2-vee MAITOHAMPAAT APUA!
KAMALAA, tajusin vasta äsken että 2vuotiaallani on kamala purentavirhe! Miten voin olla näin urpo!!
Puhuu normisti ja syökin ihan hyvin, siis poskihampaat toimii, mutta siis kulmurit ottaa yhteen purettaessa yhteen niin että etuhampaiden väliin jää aika iso väli. Leuat on siis tavallaan auki.
aion ottaa heti huomenna yhteyttä hammaslääkäriin, mutta ajattelin kysyä täällä teidän mielipidettä eka, että ottavatko oikomishoitoon? MIkä on julkisen hammashoidon tila HKI:ssa?
Kommentit (9)
helsingissä niin kuin muissakin kaupungeissa pisteytetään oikomishoitopotilaat. Vasta tietyn pistemäärän saaneet, saavat kunnallista oikomishoitoa. Luulisin että avopurennat kuuluvat hoidon saajien joukkoon. Mutta 2 vuotiaalle ei kyllä aloiteta vielä hoitoja, mutta kannattaahan sitä soittaa ja kysyä.
tutti/peukalo aiheutta joten HETI ne pois jos vielä käytössä. Peukalon kanssa voi toki olla hyvin vaikeaa saada loppumaan ja se on ikävä kyllä vielä haitallisempaa kuin tutti. Ja 2 vuotiaalle EI aloiteta oik hoit.
tutin käyttö on lopetettu kuukausi sitten mutta tutti oli lapselle todella tärkeä, enkä minä ottanut tosissaan tutin vaaroja! Voi helvata!!
tutin käyttö on lopetettu kuukausi sitten mutta tutti oli lapselle todella tärkeä, enkä minä ottanut tosissaan tutin vaaroja! Voi helvata!!
Ei tuon ikäinen enää pulloa tarvitse. eihän?
Meillä on kotona myös vauva 7kk joka syö pulloa ja isoveikka haluaa välillä myös leikkiä vauvaa. Olen antanut välillä koska en jaksa ottaa vastaan ihan jokaista infernaalista uhmakohtausta 4-5 PAHAA uhmakohtausta on mun psyykeelle riittävästi:)
Hiukan on pojalla tahtoa..
Mutta nyt siis loppui samantien tuo pullon käyttö.
Kiitos diagnoosista! Onko kellään kokemusta omasta takaa?
pulloa syö joskus.. tutin käyttö on lopetettu kuukausi sitten mutta tutti oli lapselle todella tärkeä, enkä minä ottanut tosissaan tutin vaaroja! Voi helvata!!
vielä ei kannata huolestua
lapsesi on vasta hetki sitten lopettanut pullon syömisen, niin odota maltilla vähintään 1/2 vuotta, niin purenta "palautuu" ihan itsestään normaaliksi.
Voit kyllä ottaa yhteyttä hammasllääkäriin, mutta hammaslääkärit eivät missään nimessä oijo maitohampaita. :/
Oikomishoidot aloitetaan yleensäkin vasta ala-asteella, jolloin maitohampaat ovat alkaneet vaihtumaan rautahampaiksi.
onko tutti tai pullo vielä käytössä? jos on niin suosittelen lopettamaan piakkoin, ettei pahenna asiaa.
Vasta 3v hammastarkastuksessa seulotaan purentaa, eikä niin aikasinkaan mitään aloiteta, seurataan. Ei niin pienelle vielä aloiteta koska leuat kasvavat vielä aika paljon jne. Ahtautta saatetaan alkaa hoitamaan 4-5v iässä. Voit toki ottaa yhteyttä hammaslääkäriin,mutta epäilen että vielä ei tehdä yhtään mitään.