Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä kuuluu uusperheen lapsen perheeseen?

Vierailija
06.01.2011 |

Minulla on kaksi lasta, joiden isästä olen eronnut. Nykyään asustelemma lasteni sekä uuden mieheni kanssa kolmistaan. Isänsä luona lapset viettävät vähintään joka toisen viikonlopun, sekä suuren osan lomista. Mielestäni he ovat kovin läheisiä, vaikka erikseen asutaankin. Isällä myös uusi puoliso, joiden kanssa lapset tulevat hyvin toimeen.

Noh, päiväkodissa olivat sitten molemmat lapset piirtäneet perheensä

vanhemman piirustuksessa oli minä ja uusi mieheni, sekä tietenkin lapset. Isää ei ollenkaan.

Nuorempi taas oli piirtänyt minut, isänsä, sekä veljensä ja uudet puolisot.

Nyt sitten pohdin, että ketä oikeasti uusperheen lapsen perheeseen kuuluu? Tietenkin kaikki ajattelee asiat eritavalla, mutta noin niinkun yleensä. Olemmeko tehneet jotain väärin, kun toinen ei ajattele oman isänsä kuuluvan perheeseen?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen putosin kelkasta. Asutte kolmistaan ja teitä on kuitenkin sinä + 2 lasta + mies.

Mä väittäisin, että uusperheen lapsen perhekäsitys voi vaihdella päivän tai jopa asiayhteyden mukaan.

Samoihin ongelmiin meillä on törmätty, pahimmoillaan tuli ongelmia kolmannella koulussa, kun opettaja enkuntunnilla ei oikein hyväksynyt pojan perhekäsitystä ja ei suostunut auttamaankaan ollenkaan. Kirjasta puuttui kokonaan isäpuoli yms. nimitykset ja poika oli aika surkeana, kun ei osannut piirtää sitten kuvaa perheestään ja nimetä perhettään.

Meillä siis poika 10 v ja kutsuu isäpuoltaan välillä isäksi ja välillä nimellä. Samoin tekee myös omasta biologisesta isästään. Ikinä ei kyllä arkikielessä käytä nimitystä isäpuoli tai puolisä. Pikkuveli on pikkuveli vaikka onkin oikeasti puolpikkuveli. Sitten taas pojan uussiskot ovat pojan mielestä puolisiskoja (eivät ole mitään puolikkaita oikeasti vaan isän vaimon lapsia).

Meillä kyllä poika kokee, että hällä on suuri perhe, johon kuuluu:

äiti

koti-isi (isäpuoli)

pikkuveli (puoliveli)

isä

pikku-äiti (äitipuoli)

2 siskopuolta (mielestäni uussiskoja, en tiedä onko näille virallista nimitystä)

ja lisäksi varmaan vielä isovanhempia tai isovanhempipuolia tai ties mitä viidessä eri osoitteessa

Vierailija
2/4 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi itse, minä eli lapsen äiti sekä äidin mies. Isänsä on kaukainen hahmo perhekäsityksen äärilaidalla. Mieheni lapsi ei kuulu lapseni perheeseen, vaikka mieheni perheeseen kuuluukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokaisella uusperheen jäsenellä on oma käsityksensä perheen rajoista ja lisäksi se vaihtelee. Joskus lapsi mieltää perheen enemmänkin paikan mukaan eli perheeseen kuuluvat ne, jotka asuvat tietyssä kodissa. Joskus taas ajatellaan enemmänkin ajan kautta, jolloin perhe ovat ne ihmiset, jotka asuivat yhdessä, kun lapsi alkoi muistaa asioita. Tutkimuksissa on tullut esiin, että kotieläimet mielletään paljon useammin perheen jäseniksi kuin äitipuolet :) t. itsekin äitipuoli

Vierailija
4/4 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsepäisesti isän, veljen ja itsensä sekä enkelin (äidin), ei ikinä äitipuolta ja tämän tyttöä. Äitipuoli vei lapsen psykologille, koska hänen mielestään tämä oli sairas pitäessään äitiä perheenjäsenenä.