Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"HYYSÄÄVÄT SOSSU"? Tutkimus: Sosiaalityöntekijät tylyimpiä Suomessa

Vierailija
28.12.2010 |

Suomalaisten sosiaalityöntekijöiden asenteet köyhiä kohtaan ovat tutkimuksen mukaan Pohjoismaiden tylyimmät.

He syyttävät köyhyydestä asiakkaita itseään monin verroin yleisemmin kuin muiden maiden sosiaalityöntekijät, ilmenee Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä julkaistusta tutkimuksesta.

Sen sijaan norjalaiset, ruotsalaiset ja tanskalaiset sosiaalityöntekijät eivät näe ihmisissä itsessään juuri lainkaan syytä vähävaraisuuteen.

Enemmistö Pohjoismaiden sosiaalityöntekijöistä, myös suomalaisista, uskoo, että köyhyys johtuu yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuudesta.

Pohjoismaiden välillä on kuitenkin eroja. Esimerkiksi Tanskassa ajatellaan yleisesti, että vähäosaisilla on ollut vain epäonnea ja sattumanvaraiset olosuhteet ovat ajaneet osan ihmisistä heikoille.

Kokemus tuo ymmärrystä

Asenteisiin näyttää vaikuttavan paljon se, kuinka kauan ja kuinka paljon köyhyyttä sosiaalityöntekijä on nähnyt työuransa aikana. Kokemus auttaa ymmärtämään asioiden monimutkaisuuden.

Myös koulutus vaikuttaa asenteisiin. Vastaajat, joilla on sosiaalityöntekijän koulutus, syyttivät harvemmin köyhiä itseään kuin vailla koulutusta olevat.

Koulutetut syyttivät sen sijaan epäoikeudenmukaista yhteiskuntaa. Tätä tutkijat pitävät ymmärrettävänäkin, koska koulutukseen liittyy opintoja yhteiskunnallisista rakenteista.

Tutkimuksen ovat tehneet Helena Blomberg, Johanna Kallio ja Christian Kroll. He arvioivat, että sosiaalityöntekijöiden mielipiteet voivat vaikuttaa siihen, millaisia palveluja he tarjoavat, keitä he auttavat aktiivisemmin ja miten he suhtautuvat asiakkaisiinsa eri tilanteissa.

Tutkijoiden mukaan hyvinvointivaltio näkyy palvelujen tarpeessa oleville ihmisille usein juuri sosiaalityöntekijöiden kautta. He tekevät päätöksiä, valikoivat asiakkaita ja käyttävät tässä tietyissä rajoissa myös omaa harkintaansa.

STT

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on siivoustyötä jos on työhaluja. Työttömyys on noma valinta

Vierailija
2/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut välillä työttömänä, enkä ole päässyt siivoojaksi tai myyjäksi vaikka olen hakenut. Syy on kuulemma se, että lähtisin työstä heti kun saisin parempaa, mikä on kyllä ihan totta. Koulutukseltani olen FM.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityön opiskelijoiden pitäisi opiskella enemmän yhteiskunnallisia aineita eikä mitään f***ing psykologiaa

t. sossu

Vierailija
4/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut välillä työttömänä, enkä ole päässyt siivoojaksi tai myyjäksi vaikka olen hakenut. Syy on kuulemma se, että lähtisin työstä heti kun saisin parempaa, mikä on kyllä ihan totta. Koulutukseltani olen FM.

Kyllä keikkatyötä saa vuokravälitysfirmojen kautta, vaikka olisikin "yli"koulutettu hommaan.

Vierailija
5/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tekisitkin siivoustyötä, olisit edelleen köyhä.

Vierailija
6/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat halunneet jonkun jolla olisi ollut vähintään 1 v kokemusta ja siivoojan koulutus. Itse olen tehnyt vain oman alan töitä opiskeluaikoinakin.

Kyllä keikkatyötä saa vuokravälitysfirmojen kautta, vaikka olisikin "yli"koulutettu hommaan.

Vierailija
7/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on uusavuttomuudesta, ei osata elää suu säkkiä myöden. Itse saan riittämään 200 euroa yhtä hyvin kuin 1000 euroa.

Vierailija
8/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat halunneet jonkun jolla olisi ollut vähintään 1 v kokemusta ja siivoojan koulutus. Itse olen tehnyt vain oman alan töitä opiskeluaikoinakin.

Olen aika varma ettei noilla kielitaidottomilla mamuilla, jotka tuolla harjaan nojailevat, ole vuoden koulutusta eikä työkokemusta.

Vierailija
9/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää ja varmaan totta. Mielestäni Suomessa vallitsee muutenkin laajalti aika raadollinen näkemys, että jokainen on oman onnensa seppä.

Sosiaalityö on myös aika kiittämätön ala. Harvoin mistään saa kiitosta, vaan työ on puurtamista ja virheistä sakotetaan ankarasti.

Itse näen työn haasteiksi juurikin kyynistymisen mahdollisuuden. On kyettävä aina löytämään ihminen tekojensa takaa.

Vierailija
10/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikkapa suomalaisista kaupanmyyjistä vrt. muut, tehtäisiin sama tutkimus, tulos olisi ihan sama.

Vierailija
11/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin sieltä heti lähtevät pois - toisin kuin joku ylikoulutettu.

Olen aika varma ettei noilla kielitaidottomilla mamuilla, jotka tuolla harjaan nojailevat, ole vuoden koulutusta eikä työkokemusta.

Vierailija
12/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä 200 e riittäisi 3 hlö tarpeisiin mitenkään. Jo ruokaankin menisi tuon verran.

Kyse on uusavuttomuudesta, ei osata elää suu säkkiä myöden. Itse saan riittämään 200 euroa yhtä hyvin kuin 1000 euroa.

Vierailija
13/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän maan henkinen ilmapiiri on vastenmielinen.

Vierailija
14/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla se näkyy varsin kärjistetysti.

Samankaltaista vakavamielisyyttä olen huomannut matkaillessani Itä-Euroopan maissa (ja entisen Itä-Saksan alueella).

Vierailija
15/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa köyhyysraja. Nyt ei puhuttu myöskään uusavuttomuudesta, ei työttömyydesta, vaan puhtaasta köyhyydestä. On eri asia tulla vähillä varoillaan toimeen, kuin olla oikeasti hyvätuloinen.

Vierailija
16/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa osa ei viitsi itse elättää itseään, koska sossusta saa rahat helpommalla. Sossu suhtautuu erittäin hyvin tilanteissa, joissa perheessä on akuutti kriisi (esim. avioero, jolloin tilapäisesti tarvitaan lyhytaikaista tukea), mutta elämäntapa-asiakkaisiin ei enää sympatiaa heru.

Vierailija
17/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa osa ei viitsi itse elättää itseään, koska sossusta saa rahat helpommalla. Sossu suhtautuu erittäin hyvin tilanteissa, joissa perheessä on akuutti kriisi (esim. avioero, jolloin tilapäisesti tarvitaan lyhytaikaista tukea), mutta elämäntapa-asiakkaisiin ei enää sympatiaa heru.

opiskelunaikaiseen tuen tarpeeseen eivät kovin hyvin suhtautuneet. Mm. pakollisia lääkkeitä (allergia ja astma) eivät alkaneet maksamaan vaikka opintotuki ja laina eivät niihin riittäneet. Loppukuussa ostetuista lääkkeistä sanoivat, että 'nämä ovat ensi kuun lääkkeitä, ei niitä nyt voida sinulle maksaa'. Samoista lääkkeistä hain seuraavassa kuussa korvauksia ja vastaus oli 'nämä ovat viime kuun lääkkeitä, ei niitä nyt voida sinulle maksaa'.

Talousongelmani johtuivat opintoihin kuuluvasta työharjoittelusta. Kela hylkäsi asumistukihakemukseni (silloin opiskelijatkin hakivat asumistuen Kelalta) sillä perusteella että opintoihini kuuluu työharjoittelu, josta ehkä maksetaan palkkaa. No ei maksettu, mutta asumistukea en siltikään saanut.

Silloin elettiin 90-luvun laman aikaa eikä ilta- ja viikonlopputöitäkään löytynyt mistään.

Rahaa elämiseen jouduin siis hakemaan sossun luukulta. Ilmeisesti luokittelivat minut elämäntapa-asiakkaaksi.

Onnekseni pääsin jatkamaan opintojani 2. vuoden jälkeen Englantiin. Sinne maksettiin korotettua opintotukea ja asumislisää. Opintolainan kanssa nämä rahat riittivät oikein hyvin.

Vierailija
18/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa köyhyysraja. Nyt ei puhuttu myöskään uusavuttomuudesta, ei työttömyydesta, vaan puhtaasta köyhyydestä. On eri asia tulla vähillä varoillaan toimeen, kuin olla oikeasti hyvätuloinen.

Köyhyys on myös valitettavasti periytyvää. Suomessa on paljon pitkäaikaisköyhiä. Tämä on ihan eri asia, kuin köyhyys, joka liittyy opiskeluaikaan tai muuhun ohimenevään elämänvaiheeseen. Henkisesti köyhyyteen on helpompaa suhtautua, kun tietää sen joskus helpottavan. On aivan eri asia olla sairas, pitkäaikaistyötön tai vanhus, jonka tilanne ei koskaan tule parantumaan. Ei ole mahdollisuuksia nousta köyhyydestä.

Monet kaikkein köyhimmät ovat taitavia selviytymään. Henkinen rasittavuus saattaa vain aiheuttaa fyysistä sairastumista, alkoholisoitumista, masennusta. Lisäksi vielä rasitteena yleinen suomalainen asenne, joka syyllistää huono-osaista itseään, Amerikan malliin.

Vierailija
19/19 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömien vihaaja. Oma isäni on ollut paljon työttömänä. Koulutukseltaan kemian tohtori. Työkkärin kautta on ollut monilla kursseilla ja tehnyt pätkätyötä. Ikää kun alkaa olla jo päälle 50, niin eipä se mikään työnantajan unelma ole... Nyt isällä on onneksi jo vuoden verran ollut työpaikka. Mitään varmuutta ei ole, kauanko työnantaja pystyy hänet pitämään. Mielellään hän siellä on ja pitää työnteosta. Koulutus ja työhalut eivät aina takaa työllistymistä, varsinkaan jos on erikoistunut "muotialaa", joka sitten floppaakin...