Äidinmaidon säilyvyydestä kysymys
Jääkaapissahan äidinmaito säilyy vuorokauden, mutta esim.jos lähden parin tunnin kauppareissulle, voiko äidinmaitoa ottaa mukaan. Säilyykö se pullossa huoneenlämmössä.
Kommentit (8)
Säilyy siis pitempään kuin yhden vuorokauden jääkaapissa. Mutta kannattaa laittaa se mahdollisimman kylmään, jääkaapin takaosaan (ei oveen tms.).
Huoneenlämmössä säilyy kuulemma tunteja, mutta mulla ei ole tarkkaa tietoa pituudesta. Mulla joutui vauva olemaan sairaalassa jonkin aikaa ja kuljettelin sinne pumppaamaani maitoa. Sairaalasta kerrottiin, että juuri pumpattu (joka ei siis ole ollut kylmässä) säilyy yllättävän pitkään huoneenlämmössä, siis useita tunteja.
En itse kyllä kovin helposti lähtisi tuon säilyvyyden kanssa kokeilemaan. Mieluummin kylmässä, jos mahdollista. Joten tuo kylmänäpitovinkki kannattaa varmaan hyödyntää, jos kauppareissulla ei voi imettää.
mutta mikset imetä kauppareissulla? Vai pumppaatko siis kotonakin maidon vauvalle?
Alla imetys tukilistan ohje. Itse lypsin lapselle kaiken maidon 6kk - ensin olin tosin hysterine maidon säilyksen suhteen, mutta sitten löysin tämän ohjeen ja hyvin toimi.
--------------------------------------------------
Äidinmaidon säilytys
Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.
Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. Jääkaapissa ( 0-4C) maito säilyy jopa 8 päivää. Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.
Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa.
Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.
http://www.imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=…
Mä jo meinasin ensimmäisten kommenttien perusteella että olen juottanut vauvallemme vanhentunutta maitoa kun kolmekin päivää on saattanut odottaa jääkaapissa hetkeä jolloin sitä tarvitaan.
En mäkään meillä ota aina vauvaa joka puolelle mukaan vaan pumppaan maitoa kaappiin ja näin voin käydä yksinkin jossain ja iskä saa olla vauvan kanssa. Musta ei vaan ole julkiseksi imettäjäksi ja niihin hoitohuoneisiin en viitsis mennä imettämään kun siellä voi olla yksvuotias oven takana torttu housussa ja joutuis sitten odottamaan puolisenkin tuntia kun meikäläisen vauva syö..
meidän vauva ei muuten suostunut juomaan pakastettua maitoa - ilmeisesti maku jotenkin muuttui
meidän vauva ei muuten suostunut juomaan pakastettua maitoa - ilmeisesti maku jotenkin muuttui
Itse kun olen tuoreeltaan maistanut ja sitten sitä pakastettua niin hyi hemmetti se pakastettu on kauhiata!!
Itse kun olen tuoreeltaan maistanut ja sitten sitä pakastettua niin hyi hemmetti se pakastettu on kauhiata!!
ja haju. Meidänkään lapsi ei suostunut sitä vauvana juomaan. Kyllä itketti heittää pari litraa pakastettua maitoa menemään...
että jääkaappikylmämaito on laitettu sellaiseen kylmäpussiin ja vielä kylmäkalle mukaan. Näin säilyy varmasti useamman tunnin.