Päivähoidon aloittamisesta
Hei!
Meillä aloittaa lapsi huomenna perhepäivähoidossa. Ikää on 1 v 8 kk:tta. Ollaan kyläilty perhepäivähoitajalla useamman kerran syksyn aikana ja nähty muuallakin. Nyt sitten olisi tarkoitus aloitella pienillä hoitopätkillä tuleva viikko ja sitten seuraavasta vkosta alkaen 4 pv / vko.
Lähinnä tuosta harjoittelusta kyselisin. Miten paljon ja millä tavalla olette hoitaneet harjoittelut päivähoitoa aloittaessa? Varsinkin tapauksessa, jossa lapsi on alle 2-vuotias ja menee perhepäivähoitajalle. Minusta päiväkodissa olisi jotenkin helpompi harjoitella olemalla itse mukana.
Kommentit (4)
Vähän aiheen ohi: Kannattaa ehdottomasti puhua hoitajan kanssa avoimella mielellä. Kysyä hänen mielipidettään, ja kertoa myös sinun näkemyksesi äitinä ja oman lapsesi asiantuntijana. Meidän tyttö aloitti 1v 11kk iässä, ja meni tosi hyvin. Avoin kommunikointi ja molemminpuolinen huomioiminen takasivat onnistumisen.
ihan olemalla pihalla vähän aikaa, sitten muutaman päivän jälkeen jätin vähäks aikaa hoitoon ja siitä sitten pitemmäks aikaa. Hyvin meni tuolla metodilla. Jotenkin tuntuu kauhealta vain jättää lapsi jonnekin vieraalle suoraan, tutustumatta yhtään.
Itselläni lapset aloittavat ensin olemalla vain muutaman tunnin hoidossa. Mukana voi olla vanhempi, mutta on myös ollut heitä, jotka jäävät heti ilman vanhempaa meille.
Riippuen lapsen iästä, kannattaa varautua siihen, että ensimmäiset päivät (jopa viikot) voivat olla itkuisia. Yleensä itku tosin loppuu, kun vanhempi lähtee.
Hyvin se tulee sujumaan :)
Itse olen pph ja meille tutustujat saavat tulla klo 9 - 11. Silloinkin pitää ehkä jättää aamupäiväulkoilu väliin. Ruokailujen ja päiväunien aikana en voi meillä tutustujia pitää. Iltapäivisin taas on ihan mahdotonta tulla, kun on välipalat, potatukset, paikkojen järjestelyt, pukemiset ja ulos lähtö. Lapset tutustuvat helpoiten siten, että heidät jättää alkuun muutamaksi tunniksi hoitoon, ilman vanhempia, ja siitä vähitellen pidennetään aikaa. Mutta hoitoon voi siis jättää vasta sitten, kun hoito on jo virallisesti alkanut.