Ero ja liian suuret matkakustannukset etävanhemmalla
Eli ex miehellä ei ole varaa matkustaa hakemaan lasta. joutuu ajamaan yhteensä 6-7h putkeen ekalla haku reissulla.eli kotoaan meille ja takaisin. sama juttu sunnuntaina. Rahaa uppoaa 100e per viikonloppu bensaan.saa käteen n.1500e kuussa ja maksaa elatusta 140e minulle. maksaa itse matkakulut, koska minä olen yh:na kotona vielä lapsen kanssa,eikä minulla ole ajokorttia että voisin edes yrittää päästä puoleen väliin matkaa. Sukulaisenikaan eivät ole innostuneita kuskaamaan,vaikka lapsi on heille ykkönen. Onko vinkkejä miten selviät tapaamisista? Onko isän mahdollista saada tukea matkoihin? matkaa on 270km per suunta,eli tuon ajaa 4kertaa vlopun aikana
Kommentit (9)
että olette jompi kumpi tai molemmat muuttaneet noin kauaksi toisistanne. kuinka vanha lapsi on? jo melko pieni voi matkustaa junalla yksin kun matkaa on ensin harjoiteltu yhdessä. lapsenhan ei tarvitse kuin istua siinä, mihin äiti hänen jättää ja odottaa kunnes isä hakee junan sisältä päätepisteessä. kuulostaisi kummalta, jos jostain saisi tukea tuohon. eihän kukaan tue kaukana asuvan opiskelijankaan kotona käymistä tai edes koulumatkoja.
erotessamme minun kotikunnalleni jossa KOKO sukuni asuu. Mies taas asuu paikkakunnalla jossa hänen KOKO sukunsa asuu. Ei minulla olisi ollut siellä mitään. Erosimme myös vakavista syostä. Lapsi on alle 2v. Junalla ei onnistu matkustaminen ilman 1-2 vaihtoa,eikä bussillakaan jos siis olisi tarpeeksi vanha.
yksinkertaisesti KYKENE maksamaan mitään,en ole töissä vaan olen kotona ykisn lapsen kanssa. kelan tuilla.
vaikka kovin epäilen, mutta en tiedä.
Toinen vaihtoehto vois olla, että se isä suhaa vaan kertaalleen, ja asuu vaikka teillä sen lapsen kanssa, voit silläaikaa olla sukusi luona?
yksinkertaisesti KYKENE maksamaan mitään,en ole töissä vaan olen kotona ykisn lapsen kanssa. kelan tuilla.
entä asumiskulut? ei pahalla, mutta erotessa ja varsinkin sitten muuttaessa (ymmärrän kyllä muuttosi syyn) täytyy tuollaiset ottaa huomioon, lapsella on oikeus tavata isäänsä, eikä myöskään varmaan ole vain isän syy, ettei hän näe lastaan päivittäin.
ei kuulosta myöskään hullummalta että ainakin joskus, ei joka kerta mutta toisinaan, miehesi matkustaisi teille ja viettäisi lapsen kanssa aikaa asunnossasi ja sinä sukuloisit. ei ehkä ihannetilanne mutta kenties mahdollinen? tai joskus sinä olisit miehesi asunnossa kun hän on sukulaisilla lapsen kanssa? en tiedä millainen suhde teillä on, mutta tiedän monia eroperheitä, jotka viettävät välillä viikonloppuja, jouluja ja lomamatkoja kaikki yhdessä, koska on lapsellekin tärkeää että vanhemmat tulevat yhä toimeen keskenään.
on otettu huomioon nämä hakukustannukset.
Mielestäni on myös väärin että isä joutuu maksamaan kaiken,ottaen huomioon että äiti on ollut se joka muutti.
Eipä kyllä ole lapsellekkaan mitään herkkua...
Olen juurikin tuota kolmesti ehdottanut miehelle että tulisi minun luokseni viikonlopuksi ja minä menen vaikka äidilleni/ystävilleni jotka usein minua kutsuvatkin,minulle ei ole mikään ongelma ja minusta olisi fiksuinta koska matka puolittuisi,samoin kulut! mutta Mies on niin tyhmä ettei se hänelle sovi,koska hänen sukunsa haluaa myös nähdä lasta.ok,ymmärrän,olen siihen sanonut että jos miehen lomilla olisi sitten miehen kotopaikalla,ja suku näkisi sitten. eikö kuitenkin isän tapaaminen ole etusijalla,muu suku vasta sitten,kun kerta tilanne on tämä. Ei vaan suostu. mutta ehkä sulattelee asiaa. Toivoisin asian järjestyvän sillä, koska itse koen ahdistusta kun lapsi ei näe isäänsä...
Tuloni ovat lapsilisä 146,elatus 140,asumistuki 350e ja kotihoidontuki n.380e. Vuokra 505,sähkö n.50-60e/2kk,puhlasku 20e netti 27. ruokaan ja jos tarvitsee vaatetta,lääkkeitä,lääkäriä yms ostaa,menee loput
Kyllä sun olis syytä maksaa sille, että voi hakea lastaan. Ajomatkana kyllä ihan rääkkäystä lapsellekin... aina, aina, aina.