Opet kuulostaako reilulta numerolta? Lapseni sai
yltistä kokeista 9½, luokan paras numero. Viittaa tunnilla ahkerasti open mukaan. Numero toikassa 8½. Onko oikein? Omilta ajoiltani muistan, että numeron alennus koenumrosta edellytti jo lintsaamista, häiriköintiä tms. Nyt vaikka viittaa ahkerasti ei saa edes 9. Latistavaa ja masentavaa mielestäni ja kyseenalaistan kyllä open ammattitaidon.
Kommentit (23)
Eikä yhtään latistavaa.. vai että kyseenalaistaa open ammattitaidon. Ei se koenumero tosiaan sitä numeroa määrää.
todistukseen. Mitä on yltti? Onko ollut pistareita, ryhmätöitä, raportteja?
tiedätte että se oli luokan paras numero? eihän se ope niitä muiden numeroita teille kerro. kysykää suoraan siltä opettajalta asiaa!!kaikilla muuten on oikeus mennä seuramaan opetusta halutessaan,"vink,vink".
Sen perusteella ei tosiaan voi numeroa pelkästään antaa, eli läksyt, motivaatio ja tunnilla mukana oleminen vaikuttaa, ja yleinen käytös myös.
Häh??
En tiedä tästä mitään kun omilla lapsilla on vielä rasti ruutuun toikkarit. Miten kauan semmosia sitten saavatkaan?
ihan tarkkaan kuka sai parhaan numeron mistäkin. Minusta ap:n lapsi olisi ansainnut ysin, ellei ole todellakin unhontanut järjestelmällisesti kotitehtäviä ja ollut totaalipassiivinen tunnilla. Meillä on muuten kerran ope tehnyt todistukseen virheen. Ihmettelin hänelle ihan vastaavaa tilannetta s-postitse, kysyin mitä ihmettä lapsi on tunnilla tehnyt kun numero on alentunut ja että pitääkö alkaa kotona vahtia tarkemmin tehtävien tekoa. Opettaja totesi, että on antanut vahingossa väärän numeron ja se korjattiin.
siis itse sanoi että viittaa ahkerasti. Yltti on ympärisöoppi. Mitä vielä vaaditaan että saa ysin kun kokeen 9½ ja hyvä tuntiaktiivisuus ei riitä? Luokan lellikkioppilas joka sai kokeista 8½ sai toikkaan 9! ap
Tätä tapahtuu joka koulussa, valitettavasti...
mutta loppuelämän kannalta tuolla numerolla ei ole mitään merkitystä.
Omalta ala- ja yläasteajalta voin sanoa, että ne joiden vanhemmat jaksoivat tuolloin jauhaa lastensa koenumeroista noissa ns. apuaineissa opettajien kanssa, ovat kaikki ihan peruskansaa ilman mittavaa ammatillista menestystä.
Ne menestyjät keskittyivät oppimaan lukemaan, laskemaan ja kielten oppimiseen ilman vanhempien lässytystä ja pärjäävät nyt mainiosti...
puolikkaat on käytössä väliarviossa. Keväällä kokonaiset numerot sitten... Kasi puol kuulostaa kannustavalta, ysiä ajatellen kevättorkkaan. Mikä oli edellinen numero?
Lapseni opettaja on aktiivinen Wilman käyttäjä. Viikottain ja jopa päivittäin laittaa viestiä tuntityöskentelystä. Kertoo myös jos lapseni on suoriutuut luokassa parhaiten jossain kokeessa tai muussa tehtävässä.
Idea on varmaan se, että osaamme sitten kotonakin kehua, kannustaa ja kasvattaa paremmin.
Nykyaikana moni asia on koulumaailmassa toisin kuin muutama vuosi sitten!
Lapsi lukee ahkerasti läksyt ja viittaa tunnilla paljon. Lukee kokeisiin ahkerasti ja saa 9½, luokan parhaa ja saa vain 8½. Ei tuo kannusta olemaan ahkera ja aktiivinen vaan latistaa täysin! ap
Viestini oli siitä, että miten kotona voidaan tietää onko lapsi aktiivinen tunilla.
Joku tuolla kirjoitti, ettet sinäkään sitä voisi tietää.
Kun koulun ja kodin välillä on runsaasti vuorovaikutusta niin kyllä vanhemmat tietävät mitä lapsi tekee koulussa. Jos pitää valita puoli niin, oon ap sun puolella :) 13
joiden mielestä omien kultapuppelimussukoiden pitää saada kymppi joka aineesta....
onko yltti lempiaineesi kun viittaat niin paljon ja olet kiinnostunut. Siitä tiedän, että on aktiivinen. On kumma kun ope saa antaa hatusta numeroita ja jos niitä kyseenalaistaa saa kuulla ivailua kultamussukuista jne. Ei missään muussa ammatissa voi tomia noin vastuuttomasti. Olen itse virkamies ja joudun tarkkaan aina perustelemaan päätöksen ja olemaan tasapuolinen. On open homma kyllä helppoa, sen huomaa taas. ap
Tokihan voidaan ajatella, että tuolla numerolla ei ole mitään merkitystä tulevaisuudessa ja että on hölmöä ja turhaa alkaa asiaa kysellä.
MUTTA sillä numerolla voi olla lapselle tosi suuri merkitys. Ap, muista nyt kehua lastasi, älä vähättele numeroa vaan tee nyt korjausliikettä lapsesi suhteen ja selitä, miten hyvä numero tuo 8,5 on, koska siitä on helppo nostaa ysiin jne. Anna lapsellesi vaikutelma, että hän on onnistunut ja vaikka olisikin pettynyt numeroon, niin sinä et ole, vaan olet ylpeä hänestä. Silti otat yhteyttä opettajaan ja aivan asiallisesti ihmettelet numeroa perusteluin. Eli siis koenumero ja tuntiaktiivisuus riittivät vain 8,5 asti. Kysy, mitä vikaa tytön työskentelyssä on ollut, jotta numeroa piti pudottaa (koska ilmeisesti nämä kaksi mittaria olivat kuitenkin kiitettävän arvoisia) ja sano suoraan, että tyttö on pettynyt, koska kuvitteli menestyvänsä tunnilla hyvin. Pidä keskustelu kuitenkin koko ajan asialinjalla ja varaudu siihen, että opettajalla on joukko perusteluja, joihin et voi pätevästi ottaa kantaa. Tärkeää onkin se, että sinä saat ne kuulla - tuntui ne sitten kuinka typeriltä perusteluilta tahansa.
Parasta olisi, jos voisit ottaa yhteyttä sähköpostitse, jotta open vastaus jää talteen. Nimittäin kevättä ajatellen on tärkeää, että olet ilmaissut hämmästyksesi opettajan numeroiden annossa. Jos nyt annat asian vain mennä näin, voi olla, että sama epäreiluus jatkuu keväälläkin. Opettaja on nimittäin päättänyt, kuka on luokan paras, ja muut tulevat sitten selvästi tämän lellioppilaan perässä. Ehkä opettajan silmät avautuvat, kun kerrot lapsesi pettymyksestä ja siitä, että numero ei teidän perheenne mielestä ole kovin kannustava. Eivät kaikki opettajat ole tahallaan epäreiluja vaan eivät vain yksinkertaisesti tajua, miten hyvin tietty oppilas suoriutuu jollakin tunnilla. Itse pidänkin tuota alakoulusysteemiä (yksi ope arvioi lähes kaikkien tuntien menestyksen) hiukan arveluttavana, koska siinä ope voi tulla sokeaksi oppilaiden eroille oppituntien mukaan, ja se yksi hyvä oppilas saa anteeksi huonompaa menestystä ja ne muut sitten eivät menesty, vaikka numerot näyttäisivät muuta.
Kannattaa muuten kaivaa esille tiedot läksyjen unohtamisista yms. koska jos näitä ei lapsellanne ole lainkaan, niin mielestäni open nronlasku on aika perusteeton. Lähden aina liikkeelle siitä, että numeron on oltava oppilaan edun mukainen, vaikka kokonaisuus sitten kärsisikin. Tässä tapauksessa jos lapsi on tunnilla aktiivinen, olisi numero 9 ollut ihan paikallaan.
Lapsellisen kuuloista tuo marina lellikkioppilaista jotka saavat paremman numeron, suoraan sanottuna. Mistä sinä tiedät mitä tuo lapsi on ehnyt numeronsa eteen!? Oma lapsi sai kokeesta 9½, todistuksessa arvosana 8 (täällä ei puolikkaita anneta). Selkeästi jotain parannettavaa siis on, ainakin muutaman kotitehtävän unohti tehdä. Ei tulisi mieleenikään olla valittamassa tuollaisesta, 8 on hyvä numero eikä lannista ketään. Tai ehkä ap perheessä lannistaa kun ap asenteen takia. Viime kädessä silä numerolla ei juurikaan merkitystä ole, pääasia että lapsi on oppinut vaaditut asiat. Lähinnä peruskoulun päättötodistuksen numerot ratkaisevat jatko-opiskelujen kannalta. Paljon, paljon huonompi on mikäli lapsi saa tasoaan parempia arvosanoja.
tää palsta ei kyllä petä ikinä :)
Onko keskiverto av-lapsi niin huono koulussa, että jos joku on hyvä, niin sitä pitää heti täällä mollata ja haukkua?
Kyllähän tuosta nyt tyhmempikin tajuaa, ettei ap:n lapsen tilanne ole oikeudenmukainen!
ja AP - ehkäpä opelle vaan tuli virhe? Kysy siltä. Me saatiin pojan 8 nostettua 9:ksi, kun ihmeteltiin numeroa. Kokeista oli tullut vaan 9 alkavia. Ja ope myönsikin virheensä.
ole sitä mitä äiti niiden haluaa olevan.
Kyllä minusta nyt äidillä mättää päässä ja pahasti.
Mistä sä sen tiedät että lapses viittailee ahkerasti tunnilla? Tuskin oot tunteja seuraamassa? Voikin olla ihan päinvastoin asia.