Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita huonosti syöviä 1-vuotiaita???

13.01.2011 |

Meidän neiti on nyt vähän päälle vuoden ja kiinteät (varsinkin 'suolaiset') maistuu edelleen todella huonosti. Täytyy toki myöntää että imetän edelleen, mutta jotenkin tuntuu etten voi/raaski imetystä lopettaa ennenkuin tyttö oppii syömään kiinteitä ja ihan niitä kunnon ruokia (ei pelkkää banaania ja jogurttia...).

Onko tämä normaalia vai syökö kaikkien muiden lapset jo purkkikaupalla lihasoseita tms???

Onko konsteja millä lapsen saisi syömään paremmin, huulet menee vaan tiukasti kiinni, pää käännetään pois ja käsillä huidotaan (vaikka imetyksestä olisikin jo aikaa...)... Sitten on soseet silmissä ja korvissa ja kaikkialla muualla paitsi suussa...:(

Neuvoja otetaan kiitollisena vastaan!!!:)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 1v. poika, joka oli myös huono syömään. Tai no, on satunnaisesti edelleen. Kun siirryttiin sormiruokailuun ruokahalu parani huomattavasti. Kannattaa kokeilla. Annan pojan syödä itse esim. paistettua jauhenlihaa ja laittelen lusikalla välillä muuta ruokaa suuhun, syö ihan eri tavalla. Olen myös huomannut, että nyt kun on aloittanut päivähoidon, ruoka maistuu myös varmaan osaksi siksi, on muita joista ottaa mallia.

Vierailija
2/7 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se auttaa?

Näin puolisoni sisko opetti huonoruokaista poikaansa syömään "kunnon" soseita. Kummastelin sitä, koska oma esikoiseni oli hyvä syömään, mutta niinpä poika vain oppi ja parivuotiaana oli jo omaani parempi syömään erilaisia ruokia. Ei pidä siis tuomita toisten tapoja.

Meillä nyt kolmoselle pystyy "ei niin suosikkipuuron" syöttämään juuri tällä "hillo"-tempulla. Hyvin menee.

Ja tosiaan tuo itse syöminen ratkaisee monien ruokaongelmat, vaikka sotkua siitä tuleekin. Ainakin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin itsekin apua täältä hakemaan ja huomasin että on täällä muitakin samassa tilanteessa.

Meillä neidillä tulee tämän kuun lopussa ikää 1v 4kk ja meidän tyttö on myös tosi vähäsyömänen. Ruokaa saattaa syödä vain pari kolme lusikallista päivässä. Nämä hirveiden maanittelu ja pöydässä istumissessioiden jälkeen. Muuten syö tissiä ja vellejä. Myös leipä maistuu jotenkuten ja erityisesti voita hän söisi niin paljon kun vain uskaltaisi antaa. Myös banaani ja jogurtti maistui joten kuten joskus mutta nyt nekin ovat jääneet.

Meillä jossain vaiheessa vähän tilannetta auttoi tuo sormiruokailu. Nyt tilanne on vaan se että tyttö heittää kaiken sormi-& muut ruuat lattialle. Itse hän haluaa lusikallaan syödä ei suostu ollenkaan siihen että häntä syötettäisiin.

Mie olen ihan palasina ja hermoraunioina tytön syömättömyyden takia.

Olemme yrittäneet vähentää tissin syöntiä mahdollisimman vähään ja vähitellen vierottaa rinnasta. Huonoin tuloksin. Tyttö saattaa malttaa olla aamu- ja iltapäivän syömättä tissiä (syö muutaman vellin kun ei ruokaakan syö) mutta ottaa sitten illalla kaiken sen päivän aikana menettämänsä maidon takaisin.

Nyt minulle sitten riitti.

Aamupalalla tyttö ei taaskaan syönyt mitään. Söi sitten puolet vellipurkista (n.70kcal). 11.sta aikaan yritin hänelle lounasta tarjota. Taaskaan ei suostunut syömään mitään. Vettä vain joi. Hirveän taistelun jälkeen yritin tarjota maitoa tuttipullosta. Alkoi kamala huuto ja näytti eleillä että tissiä haluaa. Sain tytön huomion muualle tissistä kun leikittiin hetken aikaa ja katseltiin koiria ulkoa. Nyt tyttö nukkuu parvekkeella. Ei siis syönyt tissiä, velliä tai ruokaa ennen nukkumaan menoa. Ja minusta tuntuu hirviö äidiltä.

Toivottavasti ruoka maistuisi hänelle unien jälkeen. Muuten kaikki on ollut ihan turhaa. Ja imetys on tosiaan pakko lopettaa meidän kerralla sillä ei tästä elämästä muuten tule mitään.

Lisään vielä tähän viestiin linkin av-puolelle tekemääni avaukseen jos joku myöhemmin on samassa tilanteessa ja tarvitsee neuvoja :)

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1355241/apua_hirvioaidill…

Vierailija
4/7 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin vähentämään imetystä pari kuukautta sitten, kun poika täytti vuoden. Seuraksena oli sama ongelma. Eli ei olisi syönyt mitään paitsi ehkä herkkuja. Jokainen ruokailu oli tappelua. Lapsi huusi ja huitoi ja itselläkin tuli välillä itku. Sitten hetken päästä olisi pitänyt saada tissiä.

Lopulta minäkin kyllästyin ja aina kun poika alkoi kiukutelemaan, nostin herran syöttötuolista pois. Söi siis aina muutaman lusikallisen ja jos/kun alkoi kiukuttelemaan en tuputtanut ruokaa vaan totesin, että ole sitten syömättä. tissiä sai vain aamuisin ja ennen unia.

Pari päivää tätä jatkui ja nyt on syöty kuukausi tosi paljon aikaisempaan verrattuna. Kai poika tajusi, että ruoka vie nälän pois ja kaikilla on paljon hauskempaa jos syö.

Vierailija
5/7 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tyttö 1v5kk, joka on aina syönyt aika huonosti. Hän tuntuu pärjäävän pienemmällä ruokamäärällä verrattuna ikätovereihin.

Kun tyttö oli vähän päälle vuoden, päätin lopettaa ruokamäärän stressaamisen. Stressaaminen ei auta asiaa. Kyllä lapsi syö sitten, kun sillä on todella nälkä! Mutta laitan tähän muutamia vinkkejä, jotka meillä on auttanut ainakin silloin tällöin. (vinkit soveltuvat lähinnä yli 1-vuotiaalle lapselle)

1. Sormiruokailu lusikkaruoan lisäksi

- hedelmäpaloja, höyrystettyjä vihanneksia, leipää, oikeastaan mitä vaan mitä lapsi innostuisi syömään. Samalla kun lapsi keskittyy itse syömään sormin, lusikoit ruokaa suuhun

- älä mieti sotkua mikä sormiruokailusta tulee. Tärkeintä on, että lapsi syö jotain!

2. Älä vertaa muihin lapsiin

- jos lapsesi syö joka aterialla vain 5 lusikallista, niin tyydy siihen äläkä missään nimessä pakota lasta syömään. Meille neuvolassa sanottiin, että kannattaa pitää ruokailu mielekkäänä lapselle.

3. Anna lapselle vaihtoehtoja mistä valita

- kun lapsi saa päättää mitä syö, tulee ruokailusta mielekkäämpää (samalla toki voit taas yrittää lusikoida jotain muutakin ruokaa suuhun ;) )

4. Anna lapselle oma lusikka, jos hän haluaa kokeilla itse syömistä

- syötä samalla häntä toisella lusikalla

5. Pidä syömisrytmi säännöllisenä

- 5 ruokailua päivässä taitaa olla suositus (noin 3h välein)

6. Ulkoilkaa ennen ruokailua

- myös kerhot ja muskarit ym puuhailu lisää ruokahalua

7. Kokeile tarjota vähemmän mausteista tai enemmän mausteista ruokaa

- 1-vuotias voi syödä jo samaa ruokaa kuin vanhemmat, mutta jotkut lapset tykkää vähemmän maustetusta ja jotkut enemmän maustetusta

8. Tarjoa lounaan / päivällisen yhteydessä lisukkeita

- tarjoa salaattia, puolukkahilloa, punajuurta (meillä toimii puolukkahillo, punajuuri ja kurkkusalaatti yleensä aina)

9. Muista kehua lasta ruokailun jälkeen vaikkei ruokaa olisikaan mennyt sillä kertaa kovin paljon

Toivottavasti näistä löytyis apuja! Kärsivällisyyttä vaaditaan vanhemmilta todella paljon.

Tietysti jos lapsen kasvu hidastuu / loppuu, niin sitten pitää olla lääkäriin / neuvolaan yhteydessä ja sulkea pois esim. allergioiden mahdollisuus.

Vierailija
6/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kanssa ajoittain tosi huonosti, ja koko ajan pitää olla jotain muuta tekemistä (sorminaposteltavaa ym) ja lusikoin sitten joka välissä ruokaa suuhun. Tällä tyylillä ruokaa menee ihan hyvin, tosin on ollut päiviä, jolloin ei syönyt lähes ollenkaan. Sen jälkeen lopetin stressaamisen, ja olen kiitollinen joka lusikasta jonka saan suuhun.

Tiedän miltä tuntuu kun lapsi pistää hanttiin, tai ei suostu syömään ollenkaan, mutta ei se lapsi nälkään kuole, älä huoli!

Imetätkö vasta ruuan päälle? Koita löytää omat kikat jolla saat lapsen syömään, ja älä missään nimessä vertaa muihin ja syyllistä itseäsi,jokainen lapsi on yksilö ja syö omalla tavallaan. Kyllä lapsesi oppii syömään "oikein" aikanaan :)

Vierailija
7/7 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän päälle 1.v neiti on myös huonosyömään. 1 v. neuvolassa sanottiin, että on ihan yleistä tässä iässä. Että, helpottaa sitten kun lapsi oppii itse syömään. Ja voi aina antaa sitten jotain mitä voi käsin suuhunsa napsia. Minä oon antanut aina jotain leipää tai semmosta sit vähäsen jos ei oo maistunut ruoka. Ja jos neiti syönyt huonosti lounaalla, olen tarjonnut vielä samaa ruokaa päikkäreitten jälkeen. Ja joskus se onkin sitten unien jälkeen maistunut :)