Verensokereista tietävä
Olen tässä nyt omasta halusta ruvennut seuraamaan verensokereita ja taitaa olla pikkusen huolen aihettakin.
Aamuisin ennen aamupalaa arvot on ollut 5.7 ja 5.6. Tänä aamuna oli 6.5 mutta eilen illalla join 2 siideriä ja söin sipsejä,eilen vielä mittasin ja arvot oli 9.2 yöllä kun olin lopettanut syömiset.
Onko tuo yöllinen ja tämän aamun arvot normaaleja kun olen herkutellut eilen vai pitäskö olla tosi huolissaan?
Selvästi täytyy kyllä alkaa tarkkailla syömisiä.
Kommentit (9)
tänä aamuna paastoarvo oli 6.2, söin aamupalan ja noin 2 tunnin päästä sama 6.2. Voiko olla näin? vai alkaako mittari sekoilla.
Ihmettelen myös paastoarvoa kun eilen kumminkin söin mielestäni kevyesti, kun taas lauantaina aamulla arvo oli 6.5 ja olin ed.illalla/yöllä syönyt sipsejä ja juonut siideriä.
terveisin
1. tyypin diabeetikon äiti, joka on myös sairaanhoitaja-diabeteshoitaja
ja raja-arvot on sen mukaan... ennen ateriaa 5.5 ja tunti aterian jälkeen 7.8. Eli aika korkeella sulla huitoo noi arvot....
Ei-raskaana-olevalle normaali ennen ateriaa on alle 6 ja aterian jälkeinen mitataan vasta 2 h jälkeen, mut en tiedä mikä siinä on raja-arvo.
T: itsekin radilainen
sokerit ennen ateriaa ja 2 tuntia aterian jälkeen. Jos mittaat jo aikaisemmin, niin tulos on korkeampi.
En olisi huolissani noista tuloksista, mutta jos sua huolestuttaa niin käy sokerirasituksessa.
illalla juonu sidukkaa ja syöny sipsejä, niin 9.2 syönnin jälkeen on ihan normaalia
viiden pintaan olevat aamupaastoarvot on ok. Eikä yleensäkään kannata pikatesteillä otetuista sokeriarvoista tehdä vielä päätelmiä, vaan mene tk:n niin tekevät sokerirasituksen ja ottavat pitkäaikaissokerin HbA1c, josta saadaan parempi kuva sokeriarvoista.
ja raja-arvot on sen mukaan... ennen ateriaa 5.5 ja tunti aterian jälkeen 7.8. Eli aika korkeella sulla huitoo noi arvot....
oletko lihava? Jos olet, laihduttaisin sinuna kyllä vähän vauhdilla. Voi olla muuten, että vuosien saatossa ne kriteerit eivät olekaan sitten enää niin kovin kaukana...
aika korkea. Jättäisin kyllä tässä kohtaa itsetutkiskelun ja kävisin veren rasituskokeissa. Siellä kyllä osaavat sitten neuvoa, jos aihetta on.