Olenko Suomen ainoa ihminen, joka ei tykkää
pitsasta?
Ei kaada maailmaani, mutta joskus mietityttää, mikä ihme siinä/niissä on, että kaikille muille maistuu, mutta mulle ei?
Kommentit (15)
Voisiko olla niin kummallinen juttu kuin makuasia? Toinen tykkää toisesta ruoasta ja toinen toisesta. Pizzasta nyt varmaankin pitää yli puolet ihmisistä, mutta luulen että jos aikuisilta (>30v) kysytään niin ei pizza kuitenkaan ole suosikkiruoka. Usein myös pizzana ajatellaan näitä halpispizzerioiden pizzoja, jotka nyt on milloin minkäkinlaisia rasvalätysköjä joista on gastronomia kaukana.
kun muut siitä tykkäävät. Vaikka mitä herkkuja laitan päälle, niin ei uppoa. En ole vielä versiota löytänyt, joka olis suunmukainen. Kai se on se rakenne (taikinaa, rasvaa....)
Makuasia juu, mutta onko kellään samanlainen maku kuin minulla? Ilmeisesti ei.
Huvittaa vaan kun tuntuu, että pitsa on joku suomalainen yleis-ruoka, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen; Kiireessä haetaan pitsat, illan istujaisiin tilataan pitsat, Kun halutaan mässäillä mennään pitsalle, kun ei keksitä muuta, no, tehdääs pitsa...
En halua mitään tosi rasvaista, ja pohjan pitää olla OHUT. Eli yleensä syön vegepitsaa, kotona kun tehdään niin pitsapohja tehdään pitkän kaavan mukaan (=kohotus 2 kertaa) että saadaan jäämään tarpeeksi ohueksi paistaessa ja niitä "pitsakuplia". Täytteeksi sitten vaihtelevasti jotain näistä kasviksista: paprikaa, sipulia, kesäkurpitsaa, tomaattia, vihreitä oliiveja. Aina valkosipulia. Juuston pitää olla hyvää (mozzarellaa tai parmesan-tyyppistä), sitä ei saa olla liikaa. Niin ja täytteitäkään ei tartte olla mitään vuorta.
Mikään ei ole minusta hirveämpi pitsa kuin paksupohjainen, juustoon hukutettu ja täytteenä raskaisia lihoja. Lisähirveyspisteitä ananaksesta ja aurajuustosta.
En ole koko elämäni aikana kertaakaan nauttinut pitsasta. En vaikka olen kokeillut monia vaihtoehtoja ja eri täytteitä. Nykyisin pystyn kyllä syömään ehkä siivun verran, mutta siitä tulee kyllä aika paha olo. En vain tykkää. Luulen että johtuu lähinnä tomaattikastikkeesta jota yleensä aina on mukana, eikä taikinakaan ole kovin hyvää.
En halua mitään tosi rasvaista, ja pohjan pitää olla OHUT. Eli yleensä syön vegepitsaa, kotona kun tehdään niin pitsapohja tehdään pitkän kaavan mukaan (=kohotus 2 kertaa) että saadaan jäämään tarpeeksi ohueksi paistaessa ja niitä "pitsakuplia". Täytteeksi sitten vaihtelevasti jotain näistä kasviksista: paprikaa, sipulia, kesäkurpitsaa, tomaattia, vihreitä oliiveja. Aina valkosipulia. Juuston pitää olla hyvää (mozzarellaa tai parmesan-tyyppistä), sitä ei saa olla liikaa. Niin ja täytteitäkään ei tartte olla mitään vuorta.
Mikään ei ole minusta hirveämpi pitsa kuin paksupohjainen, juustoon hukutettu ja täytteenä raskaisia lihoja. Lisähirveyspisteitä ananaksesta ja aurajuustosta.
Tuleeko pellillinen vai "pyörylä"? Kuulosti ihanalta toi sun pohja. Onko tavisuuni?
Pitsa on yleensä tosi tykätty ruoka juuri siksi, että sen voi tehdä mieleisekseen. Toisin kuin vaikkapa hernekeitto, jossa on aina samat aineet, pitsassa voi olla satoja eri aineksia ja niiden erilaisia yhdistelmiä. Pohjakin vaihtelee: on ohutta italialaista, pannupizzaa, calzonea, valkoista pitsaa (siis ilman tomaattikastiketta) jne.
Ei kenenkään ole pakko tykätä mistään, mutta tuomiotaan ei myöskään kannata perustaa lähimmän kebaberian lättyihin, vaan tehdä joskus kotona pitsaa tai maistaa vaikka Italian-matkalla aitoa, kiviuunissa paistettua italialaista pitsaa.
pohjaan tulee 2 rkl öljyä, onko se paha? ja täytteen saa valita itse.
oma tekemiä pitsoja monelta eri tekijältä, ja ne vasta karmeita ovatkin! Ennemmin sitten kebab paikasta pitsa kuin itse tekemä.
oma tekemiä pitsoja monelta eri tekijältä, ja ne vasta karmeita ovatkin! Ennemmin sitten kebab paikasta pitsa kuin itse tekemä.
resepti, tästä tulee 2 pyörylää
30 g hiivaa
1,5 dl haaleaa vettä
5-6 dl (durum)vehnäjauhoja + vähän jauhoja kaulimiseen
0,5 tl suolaa
1. Liota hiiva pieneen tilkkaan (HUOM! ei kaikkeen!) vettä. Lisää 2-3 RKL jauhoja, sekoita tasaiseksi. Peitä liinalla ja kohota 30 min
2. Siiviöi loput jauhot+suola työtasolle, sekoita taikinajuuri jauhoihin. Vaivaa hyvin (pitää olla kiinteää mutta pehmeää).
3. Lisää hiljalleen haaleaa vettä ja naivaa vielä lisää 10 min jotta tulee tosi kimmoisaa
4. Jaa kahteen osaan, ripota jauhoja päälle ja anna nousta 2 h (lämpimässä).
5. Jauhota työtaso, kauli ohueksi. Päälle täytteet
6. Paista valmiiksi lämmitetyssä uunnissa, n. 280 astetta, 15-20 min.
Tuleeko pellillinen vai "pyörylä"? Kuulosti ihanalta toi sun pohja. Onko tavisuuni?
tee sitä itse kotona, pohjaa myöten.
Näin siihen saa ne ainekset mitä haluaa.