Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni kaveri sa äidiltää kaljaa uutena vuotena!

Vierailija
02.01.2011 |

Vaikuttaa erittäin normaalilta ja hyvältä perheeltä. Olen aivan tyrmistynyt!

Mitä voin tehdä?

Lapseni ei anna koskaan anteeksi jos otan asian puheeksi sen äidin kanssa. Poliisille tuskin on hyötyä ilmottaa koska asiaa ei voi millään enää todistaa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole 15v juonut mitään vai? :D Minä ainakin olin 13 kun taisin ekan kerran humalaan itseni juoda. Eli 7lk oli kyseessä. Ja vaikka oli joka vkl alkoholin kanssa läträämistä 15 vuotiaana jo niin eipä sitä alkoholia enää tule juotu kuin ehkä kerran kaksi vuodessa.

Ja vaikka kaikki kaverit kenen kanssa juhlimme kaikki vkl viinan kanssa joivat myös joka vkl niin kaikki on ihan tavallisia nuoria naisia nyt. Työssä käyviä eikä kenelläkään ole alkoholi ongelmaa.

Vierailija
22/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki tietävät, että suomalaiset nuoret eivät käytä kohtuudella, niin siksi on soitettava lastensuojeluun jos vanhemmat antavat 15v:n maistaakaan olutta?

Onko se olutpullollinen oikeasti teistä asia, jolla on syytä vaivata lastensuojelua? Mitä mä nyt missaan?

Minusta sinne lastensuojeluun on syytä ottaa jos tiedät vanhempien tarjoilleen lapselleen perskännit tai jos tapaat sen lapsen perskännissä kaupungilla toistuvasti ja vanhemmat eivät hommaa lopeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sai vaikka kaksi, niin en siitä lastensuojeluun soittelisi.

Olkoot vain, minusta se jos 15v juo kaksi kaljaa EI ole lastensuojelun asia. Sorry nyt vaan. Itse en antaisi. Mutta vähän kohtuullisuudentajua: miten moni teistä on maistellut kaljaa tai siideriä viisitoistakesäisenä? Minä ainakin.

Enkä maistele aikuisenakaan, mutta on mulle annettu kaljalimsaa jo varmaan 6 vuotiaana. ;-D Teininäkin on kotona saanut maistaa ja jopa tyrkytetty alkoholia, mutta kun ei maistu niin ei maistu.

Vaikea tilanne ap:llä. Itse yrittäisin saada vaihtamaan kavereita. Seura ikävä kyllä tekee kaltaisekseen, jos ei ole todella todella vahva itsetunto ja pystyy kieltäytymään. Uskoisin että tuolla kaverilla on kohta myös tupakka kuvioissa.

Vierailija
24/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden olutkeikan takia kaverin vaihtamisen sijaan kannattaisi ehkä harkita jotain muuta.

Kannattaa aloittaa keskustelemalla sen oman lapsen siitä, mitä voi ja saa tehdä ja miksi. Kun omalla lapsella on selkärankaa ja tietoa, se voi vaikuttaa myös kaverin toimintaan.

Onnistuessaan tuo on lottovoitto, hyviä kaveruussuhteita ei tarvitse rikkoa ja useamman lapsen elämää ohjataan oikeampaan suuntaan.

Sinänsä tuo muutaman oluen juominen ei ole vielä mitään erityisen hälyttävää, mutta tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että asiasta pitää keskustella. Ja nimenomaan keskustella, eikä ilmoittaa vain päättäneensä jotain. 15-vuotias haluaa olla jo päättämässä omaan elämäänsä liittyvistä asioista, etenkin kun siinä iässä aletaan olemaan jo omasta mielestä hyvinkin aikuisia ja fiksuja otuksia.

Vierailija
25/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole 15v juonut mitään vai? :D Minä ainakin olin 13 kun taisin ekan kerran humalaan itseni juoda. Eli 7lk oli kyseessä. Ja vaikka oli joka vkl alkoholin kanssa läträämistä 15 vuotiaana jo niin eipä sitä alkoholia enää tule juotu kuin ehkä kerran kaksi vuodessa. Ja vaikka kaikki kaverit kenen kanssa juhlimme kaikki vkl viinan kanssa joivat myös joka vkl niin kaikki on ihan tavallisia nuoria naisia nyt. Työssä käyviä eikä kenelläkään ole alkoholi ongelmaa.

Tilastot osoittavat kuitenkin, että suuri osa nuorena säännöllisesti juoneista eivät ole yhtä onnekkaita.

KUKAAN ei halua lapsena tulla isona alkoholistiksi. Vain aikuiset sen voivat estää. Ei nuori osaa tuollaisia ajatella.

Ja puhun omasta kokemuksestani. Pidin juomista ihan normaalina ja samoin vanhempani ja antoivat minun juoda kotona. Sitten siirryin ravintoloihin. Kun aloitin opiskelut, olin aina kaikissa pippaloissa mukana. Samoin työelämässä. En nähnyt ongelmaa missään kohtaa kunnes havahduin ja lopetin. Pari vuotta meni kaipaillessa pippalointia vaikken ollut edes mikään tosi alkkis, viihdekäyttäjä vain.

Jos puhuttaisiin miedoista huumeista, jotka kylläkin ovat laittomia mutta jos eivät olisi laittomia, niin palstalla ei löytyisi juuri ketään joka antaisi kokeilla kotona.

Miksi otatte riskin lapsenne kanssa??

Vierailija
26/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne olivat vain pohjat. join sitten enemmän kavereitten kanssa vanhemmilta salaa. Itse aion olla tiukempi.

Vierailija
27/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin äiti osti meille koulunloppujuotavat, kun oltiin 13 v! Mulle kokonaisen omppupomppupullon eli omenaviimiä ja muistaakseni kavereille kans. Olin aivan räkäkännissä eikä alkoholimyrkytys varmaan ollut lähellä. Sama äiti osti meille useamman vuoden ajan juhlaviinakset. Se oli sellainen tosikiva kaverimutsi, eikä sellainen tyhmä nipoäiti niinkuin mulla ja jota häpesin...

Hmm, mieleni on hieman muuttunut noista ajoista ja itse tekisin varmaan rikosilmoituksen, jos saisin tietää että joku ostaa lapselleni alkoholia!

Vierailija
28/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapsesi ei kerro sulle mitään, jos nyt teet ilmon.

Kannattaa kuitenkin miettiä sitä omaa äiti-lapsi suhdetta.

Vierailija
29/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden olutkeikan takia kaverin vaihtamisen sijaan kannattaisi ehkä harkita jotain muuta.

Kannattaa aloittaa keskustelemalla sen oman lapsen siitä, mitä voi ja saa tehdä ja miksi. Kun omalla lapsella on selkärankaa ja tietoa, se voi vaikuttaa myös kaverin toimintaan.

Onnistuessaan tuo on lottovoitto, hyviä kaveruussuhteita ei tarvitse rikkoa ja useamman lapsen elämää ohjataan oikeampaan suuntaan.

Sinänsä tuo muutaman oluen juominen ei ole vielä mitään erityisen hälyttävää, mutta tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että asiasta pitää keskustella. Ja nimenomaan keskustella, eikä ilmoittaa vain päättäneensä jotain. 15-vuotias haluaa olla jo päättämässä omaan elämäänsä liittyvistä asioista, etenkin kun siinä iässä aletaan olemaan jo omasta mielestä hyvinkin aikuisia ja fiksuja otuksia.

Se "vastuuton" joka EI soittaisi lastensuojeluun oluen maistelusta.

Vierailija
30/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että lasten kaverien vanhempiin tutustuttaisiin jo ennen kuin tulee ongelmia? Silloin tietäisi etukäteen vanhempien ajatusmaailmasta ja asoita olisi helpompi ottaa puheeksi. Vanhempien kannattaa liittoutua ja sopia säännöistä yhdessä. Silloin lapset saavat selkeän viestin siitä, mitä voi tehdä ja mitä ei.

Vierailija
31/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi löydettävä järkevä keino, miten nuoren saisi tutustutettua alkoholiin turvallisesti.

Ei voi ostaa viinoja koska ne voivat olla vain pohjat,

toisaalta jos ei ole koskaan alkoa maistanut ja se systemaattisesti kielletään, se voi saada ihan kohtuuttoman jännityksen ja vedetään jossain halkokasan takana kossua ja palellutaan...

Pitäisikö nuoren antaa maistella alkoholia hyvin kohtuullisesti... kotona?

Siis vaikka 15v tilkka olutta saunan jälkeen, liraus viiniä pihvin kanssa... aina silloin tällöin? Ettei siitä tule liian "jännä" juttu?

Vierailija
32/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ottaa hakupalkkaa, niin kovimmillaan tuomio voi olla jopa vankilaa. Olen itse juonut viinaa 12-vuotiaasta asti ja jo ennen 18 v-synttäreitäni olin alkoholin suurkuluttaja. Enää en juurikaan juo, sillä se ei tosiaankaan ole terveellistä.

Ja sanoi kuka mitä tahansa, niin kyllä meillä täällä Suomessa on vinksahtanut alkoholikulttuuri, kun aina pitää juoda änkyräkännit. Tunnen monta perhettä, joissa juodaan paljon olivat lapset kotona tai ei. Ja kyseessä on ihan tavalliset perheet, joissa vanhemmat töissä ja osa myös melko koulutettuja. Mikä siinä on, ettei osata ottaa vähän kerrallaan?

Lastensuojeluilmoitusta en välttämättä tekis, jos oisin ap. Lapseni kanssa kuitenkin juttelisin ja jos tuollaista tapahtuisi vielä, niin sitten sen kaverin äidin kanssa pitäisi puhua myös.

Vierailija
33/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuonna -00 kun ostivat mulle siiderit juhannukseksi, 12 kpl, olin 16 v...

Ajattelen sun vanhemmista ihan samalla tavalla kuin olisin ajatellut omistani vuonna -80 kun itse olin 16-vuotias, että dorkia ovat.

Yksikään lastaan rakastava vanhempi EI ehdoin tahdoin osta omalle lapselleen hänen keskushermostoonsa vahvasti vaikuttavaa myrkkyä. Joka niin tekee, ei rakasta lastaan tai on pahasti häiriintynyt henkisesti.

Vierailija
34/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sama, mitä me vanhemmat ajatellaan kun ainut syy miksi ne teinit juovat on HUMALAHAKUISUUS. Ja siksi juuri alkoholia ei tulisi antaa nuorille. Ja sitäpaitsi laki on laki, ja se nyt vaan kieltää välittämästä alkoholia alle 18 vuotiaalle!

Vierailija
35/39 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v-17v oli aika hurjaa aikaa. Vanhemmilleni oli ihan sama mitä teen ja missä.

Se oli kamalaa sekoilua ja sen takia olenkin lapseni kanssa hyvissä väleissä. Olemme jo puhuneet kaikesta taivaan ja maan välillä.

Välitän lapsestani ja sen takia en hyväksy sitä, että aikuiset ostavat lapsille alkoholia.

15v on jo aika iso mutta alkoholiin ei tarvitse tutustua edes "turvallisesti" kotona. Saatika kaljapussin kanssa tuolla ulkona. Laki ei erottele pullojen lukumäärää kun rikotaan lakia. ap

Vierailija
36/39 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattavia jeesustelijoita koko palsta taynna. Helvetinmoinen haloo pitaisi tastakin nostaa (lastensuojelu, poliisi) muutaman oluen takia.

Vierailija
37/39 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sallimiseen en suostuisi, eli meillä on ehdoton EI, ihan jo puhtaasti lakiin vedoten. Ne perheet, joissa alkoholi sallitaan, altistaa lapset monin verroin enemmän väärinkäyttäjiksi, eli jokainen taaplaa tyylillään. Jos olisin AP, en tekisi muuta kuin juttelisin lapseni kanssa näistä asioista. Mikäli tuo toistuu pian, ottaisin asian puheeksi sen perheen kanssa, ehkä. Ls-asia tuo ei mielestäni ehkä kuitenkaan ole, riippuu määristä ja toistuvuudesta yms.

Vierailija
38/39 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono äiti tarjoaa lapselleen hermomyrkkyä. Nuorella ei ole aivot vielä edes täysin kehittyneet ja äiti antaa ihan luvan tuhota niitä jo heti alkuunsa, todella vastuutonta ja erittäin tyhmää.

Hyvä äiti ei alaikäiselle lapselle osta viikonlopun alkoholeja.

[/quote]

Lapsen aivot kehittyy aikuisen tasolle vasta n25 vuotiaana. Sinä vastuullisena vanhempana voit vaikuttaa tuohon kehitykseen merkittävästi. Tunne vastuusi.

Vierailija
39/39 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kavereilleni.

Kiva homma, sillä silloin jäi rahaa ostaa enemmän lisäksi kun sai ilmaiset pohjat kotoa.

Omilleni ei tulisi mieleenkään ostaa.

Vanhemmat ostivat oluet ja viinit, itse en ostaisi omalle lapselleni. Never.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi