Jos vanhempi hakee mielialalääkettä lääkäriltä, tekeekö lääkäri aina ls-ilmoituksen?
Ihan siis mielenkiinnosta tyhmänä kyselen, koska tuntuu, että ls-ilmoituksia tehdään nykyään niin paljon ja vaikka millä perustein, ja toisaalta lääkityskin kuulettaa olevan niin yleistä nykyään.
Tekeekö lääkäri aina automaattisesti ls-ilmoituksen, jos vanhempi hakee tältä mielialalääkettä vai pelkästään joissakin erikoistapauksissa?
Ja ei, en ole itse lääkityksen tarpeessa, mutta juolahtipa vain mieleen tällainen asia :-)
Kommentit (9)
Lääkäri tekee tuskin koskaan ls-ilmoitusta, jos ei ole syytä epäillä että on aihetta. Pelkkä mielialalääkkeiden syöminen ei aiheuta mitään ilmoituksia. Älkää nyt hysterisoiko naiset!
Itse olen käynyt masennushoitajalla juttelemassa ja maininnut etten meinaa jaksaa lasten kanssa ja että jonkinasteista väkivaltaakin on esiintynyt. SILTI ei mitään ilmoituksia tehty...
se on aikuisen ja lääkärin välinen asia. Kuuluu vaitiolovelvollisuuden piiriin.
En tiedä, mistä kysymys tuli mieleen, mutta oli pakko vain selvittää :-)
ap
Saattaahan se tehdä, jos vaikka samalla tulee kiilusilmäisenä kerrottua kuinka haluaa tappaa koko perheensä ja perjantai-illan parasta ajanvietettä on lasten paiskominen seinille.
myös nyt nukahtamiseen rauhoittavaa. Ihan alavireisyyden takia molemmat, eikä kukaan ole ilmoitellut mihinkään.
lääkityksellä olevista pitäis tehdä ls-ilmo?
Herranjestas sentään, mielialalääkkeitä määrätään nykyään niin helposti (jopa nukahtamisvaikeuksiin jne.), että puolet kansasta olisi jo huostaanotettu..
Vakavasti ottaen, itsensä hoitamisesta ei rankaista, mutta jos ei hoida itseään, sillä voi olla ikävät seuraukset myös perheelle.
se on aikuisen ja lääkärin välinen asia. Kuuluu vaitiolovelvollisuuden piiriin.