CV:n tietotekniikkaosaaminen
Okei, noi normaalit wordit ja näin, mutta voiko/pitäiskö laittaa myös esim. skype, msn, facebook...? Olen käsittänyt, että näitten osaamisella on kuitenkin relevanssia nykyään.
Kommentit (17)
eikö se nyt ole nykyään yhtä itsestäänselvyys kuin lukutaito? Ellei nyt siis osaa koodata ja java-kieltä jne... Tuskin siellä on yhtään hakijaa, joka ei osaisi office-ohjelmia ja tavanomaisia pikaviestimiä? Tai ainakin oppisi noin minuutissa, jos sattuisi uusi vempele käyttöön? (Tosin travel-matkanhallintajärjestelmä on kyllä jotain, mitä itse en ole kunnolla oppinut, enkä opettele...)
ainakin meillä epäiltiin, että mahtaisiko keskittyä työhän lainkaan. Eräskin kaveri kertoi ylläpitävänsä omaa blogia ja kun sitä katsoi (oli laitetti linkki hakemukseen), niin siinä oli mieletön ylläpitovaiva, ei ollut ihan perinteinen blogi, liittyi tietokoneiden pelaamiseen ja pelien kokeiluun ja arvostelemiseen ja pelipistemäärien esittelyyn. Epäiltiin, mahtaisiko malttaa olla poissa blogistaan työaikana.
ainakin meillä epäiltiin, että mahtaisiko keskittyä työhän lainkaan. Eräskin kaveri kertoi ylläpitävänsä omaa blogia ja kun sitä katsoi (oli laitetti linkki hakemukseen), niin siinä oli mieletön ylläpitovaiva, ei ollut ihan perinteinen blogi, liittyi tietokoneiden pelaamiseen ja pelien kokeiluun ja arvostelemiseen ja pelipistemäärien esittelyyn. Epäiltiin, mahtaisiko malttaa olla poissa blogistaan työaikana.
ääliömäistä. Epäilettekö te että lukemista ja lenkkeilyäkin harrastavat ihmiset puuhaa niitä työaikana? Vai sekö ei haittaa?
Katsotaan tippuuko työtä... Ja leimaannunko nettiriippuvaiseksi heti alkumetreillä.
eikö se nyt ole nykyään yhtä itsestäänselvyys kuin lukutaito? Ellei nyt siis osaa koodata ja java-kieltä jne... Tuskin siellä on yhtään hakijaa, joka ei osaisi office-ohjelmia ja tavanomaisia pikaviestimiä? Tai ainakin oppisi noin minuutissa, jos sattuisi uusi vempele käyttöön? (Tosin travel-matkanhallintajärjestelmä on kyllä jotain, mitä itse en ole kunnolla oppinut, enkä opettele...)
Mikäs Travelissa niin ongelmallista on?
Sen oppi noin minuutissa kun se tuli käyttöön!
Mikäs Travelissa niin ongelmallista on?
Sen oppi noin minuutissa kun se tuli käyttöön!
Vaikka mä koitan antaa kaikki tiedot ja kaikki selitykset niin aina se väittää, että jotain puuttuu.
Okei, noi normaalit wordit ja näin, mutta voiko/pitäiskö laittaa myös esim. skype, msn, facebook...? Olen käsittänyt, että näitten osaamisella on kuitenkin relevanssia nykyään.
No ei tod. Jotain voi mainita yleisellä tasolla netin ja sosiaalisen median käytöstä, mutta jokaisen klemmarin luetteleminen on lähinnä naurettavaa.
Onneksi julkishallinto on vaihtamassa travelin pois.
No ei tod. Jotain voi mainita yleisellä tasolla netin ja sosiaalisen median käytöstä, mutta jokaisen klemmarin luetteleminen on lähinnä naurettavaa.
ja yhdessä jopa mainittiin internetin käyttö tt-osaamisena. Ja oli ihan virallisen tahon esim.
kuten juuri kirjoitin, kannattaa mainita netin ja sosiaalisen median käytöstä. Mutta jokaisen ohjelman luettelemisessa ei ole mitään järkeä.
Ne jotka jaksaa kirjoittaa oikeasti listan softista joita osaa käyttää, ei lopulta osaa käyttää kovin montaa softaa. Oikeasti merkityksellinen lista olisi niin pitkä, ettei sitä kannata kirjoittaa.
Siksi kannattaa runoilla yleisemmin omasta suhteestaan tietokoneisiin, nettiin ja ohjelmistoihin.
Ihan oikeasti, mikäli noilla ei ole työsi kannalta mitään tekemistä, niin älä kirjoita niitä ansioluetteloosi.
Ja jos noilla on jotakin tekemistä työsi kanssa, niin ei niitä perusjuttuina kannata kirjoittaa ansioluetteloosi ellet halua tehdä itsestäsi naurunalaista.
Voisin kuvitella itseni työnantajana lukemassa hakemuksia ja valitsemassa ihmisiä jotka pyydän haastatteluun. Sitten hakemuksesi tulisi eteeni... WAU, tämä tyyppi osaa käyttä skypeä, FB:tä ja meseä. Wau, wau. Eikö se ymmärrä mikä on työssä olennaista ja mikä ei kun se tuollaisia kirjoittelee ansioluetteloonsa? Ei näköjään ja paperisi lentäisi mappi ööhön.
Oikeesti, rekrytoijat nauraa noille it-kohdassa. Siihen kohtaan voi laittaa Office-toimisto-ohjelmat ja sitten ohjelmointitaidoista Java (mielellään versiolyhenteenä ja myös sen editointiohjelma esim. netbeans), Sql-kyselykieli, ja muita erikoisempia ohjelmointitaitoa vaativia ohjelmia vaikkapa SAS.
Ja olen itsekin esilukenut monia hakemuksia ja tunne rekrytointipuolta hyvin, joten tiedän, mistä puhun.
kuvankäsittelyohjelmat,
vektorigrafiikkaohjelmat,
animointi- ja editointiohjelmat,
taitto-ohjelmat,
äänenkäsittelyohjelmat,
web-editorit
sekä ohjelmointikielet ja tietysti käyttöjärjestelmät, ja siinä se sitten onkin.
web-editorit
noita ei käytetä enää missään nykyaikaisissa verkkosivustoissa.
Koodi väännetään koodina ja sisältötuotanto & alustan hallinta selainpohjaisesti.
muttei kannata ehkä mainostaa vauva.fi:n aihe vapaa -palstan käytön osaamista :) Jos et hae vauvalehteen töihin :)