Miksi kummi, jos ei kuulu kirkkoon? ov
tuossa nimijuhla ketjussa jaetaan vinkkejä nimijuhliin. joissakin vinkeissä puhutaan "kummeista". mikä idea on valita lapselle kummi jos ei kuulu kirkkoon, usko jumalaan? en ymmärrä.
Kommentit (15)
Meillä on lapsilla "kummit" vaikkei kuuluta kirkkoon, koska minusta itsestä tuntui lapsena erityiseltä tietää että on kummi juuri minulle. Semmoinen lisäihminen lasta varten. Toisen kummi onsiskoni, toisen paras ystäväni. Olen sanonut heille että saavat rakentaa oman kummiutensa semmoiseksi kuin itse haluavat. Näin ne perinteet muokkautuvat.
että toivomme ennen kaikkea läheisyyttä lapselle, ei tavaralla ole mitään väliä. Joskus ovat lahjoneet, joskus eivät.
lahjakoneeksi?
Kummi on lapsen luottoaikuinen, erityisaikuinen juuri sille lapselle. Sama pätee uskonnosta riippumatta. En usko että kovinkaan moni haluaa lapselleen kummin kristillistä kasvatusta antamaan. Kummius on kiva juttu kaikille.
jolla on erityinen suhde lapseen. Olen itsekin kummi parille lapselle ja kokenut sen lujittavan minun ja juuri tämän lapsen suhdetta.
Enemmänkin koen "kristilliset kummit" lahjakoneiksi, ainakin lähipiirissäni...
t. eräs siihen nimijuhlaketjuun vastannut
jolla on erityinen suhde lapseen. Olen itsekin kummi parille lapselle ja kokenut sen lujittavan minun ja juuri tämän lapsen suhdetta.
Enemmänkin koen "kristilliset kummit" lahjakoneiksi, ainakin lähipiirissäni...
t. eräs siihen nimijuhlaketjuun vastannut
johon parhaassa tapauksessa syntyy läheiset välit. Aika harva kirkkoon kuuluva kummikaan panostaa hirveästi uskonnolliseen kasvatukseen. Kyllä minä (kristillisenä) kummina olen enemmän läsnä kummilapsieni elämässä kuin sellaisten ystävien lasten, joiden kummi en ole. Olen otettu siitä, että lasten vanhemmat ovat valinneet minut heidän kummikseen ja haluan olla yhtenä turvallisena aikuisena mukana heidän elämässään. Ymmärrän hyvin, että myös ei-kristityt haluavat tehdä näin.
Oma lapseni on 'ottanut' yhden ystäväni lempitädikseen, heillä on aina ihan omat jutut kun ystäväni tulee käymään. Ihan harmittaa, kun en pyytänyt häntä lapsen kummiksi, mutta olen sanonut hänelle, että hän on lapseni ikioma aikuinen ystävä.
kuulua kirkkoon eikä maksaa kirkollisveroa, mutta silti halutaa viettää lomaa kun on joku kristillinen juhla, viettää joulua, antaa lapselle kummeja, mennä naimisiin kirkko rakennuksessa jne.
Yhteiskunnan itsekkyyttä korostavan linjan tulosta kaikki.
kuulua kirkkoon eikä maksaa kirkollisveroa, mutta silti halutaa viettää lomaa kun on joku kristillinen juhla, viettää joulua, antaa lapselle kummeja, mennä naimisiin kirkko rakennuksessa jne. Yhteiskunnan itsekkyyttä korostavan linjan tulosta kaikki.
Mitään lomia, juhlia tai perinteitähän ei olekaan muissa uskonnoissa tai ns. pakanakulttuureissa!!
Itselläni ei koskaan ollut kummia kun vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon. Myöhemmin olen itse liittynyt kirkkoon ja vaikka lastamme ei kirkkoon liitetty (halusimme jättää kirkkoon kuulumisen/uskomisen jumalaan jättää lapsen omaksi valinnaksi) niin kyllä silti halusimme kummit. Nimenomaan kasvun tueksi ja aikuisiksi rinnalle. Valitsimme kyllä kummit joilla kristillinen arvopohja ja ennenkaikkea sellaiset kummit että jos meille itselle sattuisi jotain niin olisi todennäköistä että kummit ottaisivat lapsesta enempi vastuuta. Näistä asioista myös puhuttu kummien kanssa ja lahjanannosta on vspautettu, vaikka niitäkin haluavat antaa. Meillä oli toiveena ajan antaminen ja kiinnostus lapsen elämästä. Kummeiks pyydettiinkin hyvin läheisiä ihmisiä ja iloksemme tulivat innoissaan kummeiksi :)
juuri kuten kakkosellakin. Kuulumme kyllä kirkkoon ja lapsella on ns. oikeat kummit sekä lisäksi epäviralliset kummit (eivät kuulu kirkkoon). Toivomus on juurikin, että olisivat läheisiä aikuisia lapselle, ei meille tuo uskonnollinen opetus ole se juttu, miksi kummin valitsimme vaikka kirkkoon kuulummekin. Näin tuntuu olevan aika monella muullakin kirkon jäsenellä, joilla lapsi kastetaan.
Eli ihan samoista syistä todellisuudessa moni lapsensa kastava ottaa kummit kuin nimiäisiäkin viettävät.
.
Mitään lomia, juhlia tai perinteitähän ei olekaan muissa uskonnoissa tai ns. pakanakulttuureissa!!
viettää ramadania tai hanukkaa tms.
se kummius on lapsen ja aikuisen välinen suhde. Kirkkoon kuulumaton kummi voi yhtä lailla tukea lasta (ja hänen vanhempiaan). Vaikka ei antaisi kristillistä siveyskasvatusta, voi antaa esim sivistyskasvatusta!
Kummius edellyttää mun mielestä ennenkaikkea aktiivista yhteydenpitoa kummin ja kummilapsen perheen välillä. Se ei ole mikään ristiäisissä ja sen jälkeen synttäreillä tehtävä suoritus, vaan siis suhde.
En kuulu kirkkoon ja minulla on useita kummilapsia. En ole koskaan ajatellut että kirkko liittyisi meidän suhteeseemme millään tavalla. Jotkut kummilapsistani kuuluvat kirkkoon, toiset eivät.
Vasta palstalta olen oppinut että kummius on hankala asia ja kummi on "lahjakone".
Niinpä. Ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa sen kummemmin lapsikasteella kuin kummeillakaan. Kummastakaan ei puhuta raamatussa.
että ne eivät koskaan ole kuulunete suomalaiseen kulttuuriin laajassa määrin. Toisin kuin esim. keskitalvella juhliminen.
viettää ramadania tai hanukkaa tms.
toivomme että kummeista tulee lapselle läheisiä aikuisia. Kummeja (en tiedä onko sillä nimellä vai muulla) on muuten myös muissa uskonnoissa, ja jo antiikin ajalta tunnettiin ajatus siitä että lapsella olisi joku aikuinen suojelija tms., joku johon vanhemmat luottavat jne.