Raskauden aikana tupakoivat / tupakoineet ja koulutus?!
Koulutuksen puutteen tai vähäisyyden huomaa ihan jo siinä millä tavalla kirjoitatte tänne! Ette käytä isoja kirjaimia edes pisteiden jälkeen jos edes niitä pisteitäkään. Ette tiedä mihin kohtaan tulee välilyönti etc. Olen huomannut saman tendenssin melkein kaikissa tupakointia puolustavissa ja tupakoimattomia irvailevissa teksteissä.
Sinällään ihan intresanttia.
Kommentit (29)
Olen akateemisesti koulutettu, minulla on erittäin paha luki- ja kirjoitushäiriö, eli äidinkieli ei oikein taitu hyvin, ja joudun aina tarkistamaan kirjoitukseni kirjoitettuani sen, että siitä saisi edes vähäsen selvää, mutta äidinkielellisesti se ei ole kuitenkaan kirjoitettu. :) Mutta se ei haittaa, sillä tärkeintä on että tulen ymmärretyksi.
Mutta palatakseni vielä aiheeseeni, niin olen pärjännyt opiskeluissani erittäin hyvin, sillä tutkitutin kyseisen häiriöni aikoinani ja sain siitä todistuksen jonka kanssa olen saanut opiskelussani apua sekä tukea, jonka ansiosta taas kykenin opiskelemaan juuri niin paljon kuin halusin. Ja paljon halusinkin.
Niin, ja käytän usein kolmea pistettä lauseen lopuksi.
Olen tupakoinnut, vaikka olenkin korkeasti koulutettu.
Lopetin tupakoinnin kuin seinään silloin kun aloimme yrittämään lasta. Yhtäkään sauhua en sen jälkeen ole ottanut, eikä tuo ollut mielestäni ollenkaan vaikeata. Päin vastoin, erittäin helppoa, vaikka poltinkin monta vuotta TODELLA paljon.
Yrittämistä kesti puoli vuotta, eli normaalin ajan ennen kuin tärppäsi.
Raskaus sujui todella helposti, synnytyksestä puhumattakaan, ja nyt olen kolmatta vuotta jo kotiäitinä, vaikka taskussa on akateeminen koulutus ja virka...
Eli ei me kaikki " uranaiset" olla äidinkielen lehtoreitä, eikä meillä ole kova hinku takaisin työelämään kun lapsi on maailmaan saatettu.
Totta kai rahaa tulee tilille joka kuukausi melkein puolet vähemmän, mitä tulisi silloin jos olisin töissä, mutta nämähän ovat vain valintakysymyksiä. Eli emme vaihtaneet asuntoa isompaan emmekä ajele volvolla, vaan elämme täysin normaalia perhe-elämää.
Nyt nautin lapsistani kotona KOTIÄITINÄ (joita aina niin vähätellään ja aliarvioidaan), ja kun aika tulee, jolloin palaan työelämään, niin edessäni odottaa aivan uusi jännittävä elämänvaihe; aion hakeutua erikoistumaan alallani, jolloin alkaa taas ikään kuin uuden opettelu ja uudet haasteet.
-tuleva gynekologigo?- ...kolmella pisteellä! ;P
En minäkään kieltämättä tiedä ainuttakaan korkeastikoulutettua, joka olisi polttanut raskausaikana.Kumma kyllä, että täällä tuntuvat kaikki olevan korkeastikoulutettuja, tupakoivia ja jokaisella on tietenkin terve lapsi käryttelystä huolimatta. Tupakkamamit voivat hävetä itseään, heillä ei minun eikä varmasti kenenkään järkevän ihmisen mielestä ole oikeuksia lapseensa.Jos lapsen parasta ei pysty ajattelemaan ennen hänen syntymäänsä, niin kuinka se onnistuu syntymän jälkeen?Kuinkakohan moni tupakkamami uskaltaa myöntää, että tuntee huonoa omatuntoa raskaudenajan tupakoinnin takia?
Nyt haluaisi varmaan useampi tupakoiva äiti selvennystä kantaasi! Oletko todella sitä mieltä, että tupakoivilla ei ole oikeutta lapseen??? Hämmästyttää, sillä tästä maailmasta löytyy kuitenkin paljon muitakin myrkkyjä jotka vaikuttavat meidän kaikkien ihmisten terveyteen.
Jokainen tupakoiva äiti potee varmaan syyllisyyttä ja varmaan usea heistä tekee parhaansa tupakoinnin lopettamiseksi tai ainakin vähentää päivittäistä tupakointia raskauden aikana.
VAAN kyllä huvittaa...täydellisiä ihmisiä tuntuu olevan vain tupakoimattomat, oikeita huippukasvattajiakin. Täytyy vain toivoa, että sinunkin lapsesta kasvaisi hieman suvaitsevaisempi...
Oikein hyvää odotusta ja äitiyttä... Niin tupakoiville kuin niillekin jotka eivät tätä syyllisyyttä herättävää syntiä harrasta!
Olen siis samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa. Keskustelupalstoilla yleensäkin tekstistä huomaa usein hyvin, kuka on koulutettu ja kuka ei. Nuoret ja kouluttamattomat äidit kun usein suosivat myös sitä, että lopetetaan joka lause kolmeen pisteeseen. Huvittavaa.
Jos tykkäät lukea virheetöntä tekstiä, muistathan itsekin pilkkujen käytön.
Tunnen monia korkeasti koulutettuja jotka polttavat ja osa on polttanut myös odottaessaan lasta.
Ja lisään vielä, että eräiden keskusteluun osallistuneiden mainitsemat lukihäiriöiset, pärjäävät elämässään pitkälle siis hankkivat korkean koulutuksen, jos vaan itse haluavat.
Eli, katsotan kuinka monta, virhettä tästä tekstistä. löytyy. ja sen perusteelka arvotkaa polttaako kirjoittaja; tupakkaa vai ei.
T. teksstin kirjoittaha
Onko koskaan käynyt mielessä että jollain saattaa esim. olla lukihäiriö? Tai että ollaan todellakin keskustelupalstalla? Itsellä ei o koskaan käynyt mielessä alkaa miettiin kirjotustapoja tai virheitä täällä.
t: Tupakoimaton rakennusinsinööri jolla on lkihäiriö eikä kiinnostusta tarkastaa oikeinkirjoitusta aina.
Tämähän juttu on ihan naurettava ! Mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä onko kouluttautunut vai ei. Tupakointihan se pääasia pitäisi olla tällä palstalla eikä koulutus. Pitää varmaan paikkaansa että jokin yhteys tupakoinnilla ja koulutuksella on mutta ei meistä kaikista voi tulla korkeasti koulutettuja. Ja se imetysjuttu, sekään ei kuulu tänne. Pyydän anteeksi mahdollisia kirjoitusvirheitä kun kuulun siihen alempaan yhteiskuntaluokkaan jolla ei ole yliopistokoulutusta joten en osaa pistää pilkkuja ja pisteitä oikeisiin kohtiin.