Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tällainen mies saada yhteishuoltajuuden?

Vierailija
10.01.2011 |

Kaverin ex-hoito, ei olisi alunperinkään halunnut koko lasta, tunnusti isyyden kun lapsi oli 10v, hakee nyt yhteishuoltajuutta... ei ole tavannut lasta edes koskaan. Voi saada huoltajuuden?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus isäänsä.

Vierailija
2/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi saada, jos välit lapsen äidin kanssa eivät ole hyvät ja äiti suostuisi yhteishuoltoon. Yhteishuolto on silloin lapselle eduksi, jos vanhemmat tulevat hyvin toimeen keskenään. Mutta tapaamisiin lapsi on oikeutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltajuus voidaan evätä mutta saa silti tapaamisoikeuden. Täytyy muistaa että huoltajuus, tapaamisoikeus ja elatusvelvollisuus on kolme ihan toisistaan riippumatonta asiaa. Jos osapuolet ei pääse sovintoon niin silloin oikeus päättää eikä noilla perusteilla isältä evätä tapaamisoikutta.

Minulla on yksinhuoltajuus mutta isällä on silti tapaamisoikeus. Kaikista on onneksi pystytty keskenämme sopimaan ettei ole tarvinnute oikeutteen mennä. Sopimukset on vahvistanut sosiaalitoimi.

Vierailija
4/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ajatellaan lapsen etua, ei vanhempien. Esimerkiksi viikonloppuisäksi on hyvinkin mahdollisuuksia.

Itse asiassa jos äiti ei suostuisi yhteishuoltajuuteen, se voi jopa olla signaali sossuille, että ei osaa ajatella lapsen etua. Tämä siis silloin, mikäli isällä on kaikki asiat kunnossa, eikä ole juoppo tms.

Vierailija
5/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin miehen täytyy alkaa tapailemaan lasta, aluksi valvotusti ja sitten kun alkaa sujumaan ja lapsen ja isän välille alkaa muodostua suhde ja lapsi luottaa isään, sitten voi alkaa ottamaan lasta luokseen pikkuhiljaa pidemmiksi ajoiksi, ei tosiaan mitään viikko/viikko systeemiä heti aluksi, vaan vaikka pariksi tunniksi ja sitten vaikka yhdeksi yöksi/viikonlopuksi jos kaikki sujuu hyvin lapsen ja isänsä välillä.

Varmasti on lapsenkin etu tutustua hyvin isäänsä, mutta tosiaan ensin täytyy aloittaa tutustuminen pikkuhiljaa :)

Vierailija
6/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja unhotui, että huoltajuutta miehen on turha hakea ennenkuin tuo tutustumisprosessi on alkanut sujumaan, sitten myöhemmin voi toki huoltajuuden saada kun on suhde lapseen kunnossa ja tapaamiset sujuu. Jos siis isyys on tunnustettu?

Vierailija
7/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuuteen ei ole mitään mahdollisuuksia.

Aika monella on edelleen vellit ja puurot sekaisin. Siis Kerrataan vielä: Huoltajuus EI ole sama asia kuin tapaamisoikeus. Vaikka isällä ei ole minkään maailman huoltajuutta on hänellä silti tapaamisoikeus jollei oikeus toisin (ja pitää olla todella vakavat perusteet) päätä.

Vierailija
8/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ajatellaan lapsen etua, ei vanhempien. Esimerkiksi viikonloppuisäksi on hyvinkin mahdollisuuksia. Itse asiassa jos äiti ei suostuisi yhteishuoltajuuteen, se voi jopa olla signaali sossuille, että ei osaa ajatella lapsen etua. Tämä siis silloin, mikäli isällä on kaikki asiat kunnossa, eikä ole juoppo tms.

hiukka sekaisin, yhteishuoltajuudella ei ole mitään tekemistä tapaamisoikeuden kanssa.

Vierailija
9/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteishuoltajuutta lapseen jota ei ole tapaillut. Mutta tapaamisoikeuden kyllä saa, jos sellaista sopparia ei vielä ole olemassa.

Vierailija
10/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteishuoltajuutta lapseen jota ei ole tapaillut. Mutta tapaamisoikeuden kyllä saa, jos sellaista sopparia ei vielä ole olemassa.

kunhan alkaa ensin tavata lastaan ja tutustua häneen. Tämä asia on ihan alstenvalvojalla selvitetty, itse olen vastaavassa tilanteessa, tosin lapsi on vasta 3v eikä isä ole lastaan koskaan tavannut, mutta nyt haluaa huoltajuuden.

nro 7

Vierailija
11/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vastasi että lapsella on oikeus isäänsä. Niin onkin ja tapaamisoikeuden hän tuleekin saamaan, mutta vaikka asian veisi oikeuteen niin huoltajuutta ei tule saamaan.

Vierailija
12/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien väleillä ei ole mitään tekemistä asiassa Tässä ajatellaan lapsen etua, ei vanhempien. Esimerkiksi viikonloppuisäksi on hyvinkin mahdollisuuksia. Itse asiassa jos äiti ei suostuisi yhteishuoltajuuteen, se voi jopa olla signaali sossuille, että ei osaa ajatella lapsen etua. Tämä siis silloin, mikäli isällä on kaikki asiat kunnossa, eikä ole juoppo tms.

Huoltajuus ja tapaamisoikeus ovat kaksi aivan eri asiaa!

Vierailija
13/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuutta isä ei tällaisessa tapauksessa tietenkään saa, mutta yhteishuoltajuus on aivan mahdollinen ja jopa todennäköinen.

Sehän ei muuta äidin tilannetta käytännössä ollenkaan, sillä ns. lähvanhempi voi halutessaan toimia edelleen kuten yksinhuoltaja. Huoltajuusmuoto vaikuttaa vain siten, että lapsen nimeä ja uskontoa ei voi vaihtaa ilman toisen allekirjoitusta. Kaiken muun, jopa passin, pystyy hoitamaan edelleen yksinkin, jos välttämätön tarve sellaiseen on.

Ja tapaamisethan ovat siis erillinen asia. Tapaamisoikeuden isä saa oikeudessa 100 % varmasti. Jopa vankilassa olevat vangitkin saavat tavata lapsiaan, miksei sitten tavallinen mies.

Vierailija
14/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sitten kuinka "huono" vanhempi hyvänsä, yleensä silloin kyseessä sitten valvotut tapaamiset. Huoltajuuden voi saada myöhemmin, kunhan puitteet on kunnossa ja mies on kunnolla tutustunut lapseen. Näin selitti meille lastenvalvoja vuosi sitten. Lapseni isä ei ole lastaan tavannut kuin ihan vauvana, ja hän ainakin vielä vuosi sitten käytti huumeita, silti hänellä on tapaamisoikeus ja voi myöhemmin saada huoltajuuden jos ryhdistäytyy :-/ Nyt miehestä ei ole vuoteen kuulunut, mutta ainakin vielä silloin vuosi sitten halusi yhteishuoltajuuden.

Vierailija
15/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun edellyttää yhteistyökykyäkin.

Vierailija
16/16 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan alkaa ensin tavata lastaan ja tutustua häneen. Tämä asia on ihan alstenvalvojalla selvitetty, itse olen vastaavassa tilanteessa, tosin lapsi on vasta 3v eikä isä ole lastaan koskaan tavannut, mutta nyt haluaa huoltajuuden.

nro 7

Mulle on ihan lastenvalvojalla sanottu että jos ei ole tavannut lasta pitkään aikaan ei ole mahista saada yhteishuoltajuutta. Kymmenen vuotta on ihan eri asia kuin kolme vuotta, kymmenvuotiasta voidaan kuulla jopa oikeudessa kun kyseessä on huoltajuuskiista. Kymmenvuotiaan lapsen etu ei ole että täysin vieras ihminen tulee yhtäkkiä tasavertaiseksi huoltajaksi. Kyllä se nyt vaan näin on, ja jos et minua usko niin soitapa lastenvalvojalle ja kysy sieltä.

Tapaamisoikeuden jopa 10 vuotta poissaollut isä todennäköisesti saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi