Kauan se mätimössö säilyy?
Voinko tehdä sen nyt ja syödä vielä tapaninakin? Nyt on vielä pakasteessa.
Kommentit (9)
olis vaan tehnyt jo nyt vielä syyä :)
Löysin vielä tämmöisen:
http://www.prokala.fi/www/fi/kalaa_ruoaksi/kasittely/pienet_kalat/mati…
Eli tuossa sanotaan, että jos on miedosti suolattua niin ei säily kuin vuorokauden.
eli teen sitten vasta myöhemmin sen. Osaatkos vielä arvata, että kauanko 250g sulaa jääkaapissa?
Jos jääkaapissa pidät niin 2-3 päivää korkeintaan.
Meillä on mäti pakastettuna ja otan siitä kerta-annoksia eli sopivan määrän pöytään.
Meillä syödään siianmäti kermavahto-sipulisilppu-tilli-mustapippuri-yhteissekoituksena. Jos siitä jää yli niin seuraavana päivänä voi vielä tarjota mutta ei sen pidempään.
En tiedä, että kauanko kestää sulaa. Taidan ottaa oman rasiani tänä iltana jääkaapin alimmalle hyllylle sulamaan.
Tässä muuten vielä juttua ja tässäkin puhutaan vain vuorokaudesta, joten eipä kestä kauhean kauan nauttia mädistä. Mä olen joskus jäisen mätiannoksen saanut halkaistua veitsellä, joten yksi vaihtoehto on tehdä jouluna parikin pienempää annosta - eihän nuo smetanat ja kermat päivästä suutu.
http://kotiliesi.fi/joulu/jouluruoka/sailyta-jouluruoat-oikein
Jos kolme tuntia aiemmin otat mädin jääkaappiin sulamaan niin varmasti riittää. Se saakin olla jääkylmää tarjoiltaessa. Äkkiä se huoneenlämmössä tarjoiluastiassa lämpenee liikaakin.
Itse heitän meidän mätikermavaahdon jääkaappin samantien kun se on käsitelty.
-7-
Laitan sen mädin jääkaappiin heti kun alkupalat syöty. Jos siitä jotain on jäänyt jäljelle.
"Itse heitän meidän mätikermavaahdon jääkaappin samantien kun se on käsitelty."
Terkut Melballe ja Hyvää Joulua! ;-D
t. seiska
Riippuu varmasti siitä, että miten käytät sitä. Jos se on koko ajan jääkaapissa ja sieltä otat vain annoksen sitten kun käytät sitä, niin säilyy varmaan 2-3 päivää, mutta jos taas otat sen huomenna johonkin seisovaan joulupöytään muutamaksi tunniksi, niin eiköhän siinä jo ties mitkä eliöt ripaskaa tanssi. Itse teen mätimössön kyllä vasta huomenna (tekemiseen menee ehkä 10 min aikaa) ja meinaan syödä sitä aaton ja joulupäivän vain.