Puhumalla tilaa vievät ihmiset
Onko teillä kokemusta ihmisistä, jotka vievät valtavasti tilaa puhumalla? He kokevat olevansa sosiaalisia, koska tuottavat jatkuvaa puheensorinaa ja kykenevät olemaan kaiken aikaa äänessä.
Usein puheen sisältö on kuitenkin jotain sellaista, jota on uuvuttavaa kuunnella. Sinänsä pientä asiaa kerrotaan iät ja ajat, ja kerronnan lomaan ujutetaan yksityiskohtia, jotka eivät ole oleellisia tai joita tarinan kuulijan ei hyödytä tietää.
Kuinka tällaisesta voi huomauttaa loukkaamatta toista.
Eikö olisi kohteliasta kysellä toisteltakin osapuolelta jotain, tai antaa suunvuoro. Heti, kun ehtii kommentoida, ovat tällaiset henkilöt jo kääntämässä aihetta omiin kokemuksiinsa.
Eräs läheiseni käyttäytyy näin, ja tavallaan olen alistunut tilanteeseen. En usko, että hän tuntee minua juuri ollenkaan, koska ei juuri herkisty tavalleni olla ja puhua. Tuppisuu en ole muiden ihmisten läsnäollessa, mutta tämä henkilö vie energiaa. Monen mielestä asiassa ei ole ongelmaa, koska hän on mies, ja miehen puheliaisuus nähdään vain positiivisena ominaisuutena.
Kommentit (5)
arvaa vaan hävettääkö juhlissa ym..
Happisyöppö, tilanviejä
Hän puhuu omista asioistaan ja juoruaa muiden asioista mutta ei millään jaksa keskittyä kuulemaan,mitä sanottavaa sinulla olisi. Hän ei kestä hiljaisuutta vaan kiirehtää täyttämään sen tyhjänpäiväisellä pälätyksellä. Kohtaamisen jälkeen enrgiavarantosi on nollilla.
Ihmetyttää se, että tuollaiset ihmiset todellakin luulevat olevansa jotain tähtiä tai kunnioitettuja seuraihmisiä siksi, että he puhuvat paljon. Totta, että tavallisesti puheliaatkin usein lannistuvat kuuntelemaan tuollaista tyhjän jaarittajaa, ylipuheliasta.
Törmään työssäni lähes päivittäin. HUH, että on raskasta! ..ja tosiaan, mikäli avaat suusi, on hänen mielenkiintonsa muualla, ei keskity toisen sanomiseen ja suorastaan keksii itselleen tekemistä siksi aikaa kun puhut. Jossakin kohtaa tällainen tyyppi toteaa ylimalkaisesti, että sanominen meni vähän ohi, voitko toistaa. Lopputulos saattaa olla kuitenkin sama: ohi meni joka tapauksessa. Lisäksi tämä tyyppi on erittäin minäkeskeinen ja osittain narsistisia piirteitä omaava. Raskasta kertakaikkiaan!! Voimia kohtalotovereille!
Tällaisia muutamia minulla kaveri-/tuttavapiiristä löytyy. Erilailla puheliaita kaikki. Toiset jauhavat vain omista asioistaan, toiset puhuvat mistä vaan koko ajan. Vievät todellakin tilaa. Yleensä olen melko väsynyt kohdattuani heidät. Puhuvat ihmisen suoraan sanottuna pyörryksiin. Ei jaksa määräänsä enempää tätä lajia.
Ugh. Olen puhunut.