Onko kolmekymppisellä kiire lapsentekoon?
Olemme kolmekymppinen pari ja haluamme lapsia joskus. Minua on alkanut pelottaa että mitä jos en tulekaan raskaaksi, sillä olen jo 32. Häitä olemme suunnitelleet 1,5 vuoden päähän kesälle ja sen jälkeen olisi tarkoitus jättää ehkäisy pois. Ennen olen pelännyt että pamahdan paksuksi heti kerrasta, mutta nyt on alkanut mietityttää. Olen kuullut niin monesta ikäisestäni naisesta kuinka he ovat joutuneet yrittämään lasta pitkään. Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (38)
että olisin tehnyt lapset jo hiukan nuorempana..silloin jaksaa paremmin...olen esikoisen saanut 29v...mitä vanhemmaksi antaa lapsen teon mennä,ni kai se vaikeutuu..ihan luonnollinen juttu..;)ja 35 ikävuoden jälkeen joutuu kai suurempaan tarkkailuun jo kuuluessa ns. riskiryhmään...jokainen taaplaa tyylillään ja tekee lapset,kun siltä tuntuu ;)
1,5 vuoden päästä olevia häitä. Jouduin itse turvautumaan lapsettomuushoitoihin jo 27-vuotiaana. Hoitojen onnistumisprosentitkin laskee iän myötä, eli siinäkään mielessä ei kannata turhan takia viivytellä. Jos raskaaksitulon kanssa on ongelmia, niin mitä nuorempi olet, sitä todennäköisemmin sinua voidaan lääketieteen keinoin auttaa.
Jos ajatus ikuisesta lapsettomuudesta ahdistaa, niin ehdottomasti kannattaa alkaa jo yrittää. Sitten vajaa vuosi ennen häitä (jos ei heti tärppää) voi laittaa yrityksen tauolle, jottei vauva tule juuri ennen häitä, ja aloittaa taas myöhemmin uudestaan.
Jos taas voisit hyvin kuvitella eläväsi onnellisena ilman lapsia loppuikäsi, sitten on parempi odottaa häitä.
saatiin apua inseminaatiosta. Tutkimuksiin ja hoitoon pääseen vuoden yrityksen jälkeen.
voithan käydeä gynegologilla tutkimuksissa, että kaikki on kunnossa ennen häitä, jos löytyy jotain onnelmia pääsette heti hoitoon.
Ovulaatio tiukuilla voit tarkastaa ovulaatiosi, ellei sulla siis ole jotain hormonaalista ehkäisyä tällähetkellä käytössä.
En usko että hedelmällisyys on laskenut, mun oma äiti tuli ainakin 40-vuotiaana vielä ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja sen jälkeenkin vielä kahdesti (tosin ilman ehkäisyä niillä kerroilla) Tunnen myös todella monta muuta jotka on tehneet lapsia yli 35-vuotiaana. Ja joskus entisaikoina on lapsia tehty yli 50-vuotiaanakin.
Mitä itse tekisit/ olet tehnyt, sinä joka olet saanut lapsia kolmekymppisenä?
Tulin puolivahingossa raskaaksi yhdestä yrityksestä tai siis kerrasta ilman ehkäisyä. Olin tuolloin 31-vuotias. Lapsi on nyt 5kk.
Toista lasta ei vielä yritetä mutta tuskin kovin montaa vuotta odotetaankaan, kun ikää meille vanhemmille tulee koko ajan lisää.
Oletko neitsytmorsian vai miksi odotat häitä?
Tiesitkö, että yli puolet esikoisista syntyy nykyään avioliiton ulkopuolella.
juuri tuossa välissä tapahtuu iso muutos. Jos ei tärppää silloin parin vuoden päästä niin ei ehkä olis tärpännyt nytkään. Toki aavistuksen parempi todennäköisyys voisi olla nyt, mutta veikkaan eron olevan aika minimaalinen.
Sen sijaan en ymmärrä, että miksi vielä edes mietitte lapsia, jos parisuhteenne on vasta siinä mallissa, että uskallatte häitä suunnitella vasta parin vuoden päästä. Vai onko naimisiinmenon odottelulle joku muu syy?
ja tähtää häät ja ristiäiset samaan pakettiin :)
Itse olen kuukauden päästä 31. Yhdessä miehen kanssa ollaan oltu reilu 6 vuotta vuotta, josta yhdessä on asuttu 5 vuotta, kihloissa oltu 3 vuotta ja naimisissa 1,5 vuotta. Lasta aloitettiin yrittämään pari kk häiden jälkeen. Nyt 17. yrityskierto menossa ilman tuloksia. Vuoden yrittämisen jälkeen hakeuduttiin lapsettomuustutkimuksiin, ja "vikaa" on hieman molemmissa. Pari inseminaatiota on takana ilman tulosta, ja kolmatta yritetään lähipäivinä.
Olemme jo miehen kanssa jutelleet, voi kun olisi aloitettu yritys heti kun mentiin kihloihin ja nyt toivoisi sitä että olisi vaikka käynyt "vahinko" (vainoharhaisena yhden pillerin unohduksesta käytettiin aina säntillisesti kumia jne).
Meillä ystäväpiirissä myös muita kenellä ei ole yrityksistä huolimatta vielä tärpännyt, ja toisaalta niitä joilla lapsia tullut tosta noin vaan heti kun lupa on annettu.
Tämä siis vain oma tarinani, mutta etukäteen et voi tietää mikä teidän tilanne on. Toivottavasti olet varautunut siihen, että jos jätät yrityksen aloituksen myöhemmäksi niin et sitten tunne syyllisyyttä jos homma ei heti toimikaan. Aloitus riippunee myös siitä kuinka monta lasta teillä oli toiveissa?
että häät pitää pitää tietyssä kirkossa tiettynä päivänä ja niin mahtavin menoin, että niiden järjestelyyn ja rahoituksen hankkimiseen kuluu aikaa vähintään tuo 1,5 vuotta. Ettekö te hyvät mammat ole ikinä käyneet hääaiheisilla keskustelupalstoilla? Siellähän on ihan yleistä, että hääpäivä on päätetty jonnekin 2-3 vuoden päähän juuri em. syistä.
AP:n kanssa samoilla linjoilla olen siinä, että jos haluaa suureelliset häät, niin ehdottomasti kannattaa jättää se lasten tekeminen häiden jälkeiseen aikaan, ei mikään ole niin mautonta kuin isojen prinsessahäiden juhliminen lapsilauman pyöriessä jaloissa. Vaikka yleistähän se toki nykyään, Satuhäät-ohjelmassakin enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja usein pareilla on lapsia jo vähintään yhdestä aikaisemmastakin liitosta ja silti mennään kermakakkupuvussa naimisiin...
Erittäin vaikeasti vammautuneiden nuorten aikuisten naisten on paljon vaikeampaa saada lapsia kuin terveiden aikuisten naisten. Siitähän tässä
on kysymys, eikä mistään muusta.
Erittäin vaikeasti vammautuneiden nuorten aikuisten naisten on paljon vaikeampaa saada lapsia kuin terveiden aikuisten naisten. Siitähän tässä
Riippuu monestakin jutusta:
- miten paljon lapsia haluat. Pari voi tehdä hyvin 35 jälkeen, vaikka prosentit vähän huononevatkin. Kuutta ei oikein.
- Hedelmättömyyden hoitaminen on hidasta. Helposti menee vuosi tai kaksi siihen, että hedelmättömyys havaitaan ja hoidot on aloitettu. Ainakin julkisella puolella. Tätähän ei voi tietää ennen kuin yrittää. Sen kannalta mitä nopeammin (=nuorempana) ongelma huomataan, sitä paremmat mahdollisuudet on saada se korjattua. Varsinkin, jos haluatte useamman kuin yhden.
- Jos satut olemaan "normaali", ei ole mitään ongelmaa aloittaa yritystä häiden jälkeen ja tehdä pari, kolme parin vuoden ikäeroilla.
Mentiin pari kuukautta kihlajaisten jälkeen naimisiin ja alettiin heti yrittää lasta, mikä onnistui muutamassa kuukaudessa. Puolisen vuotta ollut pisin yritysaika. En siis jäänyt odottamaan tulevaisuuden häitä pitkän ajan päähän. Sain vauvan kun olin just täyttänyt 33v. Taidan olla aika helposti raskautuva, on onnistunut yli 40v:Kin.
Tosin sitä ovista sainkin odottaa yli puoli vuotta, sillä yllätyksekseni mulla olikin pco, mitä en ollut tajunnut pillereiden kanssa.. Nyt mietin, että olisinpa aloittanut vauvapuuhat aiemmin, sillä nyt 34-vuotiaana mietin, ehdinkö tehdä tuolle ihanalle 1-vuotiaalle vielä siskon tai veljen... Mutta toisaalta, tämä lapsi on ihana ja "täydellinen", enkä vaihtaisi mitään!
Mietin, että voisiko teillä häitä aikaistaa...? Pitäkää ne vaikka tämän vuoden elo-syyskuussa!Ehditte vielä järjestellä ja syksymmälle varmaan löytyy vielä vapaita tilojakin. Sitten vaan heti vauvantekoon ja saatat olla jo äiti siinä vaiheessa, kun häät alunperin piti pitää! :)
Olen nähnyt kaveripiirissä, miten ihminen voi olla vielä 32-vuotiaana sinkku vailla tietoakaan miehestä ja 35-vuotiaana hullun lailla rakastunut pikkuvauvan äiti, joten pessimismini oli ehkä aiheetonta, mutta itseäni pelotti että olisin jäänyt kokonaan paitsi lapsista.
Nyt kun minulla on kaksi, kiire on täysin kadonnut... tällä hetkellä tuntuu että kai sieltä nyt yksi vielä putkahtaa jos vain annetaan lupa (olen 37). Eikähän siitäkään tiedä, se paniikkimieliala on vain onneksi hävinnyt.