Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kihomadoista. Liikkuvatko ne vielä ulosteessa?

Vierailija
29.12.2010 |

Meidän pojan peppua on kutissut iltaiseen aikaan, mutta matoja ei ole peräaukon tienoilla nähty. Tutkin äsken kakkaa ja jotain vaaleita paakkuja siinä oli, mutta en ihan madoiksi tunnistanut. Ainakaan eivät liikkuneet. Erottuvatko ne yleensä selkeästi?

Kuinka tyypillistä on, että matoja on, vaikkei niitä havaita. Kannattaisiko kuitenkin viedä näyte lääkäriin? Muulla perheellä ei oireita.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin kihomatoja ollut jo yli 2 vuotta, kerran olen kuurin käyttänyt, helpotti kuukaudeksi. Olen jo tottunut.. Päivittäin ulosteessa kihomatoja, munia ja kihomatojen limaa jolla munat liimautuvat ulosteseinämille

Vierailija
2/16 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitä on paljon. Yleensä niitä ei kyllä näe, joten kannattaa ottaa matokuuri ja hoitaa hommat ohjeiden mukaan (siivous, käsihygienia yms. ohjeet purkissa). Jos kutina helpottaa, niin syy oli varmaankin madot. Jos ei helpota, niin sitten lääkärin pakeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla kun kävi nukkumaan, alkoi valittamaan että kutittaa.

Taskulamppu kouraan ja pylyyn kurkkaus, ni kyllähän näkyi

selvästi.

Vierailija
4/16 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme heräsi illalla pepun kutinaan ja yritin myös taskulampun kanssa katsoa, mutta mitään en nähnyt. En myöskään kakassa seuraavana päivänä. Ainoastaa yhden yksilön näin sitten pissan seassa. Matokuuri koko perheelle pariin otteeseen ja hullu siivous, niin ainakaan vielä ei ole onneksi ilmaantunut kutinaa toistamiseen.

Vierailija
5/16 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo madoilta kuulostaa, aikuiset ei välttämättä oireile, vaikka ainakin meidän perheessä lääkekuurin jälkeen matoja löytyi kaikilta, myös 2kk vauvalta... Itse kuvailisin matoja, että 2cm mittaisia virkkuulanganpätkiä. Tosi vaikea niitä on havaita ennen lääkekuuria. En tiedä kuinka helposti lääkärit näytettä tutkivat vai kehoittavatko vain ottamaan lääkkeen oireiden perusteella, sinuna soittaisin vaikka neuvolaan ja kysyisin.

Vierailija
6/16 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvoin niitä voi nähdä. kyllä teillä matoja on. meilläkään ei ole näkynyt mut kahden viikon välein kutiaa, lapsi tuntee kipuna ja syödään siis kuuri aina kahden viikon välein.

Vierailija
7/16 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä oli pari viikkoa sitten juttua kihomadoista muistaakseni..

Vierailija
8/16 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette vielä oo ottanu lääkkeitä, niin madot löytyy ulosteen pinnalta - jos löytyy. Lääkkeiden ottamisen jälkeen niitä löytyy sitten ulostemassan sisältä.

Kihomadot tutkitaan munanäytteestä. Peräaukon suulla ja hiukan sisälläkin pyöritellään pumpulipuikkoa, joka laitetaan keittosuolaliuokseen ja toimitetaan mikroskopoitavaksi.

Jos niitä matoja ulosteen pinnalta löytyy, ne ovat kyllä kuolleita. Kihomatonaaras käy munimassa peräaukon suulla ja kuolee sitten pois. Ja jää sillä tavalla ulosteen pinnalle.

Vierailija
9/16 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/16 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vatsovaivoja usean päivän.Sitten iski kauhea ripulli.alko ällöttämään kun ripuloin ainakin 400 kihomatoa,olis siinä vilske ripuliulostessa, Kihomato-ongelma neni siinä,eikä oo 10v enää ollut matoja. Onko harvinaista,että matoja on tuo 400.

Vierailija
11/16 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Mun veljellä on kihomatoja. Mulla pelottaa että niitä tarttuu muhun.

Vierailija
12/16 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon ku ite olin lapsi ja oli epäily että mulla ois kihomatoja niin äiti laitto läpinäkyvän teipinpalan pylly reijän päälle (sairaanhoitajan ohje vuonna -90) kakkahädän jälkeen. ne viihtyy siinä reijän lähettyvillä.

Vierailija
13/16 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ne näky siinä teipissä. Mutta taitaa tuokin konsti olla nykyään kielletty lapsen pahoinpitelynä tai seksuaalisenahyväksikäyttönä...

Vierailija
14/16 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mulla olla kihomatoja, jos mulla yleensä kutittaa kyllä pyllyä vähäsen, mutta en ole nähnyt kakassa, vessapaperissa tai pikkarissa mitään matoa, eikä mulla oo myöskään mitään vatsakipuja, mutta silti mua epäilyttää et mulla ois kihomatoja tosta pikku kutinasta :((

Vierailija
15/16 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kuolleita kihomatoja muttei ne olleet valkoisia. Vaan harmaata mössöä suorastaan kun niitä on paljon.

Vierailija
16/16 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin. Vermox ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/vermox

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi