Hyvätuloisten / varakkaiden elämästä
Kuvitteleeko jotkut, että varakkaiden ihmisten elämä on jotenkin ihan erilaista kuin köyhempien? (Siis Suomessa.) Hassuja kyselyjä tällä palstalla.
Kommentit (22)
Usko tai älä, mutta vaikka mieheni tienaa reilu 100 000€/vuosi ja itse reilusti vähemmän - vain 45 000€/vuosi - niin emme todellakaan voi asua missä vain haluamme (meillä on n. 350t€ arvoinen kiinteistö), matkustaa kuinka paljon haluamme, minne haluamme. Itse asiassa tällä hetkellä me emme juuri matkustele ja ostamme ruoan lähinnä Lidlistä. Siivooja meillä kävi kerran kuussa, mutta irtisanoimme palvelun, koska 170€ on suuri raha. Itse asiassa lasten uintikin lopetettiin, koska se on 100€/kk. Vaatteitakaan ei koko ajan ostella. Okei, kodinkoneet korjataan kun hajoavat ja autoista toinen on melko uusi (leasing), mutta toinen 9v vanha. Lapsille ostetaan monet isommat tarvikkeet, kuten fillarit, käytettyinä. Vakuutuksia on vähän joka lähtöön, mutta ei kaikille (lapsille) hoitokuluvakuutuksia.
On siinä tietenkin eroa; varakkaat voivat asua missä ja miten haluavat, varattomat siellä mistä sattuvat (vuokra-)asunnon samaan tai mihin on varaa. Varakkaat voivat ajaa sellaisella autolla kuin haluavat, varattomat sellaisella minkä halvalla saa. Varakkaalla äkillinen rahanmeno ei ole niin iso asia kuin varattomalla. Varakas voi matkustaa all-inclusive- kaukolomalle ja varaton menee tarjousristeilylle. Varakas juo shampanjaa ja varaton kuohuviiniä. Varakas ostaa kaupasta mitä haluaa, varaton kyttää tarjouslappuja.
"Suomessa kaikki elääkin samalla tavalla, siitä verotus pitää huolen."
Niinpä onkin, lienee ne ankeat vanhat lähiökerrostalot parkkipaikat täynnä romuautoja jossakin muualla kuin Suomessa sitten?