Minkä ikäisenä loppuivat päikkärit?
Meillä on 1 v 9 kk vanha tyttö, jonka yöuni tuntuu olevan paljon parempaa kun ei nuku lainkaan päiväunia tai vain noin puolen tunnin tirsat?!? Kokonaisuudessaan unitunteja tulee noin 11,5 h ja silloin yöuni on hyvää. Tyttö on iloinen ja reipas aamulla. Jos päikkärit yli tunnin, alkaa yöuni häiriintyä. Ei vaikuta tytön mielialaan, mutta mun kyllä, koska yö on mennyt huonommmin :) Onko väliä milloin lapsi nukkuu, jos kokonaismäärä on ok? Minkä ikäisenä lapsenne ovat luopuneet päikkäreistä?
Kommentit (17)
Poika lopetti päiväunet alle 2-vuotiaana. Ensin unet jäi väliin pari kertaa viikossa, sitten joka toinen päivä, sitten nukkui vain pari kertaa viikossa, lopulta enää satunnaisesti, lähinnä kipeänä tai pitkillä automatkoilla.
Tyttö taas on aina tarvinnut enemmän unta, ja nukkui päikkärit päiväkodissa eskarin aloittamiseen saakka. Kotona lakkasi nukkumasta säännöllisiä päiväunia noin kolmevuotiaana, mutta vieläkin kömpii mielellään äidin tai isin kainaloon pikkutorkuille vapaapäivinä.
Jos tyttö on iloinen ja reipas, hän nukkuu riittävästi. meillä päiväunet ovat vähentyneet tuossa iässä, mutta eivät kokonaan loppuneet. Jotakuinkin kokonaan päikkärit ovat loppuneet 5-vuotiaana. Itse nukkuisin mielelläni päikkäreitä aikuisenakin. :)
Vanhempi pärjää ajoittain ilmankin yksittäisiä päiviä, mutta silloinkin illalla on känkkäränkkä ja nukkuu yönsä levottomammin. Ihan hirveitä on ne illat, kun ei päiväkodissa ole nukkunut.
Hyvin yksilöllistä tuo päiväunitarve. Kotihoidetut jättävät aiemmin unet. Meillä tosin lomillakin tuo 4,5 v nukkuu.
Poika lopetti alle 2-vuotiaana, olisko ollut just ton 1v9kk ja tyttö lopetti tasan 2-vuotiaana.
päikkärit on jääneet lapsilla pois siinä 2 vuoden tienoilla. Oma 1 v 9 kk nukkuu vielä, päikkärit ovat pitkät, 2-3 tuntia joka päivä. Selvästi ei jaksa vielä koko päivää ilman. Mutta yöunet ovatkin sitten aikuisen näkökulmasta harmillisen lyhyet, lapsi nukkuu 22-7, nukkuu kylläkin putkeen. Mutta omaa/parisuhdeaikaa ei iltaisin jää yhtään, kun itsekin nukun mielelläni tuon 9 h. En kuitenkaan raaski herättää tyttöä päikkäreiltä kesken kaiken, koska nukkuu niin sikeästi, että hereille saaminen vaatisi suunnilleen pää alaspäin ravistelua tms.
Tytön unentarve on viimeisen parin kuukauden aikana vähentynyt, ei ole koskaan nukkunut erityisen paljoa, mutta nyt on tosiaan omatoimisesti lyhentänyt yöunensa 9 tuntiin. Voisin kuvitella että päikkärit jäävät pois siinä parin vuoden tienoilla, ja silloin toivon myös yöunien pidentyvän.
Päivähoidossahan lapset menevät levolle joka päivä. Ja tietenkin tarve on suurempikin.
Nousee aamulla kello 7 ja menee nukkumaan illalla kello 19. Alussa oli aika kiukkuinen iltapäivisin kun en antanut nukahtaa kello 16 päiväunille (aivan liian myöhään) mutta sitten tottui ja jaksaa hyvin kello 19 asti!
Nukkuu yöt putkeen :)
Ope ihmetteli miksi on iltapäivisin unelias, sanoin että kun haluaisi pienen siestan siihen väliin. Eskassa veti kunnon unet ja vielä tokalle mennessä kesälomalla nukkui helposti 1-2h päikkärit. Silti hyvät yöunet.
nukkuvat yöllä 10-12 tuntia ja päivällä 2-3 tuntia
Täyttää siis noin 1kk päästä 8. 3,5v pikkuveli nukkuu edelleen n. 2h, nyt eskaria käyvä keskimmäinen olisi lopettanut jo 2-vuotiaana, mutta pakotin hänet unille, jotta unta tarvitsevan isosiskon olisi saanut rauhoittumaan. Eli yksilöllistä. Itse olen yli 30v ja nukun päikkärit mielelläni edelleen, jos siihen on mahdollisuus.
Ope ihmetteli miksi on iltapäivisin unelias, sanoin että kun haluaisi pienen siestan siihen väliin. Eskassa veti kunnon unet ja vielä tokalle mennessä kesälomalla nukkui helposti 1-2h päikkärit. Silti hyvät yöunet.
Minulla oli aikoinaan kauheat ongelmat anopin ja kälyn kanssa, koska en "päästänyt" heidän mielestään silloin vajaa 2v. poikaani päiväunille. Totesin silloin, että ei yksinkertaisesti tarvitse unia enää, koska aina, kun nukkui päiväunet, valvoi aamuyöhön asti, vaikka meillä on ollut aina säännöllinen rytmi. Anoppi syytti minua muunmuassa lapsen kiduttamisesta. Vertasi jenkeissä käytettyyn nk. "valvottamis-kidutusmuotoon". Kälykin otti oikeen asiakseen puhua jollekin tutulle lääkärille, joka oli myös sanonut, että 2v. on liian pieni lopettamaan päikkäreitä. Olin aivan pihalla, mutta en kuitenkaan totellut heitä. Otin myös selvää ja kyselin ihmisiltä, että onko se mahdollista, että niin pieni voisi lopettaa päiväunet. Kaikkialla sanottiin, että lapset ovat niin erilaisia ja kyllä se on mahdollista. No sitten poikani aloitti puolipäivähoidon tarhassa ja siellä sitten pakottivat nukkumaan. Seuraus oli taas se, että puoleenyöhön ja jopa aamuyöhön asti kukuttiin pystyssä. Yritin pyytää heiltä, että eivät nukuttaisi, mutta hekin alkoivat toitottamaan samoja asioita, että ei ole hyväksi lapselle ja ei niin pieni voi olla ilman. Kumma juttu vaan sinänsä minusta, että tärkeämpänä siellä pidettiin sitä, että lapsi nukkuu päivällä ja yöunilla ei sitten ole taas mitään merkitystä. Kyllähän se nyt on päivän selvää, että ihmiselle, varsinkin lapselle juuri ennen puolta yötä nukuttu uni on kaikkein tärkein uni jaksamisen kannalta. Jos lapsi menee illalla klo 19 nukkumaan ja aamulla herää klo. 7, niin siinähän on 12h unet. Kyllä sillä pitäisi pärjätä. Silloin minulle selitettiin, että se on HYVIN harvinaista, ellei mahdotonta, että niin nuori jättäisi päiväunet pois, mutta nyt tätä etjua lukiessani huomasin ällistyksekseni, että täällä suurin osa on jättänyt 2:n vuoden tienoilla ne pois. Kumma juttu, täytyy sanoa. :)
Meidän 2v2kk nukkui vielä pari kuukautta sitten kahden tunnin päikyt ja päälle yöunia 10-11 tuntia. 2-vuotissynttäreitten aikoihin alkoi iltahulinat. Ei saatu millään unille tai jos nukahti illalla helposti, niin sitten heräsi yöllä valvomaan parhaimmillaan 2-3 tuntia putkeen eikä antanut muidenkaan nukkua.
Vähensimme päikkäreitä yhteen tuntiin ja yörauha laskeutui taas. Ilman päikkäreitä meidän tyttö ei vielä pärjää mutta aika radikaali oli myös tuo yhtäkkinen tunnin väheneminen unentarpeesta. Ja ennemmin minä niitä päiväunia lyhennän ja otan sen valvomisen sieltä kuin että koko perhe kukkuu yhden valvojan kanssa kaiket yöt.
Minulla oli aikoinaan kauheat ongelmat anopin ja kälyn kanssa, koska en "päästänyt" heidän mielestään silloin vajaa 2v. poikaani päiväunille. Totesin silloin, että ei yksinkertaisesti tarvitse unia enää, koska aina, kun nukkui päiväunet, valvoi aamuyöhön asti, vaikka meillä on ollut aina säännöllinen rytmi. Anoppi syytti minua muunmuassa lapsen kiduttamisesta. Vertasi jenkeissä käytettyyn nk. "valvottamis-kidutusmuotoon". Kälykin otti oikeen asiakseen puhua jollekin tutulle lääkärille, joka oli myös sanonut, että 2v. on liian pieni lopettamaan päikkäreitä. Olin aivan pihalla, mutta en kuitenkaan totellut heitä. Otin myös selvää ja kyselin ihmisiltä, että onko se mahdollista, että niin pieni voisi lopettaa päiväunet. Kaikkialla sanottiin, että lapset ovat niin erilaisia ja kyllä se on mahdollista. No sitten poikani aloitti puolipäivähoidon tarhassa ja siellä sitten pakottivat nukkumaan. Seuraus oli taas se, että puoleenyöhön ja jopa aamuyöhön asti kukuttiin pystyssä. Yritin pyytää heiltä, että eivät nukuttaisi, mutta hekin alkoivat toitottamaan samoja asioita, että ei ole hyväksi lapselle ja ei niin pieni voi olla ilman. Kumma juttu vaan sinänsä minusta, että tärkeämpänä siellä pidettiin sitä, että lapsi nukkuu päivällä ja yöunilla ei sitten ole taas mitään merkitystä. Kyllähän se nyt on päivän selvää, että ihmiselle, varsinkin lapselle juuri ennen puolta yötä nukuttu uni on kaikkein tärkein uni jaksamisen kannalta. Jos lapsi menee illalla klo 19 nukkumaan ja aamulla herää klo. 7, niin siinähän on 12h unet. Kyllä sillä pitäisi pärjätä. Silloin minulle selitettiin, että se on HYVIN harvinaista, ellei mahdotonta, että niin nuori jättäisi päiväunet pois, mutta nyt tätä etjua lukiessani huomasin ällistyksekseni, että täällä suurin osa on jättänyt 2:n vuoden tienoilla ne pois. Kumma juttu, täytyy sanoa. :)
ovat niitä, joiden lapset vielä eskari-ikäisinäkin nukkuvat 12 h yöunet ja 3 h päiväunet. Heidän päihinsä ei mene se, että toiset lapset tarvitsevat vähemmän unta kuin toiset, eikä sitä vähäunisemman lapsen vanhempaa syyllistämällä saa sen lapsen unentarvetta yhtään lisääntymään. Itselläni on tämmöistä vähäunisempaa sorttia oleva lapsi, 1-vuotiaana nukkui säännöllisesti vain 12 h vuorokaudessa, vaikka kasvatusoppaiden mukaan tuonikäisen unentarve on 14-15 h. Nauratti suorastaan, kun luin "Taapero - omistajan opas" -kirjaa ja siellä oli taulukko unentarpeesta. Siinä oli tuo noin 14-15 h merkitty 1-vuotiaalle. Oli sitten muistettu mainita, että yksilöllistä vaihtelua toki on, mutta sitten heti perään oli lista asioista, joista tietää, milloin lapsi nukkuu liian vähän, ja listan viimeisenä oli kohta, jossa sanottiin: "Lapsi nukkuu liian vähän, jos hän nukkuu tunnin ikäkautensa suosituksia vähemmän." Meidän lapsi oli omalla unimäärällään iloinen, touhukas ja pirteä, minkäs sille voi, jos ei nuku enempää niin ei nuku. Tuossa samassa kirjassa sanottiin myös, että lapsi siirtyy yleensä toisen ikävuotensa aikana yksiin päiväuniin. Meillä siirtyi 9 kk iässä... Ja tuon kirjasen mukaan lapsi siis nukkuu päiväunet vähintään 5-vuotiaaksi asti. Että kyllä näitä sanojia löytyy.
vielä joskus päiväkodissa. Itse lopetin päiväunien nukkumisen 2-vuotiaana enkä nukkunut niitä edes päiväkodissa (pakkomakuutuksesta huolimatta).
Päiväkotipäivä on lapselle rankempi kuin kotipäivä joten kotihoidettu saattaa (huom. saattaa, ei absoluuttinen totuus) lopettaa päiväunet aiemmin kuin päivkotilapsi.
Meidan esikoinen lopetti 2,5v iassa, kuopus on nyt 2v4kk ja nukkuu viela. Esikoinenkin silloin kun on ollut jotenkin erikoisen aktiivinen paiva, mutta se tarkoittaa etta nukahtaa esim. autoon