun vauva syntyy.. nyt puhutaan täysin eri asiasta, että pieni lapsi aloittaa uudessa hoitopaikassa ensimmäistä kertaa, kun vauva syntyy. Minusta se vain on niin väärin ja joku laki, mikä tämän estäisi, olisi oltava. Sitä paitsi, tämä vie joltain toiselta, sitä tarvitsevalta sen hoitopaikan. Miten ihmisillä ei voi olla sen vertaa sydäntä ja kun kyseessä on vielää oma lapsi.

Vierailija
10/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuollaisia äitejä olisi edes olemassa. Meilläpäin ihmeteltäisiin kyllä tosissaan. Joku yli 4 v on eri juttu, mutta silloinkin puolipäiväinen hoito olisi normaali. Kaksivuotiaan paikka on kotona, jos toinen vanhemmistakin on.

Vierailija
11/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että tämä ihmeellien toimintamalli on väärin ja kaikki sen tietävät. Nyt korostan taas, että tässä puhutaan 2-vuotiaasta, EI vanhemmasta lapsesta. Niitä vauhkoamisia minäkään en ymmärrä, että 5-vuotias ei saisi jatkaa päivähoidossa osa-aikaisena kun vauva syntyy.. nyt puhutaan täysin eri asiasta, että pieni lapsi aloittaa uudessa hoitopaikassa ensimmäistä kertaa, kun vauva syntyy. Minusta se vain on niin väärin ja joku laki, mikä tämän estäisi, olisi oltava. Sitä paitsi, tämä vie joltain toiselta, sitä tarvitsevalta sen hoitopaikan. Miten ihmisillä ei voi olla sen vertaa sydäntä ja kun kyseessä on vielää oma lapsi.

että jos päiväkodissa olisi vähemmän lapsia, ne paikat pidettäisiin vapaina odottamassa töihin menijöitä? Ei tietenkään, vaan tilanne vedettäisiin säästösyistä yhtä tiukaksi kuin nytkin, lakkauttamalla joitakin hoitopaikkoja. Eli voi olla, että saatte kiittää lähipäiväkotinne olemassaoloa niistä virikelapsista.

Vierailija
12/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan on toinen, jos vaikka taaperolle haetaan siinä vaiheessa hoitopaikkaa, kun joku tilanne niin vaatii (masennus, sairaudet jne.) Mutta miksi heti hoitoon ilman, että edes kokeilee kotihoitoa? Kahden lapsen kanssa pärjää aivan mainiosti, mutta tottakai se pitää kokea ensin! Musta ainakin esikoisesta oli aika paljon seuraa kotona ja sen kanssa oli hauskempaa mennä puistoon ja kerhoihin, kuin pelkän vauvan. Ja kyllä mä kävin shoppailemassakin kahden kanssa. Mä olen nyt ollut melkein viisi vuotta kotona, pienempi on 2,5v ja kyllä, mua vähän ärsyttää, kun hoitopaikkaa ei meinaa nyt löytyä, kun olen menossa takaisin töihin. Olisi varmaan pitänyt laittaa se esikoinen hoitoon, niin nyt pääsis sitten sisaruskin kätevästi tarhaan... Vai mitä?

Vierailija
13/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja äidillä ei todellakaan ole synntyksen jälkeistä masennusta ja vauva on helppo. Äiti kulkee kaupungilla shoppailemassa vauvan kanssa kun 2-vuotias on hoidossa.

jokainen äiti ansaitsee hyvän elämän.

Isoäidilläni oli kodinhoitaja. Mummollani piika

Kyllä sitä lapsenhoitoa on aina ollut. Ja kunnon rouva viettää aikansa shoppailemassa jne

Vierailija
14/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja äidillä ei todellakaan ole synntyksen jälkeistä masennusta ja vauva on helppo. Äiti kulkee kaupungilla shoppailemassa vauvan kanssa kun 2-vuotias on hoidossa.

jokainen äiti ansaitsee hyvän elämän.

Isoäidilläni oli kodinhoitaja. Mummollani piika

Kyllä sitä lapsenhoitoa on aina ollut. Ja kunnon rouva viettää aikansa shoppailemassa jne

piianpalkan ihan itse.

Vierailija
15/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen äiti ansaitsee hyvän elämän. Isoäidilläni oli kodinhoitaja. Mummollani piika Kyllä sitä lapsenhoitoa on aina ollut. Ja kunnon rouva viettää aikansa shoppailemassa jne

piianpalkan ihan itse.

ja nyt jokaisella perheellä on oltava sellainen

Vierailija
16/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä nykyäitejä; omia lapsia ei jakseta hoitaa vaan lykätään yhteiskunnan hoidettavaksi. Ja 2-vuotias on vielä tosi pieni :(. Mä oon sitä mieltä että jos lapsia haluaa, niin niitä pitää haluta kunnolla.

Vierailija
17/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jaksatte vääntää tästä asiasta KOKO AJAN? Ok, ei pitäisi avata edes näitä aloituksia mutta mietinpä vain, että mistä kumpuaa tämä intohimo kyseistä aihetta kohtaan.

että ryhmäkoot on muutenkin suuria.

Lisäksi vanhemmat maksavat vain pienen osan todellisista kustannuksista ja muut jääävät veronmaksajien kustannettaviksi eli asia todellakin kuuluu meille eikä ole vain perheen yksityisasia.

Sekin on väärin etteivät työssäkäyvät vanhemmat saa paikkaa lähimmästä päiväkodista kun virikelapset ovat siellä.

Vierailija
18/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopaikat vain työssäkäyville, opiskeleville ja niille, joille lääkäri määrää. Muille kerhotyyppistä toimintaa ja hoitotakuu järjestää hoitopaikka, kun sille tulee tarve.

Vierailija
19/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen raskaana ja meillä 2v nyt kolmiperhepph-systeemillä hoidossa vauvan syntymään asti, koska yritän epätoivoisesti vääntää opintoni loppuun ennen toisen syntymää. Hoitoaika on 9.30-14.30 (ulkoilu, lounas, päiväunet). Sitten kun toinen syntyy, niin mietin että taaperomme voisi vielä jatkaa aamu-ulkoiluja kavereitten ja pph:n kanssa, muuten aion pitää kotona. Näin turvaisin lapselle takuu-ulkoilun päivittäin ainakin kerran + leikkejä tuttujen kavereitten kanssa, vaikka meille syntyisi kakkoseksi joku hillitön koliikki-tapaus/tissillä roikkuja

Olenko virikeäiti?

Vierailija
20/35 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meuhkata, kun kokoajan mene niin paljon turhempaankin rahaa? Ja kukaan Erkki tai Pirjo ei naapurinsa tai ns. ystävänsä asioista voi tietää riittävästi, että voisi tuomita!