Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäisenä koit olevasi aikuinen? (ev)

Vierailija
08.01.2011 |

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit alkoi olla ymmärrystä ja elämänkokemusta riittävästi.

Vierailija
2/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lasta tunsin olevani tyttö, äitiyden myötä minusta tuli nainen. Näin minulla. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkään (onneksi) 32 v., 2 lasta. Mutta ihan samanlainen olin parikympppisenä hupakkonakin:)

Vierailija
4/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ekat lapset sainkin jo 20+.

Aikuistumiseen tarvitsin pahat kriisit ja kovan elämän koulun, kuten miehen pettämisen, surua, koulutusta jne.

Vierailija
5/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 -v. olin vielä tyttö, 22 -vuotiaana sain esikoiseni. Siitä alkoi kasvuni aikuiseksi naiseksi. Nyt olen 26 ja tunnen olevani aikuinen. Voihan olla, että kymmenen vuoden päästä ajattelen, että oikeasti en ollutkaan vielä..

Vierailija
6/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vee

tämä palstailukin on aika lapsellista. Senkin ajan voisi käyttää aikuismaisemmin.

Vierailija
7/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31, ja mulla on 10-vuotias lapsi.

Vierailija
8/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain ensimmäisen lapseni.

Vierailija
9/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo töissä ja olin elättänyt itseni 15-vuotiaasta asti ja maksanut kouluni ja kirjani itse.

Oli pakko olla aikuinen kun ei ollut ketään, kehen turvautua jos olisi murheita tullut.

Toisaalta aikuisuus ja vastuuntunto ei kuitenkaan tehnyt minusta vakavikkoa vaan nautin täysin siemauksin nuoren aikuisen elämästäni.

Vierailija
10/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä kaukaisempana se aikuisuus tuntuu olevan :D

Vierailija
11/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää on 22 ja on mies ja lapsikin :) Ihan hupakko vielä ja en varmaan ikinä haluakkaan olla ihan aikuinen

Vierailija
12/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain näyttelen vastuullista aikuista. Eroa ei tiedä kukaan muu kuin minä.

Vierailija
13/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v.

Vierailija
14/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se alkaa olla jo lähellä:)) Ja ikää 39v.

Vierailija
15/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun nyt jälkikäteen sitä aikaa ajattelen niin eipä ollut kovin aikuista meninki...

Sanoisin että 20-vuotiaana. Siinä vaiheessa en enää ollut vanhempieni avusta, niin taloudellisesta kuin muustakaan, riippuvainen.

Vierailija
16/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässäkin huokaillaan, ettei onneksi vieläkään olla aikuisia, vaikka 30+ alkaa olla ikää. Taivas varjele, ei kai aikuisuus ja aikuistuminen tarkoita haudanvakavuutta ja pystyyn kuolemista, kai sitä saa aikuisenakin nauraa, hassutella, leikkiä, pitää hauskaa, olla joskus lapsellinen ja kertoa huonoja vitsejä. Minä itse en ole mikään hassunhauska yksilö ollut koskaan, mutta mulla on paljon ystäviä, jotka ovat erittäin aikuisia, ja joilla on mieletön huumorintaju ja jotka nauravat niin että naapurusto raikuu.

Ei aikuisuus ole negatiivinen ominaisuus, tai ainakaan sen ei pitäisi olla. Mun mielestäni se tarkoittaa sitä, että ottaa vastuun itsestään ja tekemisistään, omistaa vakaat ja pysyvät arvot sekä moraalin, ja kykenee empatiaan ja huolehtimaan lähimmäisistään, jättämään omia tarpeitaan sivuun ja olemaan epäitsekäs, mutta tuntee myös omat rajansa ja tarpeensa. Aikuinen on sitten, kun pystyy hoitamaan ja kasvattamaan lapsistaan yhteiskuntakelpoisia yksilöitä. Jokainen aikuinenkin on silti vielä keskeneräinen ja jokaisella on ne omat haasteensa ja kehitystehtävänsä edelleen.

Mulla on ollut suhteellisen pysyvät arvot ja moraali sekä valtava empatiakyky, vastuuntunto ja tarve auttaa muita jo alle 10-vuotiaasta, koska alkoholistiäitini pakotti minut ottamaan pikkusisarusteni hoidon vastuulleni jo aivan lapsena. Ajan myötä olen kuitenkin edelleen kasvanut, muuttunut joustavammaksi ja suvaitsevaisemmaksi, oppinut tiedostamaan omia rajojani ja omia kehitystehtäviäni koko ajan paremmin. Synnytin esikoiseni kuolleena, kun olin 16-vuotias, mutta vasta toisen lapseni syntymä reilut 5 vuotta sitten sysäsi minut oikein kunnolla "aikuisten maailmaan". Toivon, ettei minusta silti mitään haudanvakavaa tosikkoa ihan kokonaan ole tullut, kun ikääkään ei kuitenkaan ole kuin hippasen vajaat 30v.

Vierailija
17/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 20 hujakoilla koin olevani aikuinen. Nyt 30 hujakoilla, tunnen olevani niin hukassa aikuisuuteni kanssa, että kauemmas se tuntuu lipuvan.

Nuorempana tuntui kaikki olevan selvempää ja päämääriä, nyt vaan tuntuu ajelehtivan sinne ja tänne.

Vierailija
18/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä vuonna 40v

Vierailija
19/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32 ja nykyään usein koen olevani. Toki vielä tulee tilanteita, joissa tunnen itseni kovin nuoreksi, mutta useimmin ehkä sellaisia, että tiedän mitä haluan, osaan vaatia ja pitää puoliani.

Ja aika hiljattain tajusin, etten tiedä oikeasti nuorten maailmasta mitään. Olin itse nuori, kun he vasta opettelivat vaipoista kuiviksi.

Vierailija
20/25 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lehtijutut, joissa joku asiantuntija kuvailee tämän päivän tilannetta verrattuna aikaan kymmenen vuotta sitten, ja pystyn ihan hyvin itse pohtimaan oman kokemukseni valossa, onko arvio järkevä.

T. se 32-v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi