Esikoisen äidit; oliko yllätys kuinka vilkkaita pienet lapset on?
Mä en ennen lasta jotenkin tajunnut, että lapset tosiaan touhuaa jotain KOKO AJAN. Oma lapseni on ihan viikari, siis hyvässä mielessä, ja usein mietin että tähän mä en oikein osannut valmistautua, että lapsi tarvitsee näin paljon virikkeitä ja ohjausta leikkiin. Oma lapseni ei siis ole keskittymiskyvytön tms, vaan mahdottoman energinen.
Kommentit (6)
että ennen lasta pidin tuttavien taaperoita huonosti kasvatettuina, kun touhusivat ja riekkuivat koko ajan, koskivat kaikkeen jne. Nyt mulla on oma 1 v 9 kk jokapaikanhöylä, ja tajuan, että lapset ovat tuossa iässä tuollaisia. Rasittaa olla koko ajan kieltämässä jne, mutta pakkohan se on.
Myös se oli yllättävää kuinka levottomalta lasten touhut saattavat näyttää. Leikkivät vain lyhyen aikaa yhtä leikkiä ja siirtyvät nopeasti seuraavaan.
Silloin kun itse olin lapsi, leikit tuntuivat hyvinkin johdonmukaisilta ja pitkäkestoisilta. Äidiltäni olenkin leikeistäni kysynyt ja hän kertoi niiden näyttäneen yhtä lyhytjännitteiseltä kuin minun lasteni leikit =D
Paljon muitakin yllätyksiä on tullut.
Esikoinen yllätti hyvillä unenlahjoillaan ja säännöllisyydellään. Kuopus taas huonounisuudellaan ja kovin epäsäännöllisellä rytmillään.
En mä tajunnut tosiaan, että lapsi on ihan koko ajan menossa, mutta ei mulla toisaalta tainnut olla erityisiä ennakkokäsityksiä suuntaan tai toiseen.
Mutta enemmän yllätys tämä meidän ainokaisen vilkkaus tuntuu olevan kaikille muille äideille. Muut tuntuvat enemmänkin huokailevan kuinka lapsi on niin nopea ja vauhdikas. Enkä minä uskalla pahemmin antaa omaani vahdittavaksi edes saman ikäisten lasten vanhemmille, kun lapsi on meinannut kadota tai loukata itsensä, kun eivät ole tajunneet, että tämä tapaus tosiaan ehtii tuplasti sen mitä moni muu ikäisensä.
että parempi niin kuin että lähinnä heijaisi itseään. Mun heijasi paljon itseään ja olin tosi aktiivinen puuhaamaan hänen kanssaan, jotta ei vain olisi. Myöhemmin sai diagnooseja, viimeisin aspergerin oireyhtymä. Ei vieläkään yksin leiki, mutta siskojen kanssa, koululainen jo.
rauhallinen lapsi, oli rauhallinen vauvana ja taaperona
tosin meillä kaikki lapset rauhallisia.
Esikoisen kanssa tuli yllätyksenä kuinka vähän/huonosti vauvat nukkuu. ja kuinka kauhean tuskan vauvan itku äidille aiheuttaa.
Meillä kyllä taaperot on touhuilleet hyvin itsekseen, eikä ole tarvinneet ohjausta tai virikkeitä.
Mulle hankala vaihe on 4-5v, kun silloin tarvii kaveria ja tekemistä koko ajan.