Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun opet! Kommenttia kiitos...

Vierailija
13.01.2011 |

Kolmannen luokan ope teki tällaisen jutun, mitä mieltä? Ympästä ei ollut tullut läksyä pitkään aikaan, siis ainakaan pariin kuukauteen. Kuitenkin olivat käyneet ko. kappaleiden asioita vissiin tunnilla läpi mutta läksyä eivät olleet saaneet. Sitten edellisenä päivänä ilmoitti, että seuraavana päivänä on koe n. 25 sivun koealueesta. Wilmassa oli ollut merkintä jo reilun viikon ajan mutta se ei ollut missään viestissä vaan etusivulla vain merkintänä.

Onko teistä ok? Tässähän ei lapsilla ole ollut minkäänlaista mahdollisuutta huolehtia esim. ajoissa kokeeseen luvusta tms. Jätetty sen varaan, että katsovatko vanhemmat säännöllisesti Wilmaan ja patistavat lapsiaan lukemaan. Kun mielestäni tässä vaiheessa, pitäisi lasten itse alkaa huolehtia asioista...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää 3.-luokkalaisen kokeeseen valmistautumiseen. Olisi kuitenkin fiksua ilmoittaa aikaisemmin, koska joskushan perheellä voi olla koko ilta menoa, jolloin siihen kokeeseen lukemiseen tarvittavan tunnin löytäminen voi olla yhtäkkiä hankalaa.

Toinen juttu on sitten se, että ope on hyvinkin voinut sanoa lapsille kokeesta jo aikaisemmin, mutta lapsesi ei ole kuunnellut tai on unohtanut asian saman tien.

Vierailija
2/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan käsitellyn kappaleen aina lukuläksyksi. En sitä tosin erityisesti aina joka tunnin jälkeen korosta, koska kyse on rutiinista, joka lasten pitäisi tietää.

Ilmoitettiinko koe OPPILAILLE vasta edellisenä päivänä? Itse ilmoittaisin kokeen oppilaille aikaisemmin. Vanhemmille koe oli ilmoitettu ihan ok Wilmassa. Vanhempien velvollisuus on lukea Wilmaa säännöllisesti. Se on monen koulun ensisijainen viestijärjestelmä.

Kyse on kuitenkin alakoulun kolmannen luokan kokeesta, jolloin lukemisen merkitys on aika erilainen kuin isommilla. Jos oppilas on ollut tunnilla läsnä, niin hänen pitäisi osata iso osa kysyistä asioista lukemattakin. Varsinkin, jos lukuläksyä on ollut ja ne on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäisillä on jo monilla harrastuksia aika paljon. Yksi ilta aikaa valmistautua, mitä jos silloin olisi ollut joku aikaavievä harrastus. Toiseksi mun poika sai ihan hyvän numeron, joten sen vuoksi en asiasta kirjoita. Mutta voitte arvata, että luokassa riitti lapsia, jotka eivät saaneet hyvää numeroa ja niiden vanhempien valitusta olen kuullut. Ja ymmärrän kyllä hyvin, että harmittaa...eikä nyt yhdellä numerolla on niin väliä vaan ihmetyttää hieman opettajan menettelytapa.

Vierailija
4/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oppilaille ilmoitettiin kokeesta torstaina, kun perjantaina oli koe.

Vierailija
5/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun hommiis kuuluu käydä katsomassa mitä viestejä Vilmaan on tullut. Jos et ollut kahteen viikkoon käynyt siellä niin vika oli sinun. Kyllä kolmasluokkalaisen vanhempien kuuluu vielä olla täysin tietoisia mitä lasten koulunkäyntiin kuuluu.

Sitäpaitsi ne harrastuskset ovat toissijaisia, koulu on lapsen työtä. Et kai säkään jätä työtäsi tekemättä kun pitää ehtiä harrastukseen?

Vierailija
6/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko sanonut, etten käynyt Wilmassa? Ihmettelen sitä, ettei OPPILAILLE annettu mahdollisuutta huolehtia ITSE kokeeseen luvusta vaan sysättiin 100%:sesti vastuu vanhemmille. Eikö tuonikäisten kuuluisi jo itse alkaa huolehtia asioista ja vanhemmat sitten katsoo päälle+huolehtii, että ne asiat tulee varmasti tehtyä?

ap

Sun hommiis kuuluu käydä katsomassa mitä viestejä Vilmaan on tullut. Jos et ollut kahteen viikkoon käynyt siellä niin vika oli sinun. Kyllä kolmasluokkalaisen vanhempien kuuluu vielä olla täysin tietoisia mitä lasten koulunkäyntiin kuuluu. Sitäpaitsi ne harrastuskset ovat toissijaisia, koulu on lapsen työtä. Et kai säkään jätä työtäsi tekemättä kun pitää ehtiä harrastukseen?

Vierailija
7/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasluokkalaiset tarvitsevat vielä paljon apua koulunkäynnissä. Seuraavan kerran kun joku mamma valittaa, ettei meille tullut mitään viestiä mistään kokeesta käske katsomaan sieltä Vilmasta. Todennäköisesti kuitenkin opettaja on sanonut kokeesta aiemminkin ihan suullisestikin mutta Nico/Jessica ei vain ole jaksanut kuunnella.

Vanhemmat huoletivat lastensa koulunkäynnistä aivan liian vähän. Sitten ihmetellään kun pitäisi peruskoulun jälkeen pyrkiä johonkin kun niillä surkeilla todistuksilla ei pääse mihinkään. Se on vanhemman tehtävä VAATIA lapseltaan täyttä panosta koulussa, sekä läksyjen teossa että kokeisiin luvussa. Onko teillä muka kolmasluokkalaisilla omat tunnukset sinne Vilmaan? Tuskin, kyllä se viesti on VANHEMMILLE tarkoitettu.

Vierailija
8/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat vastuussa lastensa koulunkäynnistä. Mutta jotenkin minusta tuonikäisille pitäisi antaa mahdollisuus myös itse alkaa huolehtia koulunkäynnistään. Olen jutellut varmaan 10 vanhemman kanssa ja kaikki lapset sanovat, että edellisenä päivänä ope puhui ekan kerran kokeesta.

ap

Vierailija
9/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kuuluu vanhempien olla selvillä ja edellyttää ja valvoa, että hommat hoidetaan. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kokeesta on ilmoitettava ajoissa myös niille OPPILAILLE, JOTKA SITÄ KOULUA KÄYVÄT. Vanhempien tehtävä on ensisijaisesti VALVOA koulunkäynnin kotiosuutta ja auttaa siinä vanhemman ominaisuudessa, EI olla vastuussa opettajan ja oppilaan välille kuuluvasta viestinnästä.

Itse pitäisin ainakin hyvin outona, jos vanhempana joutuisi keskustelemaan lapsen kanssa näin: "No niin, eikös teillä ole koe tällä viikolla. Mietitään, minä päivinä olisi parhaiten aikaa lukea siihen." Lapsi: "Häh, ei meillä mitään koetta ole!" Vanhempi: "Kylläpäs on, vaikka teille ei olekaan kerrottu. Nyt luetaan!" Lapsi: ???

Ei vanhempi ole mikään opettajan ja lapsen välikäsi, joka kertoo lapselle uutisena ja ensimmäisen kerran, koska koe on. Kyllä sen kertoo opettaja itse - jos hän siis on ammattitaitoinen.

Vierailija
10/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä maalla ei mitään Wilmoja ole, joten tieto kokeesta tulee lapsen mukana.

Mutta näitä ihmeellisiä opettajia riittää.. Meidän ekaluokkalaisen ope piti matikan kokeet joululoman jälkeen toisena päivänä. Ja näille ekoillehan nämä tulee vielä ihan yllätyksenä eli ei kerrota etukäteen. Ja näin ollen myöskään vanhemmat eivät tiedä kokeiden ajankohdasta mitään. Liekkö tämä ihan normaalia? Ja mitähän se opettaja tuolla ajatteli mittaavansa? Onko kaikki unohtunut lomalla vai kuinka..

Vierailija
11/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajalta, että kokeesta ilmoitettiin vasta edellisenä päivänä? Vai onko lapsesi sanonut sinulle niin?

Minulle on joskus isompikin oppilas sanonut, että eihän kokeesta ole kerrottu, ja sitten kun on katsottu oppilaan vihkoa, niin siellä on lapsen omalla käsialalla kirjoitettuna koepäivä ja koealue.

Vierailija
12/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä maalla ei mitään Wilmoja ole, joten tieto kokeesta tulee lapsen mukana. Mutta näitä ihmeellisiä opettajia riittää.. Meidän ekaluokkalaisen ope piti matikan kokeet joululoman jälkeen toisena päivänä. Ja näille ekoillehan nämä tulee vielä ihan yllätyksenä eli ei kerrota etukäteen. Ja näin ollen myöskään vanhemmat eivät tiedä kokeiden ajankohdasta mitään. Liekkö tämä ihan normaalia? Ja mitähän se opettaja tuolla ajatteli mittaavansa? Onko kaikki unohtunut lomalla vai kuinka..

Vielä tokaluokkalaisellakin kokeet on yllättäen, ilman erityistä valmistautumista. Ei niistä etukäteen tiedoteta. Ope testaa sillä, miten oppilaat ovat oppineet. Ja se on ihan sopiva tapa. Ei niihin olekaan tarkoitus harjoitella sen enempää, tehdä normaalit läksyt yms.

Vierailija
13/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajalta, että kokeesta ilmoitettiin vasta edellisenä päivänä? Vai onko lapsesi sanonut sinulle niin? Minulle on joskus isompikin oppilas sanonut, että eihän kokeesta ole kerrottu, ja sitten kun on katsottu oppilaan vihkoa, niin siellä on lapsen omalla käsialalla kirjoitettuna koepäivä ja koealue.

mutta kuten tuossa edellä kirjoitin, olen jutellut ainakin 10 vanhemman kanssa ja jokaisen lapsi sanoo, että edellisenä päivänä ilmoitettiin kokeesta.

ap

Vierailija
14/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajalta, että kokeesta ilmoitettiin vasta edellisenä päivänä? Vai onko lapsesi sanonut sinulle niin? Minulle on joskus isompikin oppilas sanonut, että eihän kokeesta ole kerrottu, ja sitten kun on katsottu oppilaan vihkoa, niin siellä on lapsen omalla käsialalla kirjoitettuna koepäivä ja koealue.

mutta kuten tuossa edellä kirjoitin, olen jutellut ainakin 10 vanhemman kanssa ja jokaisen lapsi sanoo, että edellisenä päivänä ilmoitettiin kokeesta. ap

etkä suoraan open? Jotenkin tuntuisi fiksummalta minusta. Ja saisit samalla kuulla syyn open toimintaan. Onko ope ollut sairas, tai muuten estynyt kertomaan, vai onko lukuläksyjä sittenkin ollut, vai onko taustalla joku muu syy.

Vierailija
15/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen luokan kaikki vanhemmat ja näen heitä aika usein missä milloinkin. On tullut vaan muutaman kanssa asia puheeksi, milloin heidän aloitteestaan, milloin minun. Ja kun kaikki nämä ovat sanoneet samaa (eli edellisenä päivänä ope vasta ilmoitti kokeen), niin olen sitten kysellyt niiltäkin, joihin olen sattunut törmäämään.

Ja kyllä aion kysyä opettajaltakin, kunhan näen hänet kasvotusten. Ei sillä asialla niin kiire ole. Luulen, että opettaja halusi testata meitä vanhempia, sillä osa vanhemmista ovat aika passiivisia...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi