te jotka ostatte alesta
lapsillenne ensi talveksi toppahaalarit, miten valitsette koon? Kaksi kokoa isompi?
Kommentit (7)
kun lapset olivat tarhaikäisiä, olivat niin keksikäyrällä aina, että vaan tarkistin, minkäikäiset käyttää mitä kokoa.
seuraavaksi talveksi toppahaalarin ja koskaan ei ole mennyt pieleen. Ostan samaa merkkiä (jonathan) joka vuosi niin mitoitus on sama. Jos nykyinen haalari on vielä reilu niin ostan yhtä kokoa suuremman. Jos taas nykyinen haalari on juuri sopiva niin ostan kahta kokoa suuremman. Mallina ostan sellaisen, jossa on kuminauhat hihoissa ja lahkeissa niin ylimääräinen pituus ei haittaa.
Esim. olen seurannut paljonko lapseni kasvaa vuodessa. Keskimäärin se on aina sama senttimäärä. Viime vuonna kun ostin lapselleni haalarin, niin veikkasin hänen olevan tänä talvena synttäreidensä aikoihin 114cm pitkä. Ostin 116cm haalarin. Lapsi oli neuvolassa 114,2cm ja 116cm haalari oli juuri sopiva tälle talvelle.
Että toki on tunnettava vaatemerkin mitoitus. Jos sitä ei tunne on hankalaa. Silloin tekisin niin että sovittaisin lapselle sen hetkisen pituuden mukaista haalaria ja tarvitaessa sitten muuta kokoa, niin että sopivan kokoinen löytyy. Sitten valitsisin seuraavaksi talven kasvuennustetta isomman koon.
joten olen ostanut aina sen seuraavan koon. Yleensä on mennyt koon valinta nappiin. Talvihaalarin kokoa on vaikeampi ennustaa kun siihen tarvitsee varata se välivaatevara. Siitä ottaisin ehkä kaksikin kokoa isomman. Viime vuonna ostin alesta haalarin, jota pidettiin lopputalvesta ja nyt mahtuu vielä, joten ostan taas lopputalveksi/ensi alkutalveksi tämän talven alesta uuden. Kengissä teen samoin, eli ostan seuraavan koon alesta ja se yleensä menee seuraavana vuonna alkutalven.
Ja nappiin on mennyt. Toistakymmentä alehaalaria jo takanapäin :)
seuraavaksi vuodeksi (ennen kuin nyt kun tyttö on 6v ja kasvaa aika lailla tasaisesti). Varsinkin kun merkeittäin koot vaihtelevat niin älyttömästi, että kerran olen jopa ostanut peräkkäisiksi talviksi haalarit (eri merkkiset siis) joista jälkimmäinen oli kokonumeroltaan edellisvuotista pienempi...