VINKKEJÄ? vanhat pussilakanat ja lakanat, mitä käyttöä+
Mulla on jonkun verran lakanoita ja pussilakanoita jotka on ihan hyviä, tosin värit ehkä kulahtaneita ja nyt uusinkin koko liinavaatevaraston kerralla.
Nyt vähän harmittaa jos joudun heittämään kaikki pois, mitä niistä voisi tehdä? Onko uusiokäyttöä?
Kommentit (29)
Me veimme lakanat pelastusarmeijalle.
vie meiltä anoppi ja sen kaverit matonkuteiksi.
Meillä käytetään vanhoja puhtaita, sopivan kokoisiksi revittyjä lakanoita haavapyyhkeinä ja -siteinä (kolme lasta, haavereita sattuu), sideharson korvikkeena, kiillotusriepuina yms.
joskus ottanut mielellään vastaa pehmeäksi kulunutta puuvillalakanaa.
ja värjää ne pesukoneessa (tai käsin). Saat helpolla uutta ilmettä eikä tarvi heittää pois.
Osta pala pul-kosteussulkukangasta ja pieniä neppareita. Muina materiaaleina voit käyttää niitä lakanoita ja esim. vanhoja t-paitoja.
yhdesta lakanasta tuli 2, pussilakanasta 2. n 2 cm levyiksiksi leikkasin ja vkonloppu virkatessa meni.
Annoin lahjaksi kummatkin ja nyt meitä on pyydetty kylään ensi kesänä 3 eri mökkiin, kun olen luvannut tehdä toiveiden mukaisia koreja jokaiseen paikkaan pari.
Mä aion värjätä kankaan halutun väriseksi ja kaataa punaisella värillä raitoja, taatusti tulee persoonallisen näköisiä ja saajat saavat oikean kokoisen.
Aikaa menee mutta mielestäni kierrätystä parhaimmillaan.
Kävin itse asiassa just vkonloppuna hakemassa lisää kierrätyskeskuksesta lakanoita. Likaiset eivät haittaa kun lian voi leikata pois värjäyksen jälkeen jos jotain on.
täytyy antotavarankin olla hyvää.
Tai ensikoteihin tms.
Turha hyviä ja ehjiä lakanoita on vielä tässä vaiheessa silputa.
voit viedä myös esim. johonkin asunnottomien yömajaan, ensikotiin, löytöeläintaloon tms.
Itse olen kulahtaneemmista lakanoista, joissa oli jo vähän reikää ja pussilakanoista leikellyt ja saumannut pikkurättejä, joita meillä on käytetty vauvalla harsonkorvikkeina tavallisten harsojen ohella sekä talouspaperinkorvikkeena. Käyväthän nuo myös pyöränkorjaukseen, käsipyyhkeiksi (kuivuvat nopeasti ja vievät vähän tilaa pyykissä ohuutensa ansiosta).Ovat kivoja kun on hauskat kuvat.
Askartelumateriaalina voit toki myös itse käyttää tai viedä jonnekin askartelumateriaaliksi. Nättikuvioisista, joku näppärä ompelisi varmaan vaikka itselleen tai lapsille vaatteita.
pehmeät lakanat ovat vauvoilla hyviä. Pese ensin 90 asteessa.
Ne tarttee niitä paljon.