Miten teen lopun lapsen mankumiselle?
9vee kerjää koko ajan jotakin, eikä ole tyytyväisen oloinen koskaan. Meillä arki menee siihen että joko lapsi on varpaillaan mitä sanoo/tekee tai sitten mankuu milloin aineellista (herkkuja tms) tai aineetonta (jonnekin menemistä tms) ja minä hermostun mankumiseen. Miten ollaan tähän pisteeseen päädytty?
Olisi kiva joskus lapselle ostaa vaikka jotain hyvää ja sanoa otapa tosta namu mutta kun lapsi on yleensä ehtinyt jo itse pyytää ko. asiaa monta kertaa niin kauniilta ajatukselta menee pohja.
En tiedosta että olisin ennenkään antanut kaiken mitä hän ikinä keksiikään pyytää joten ihmettelen miten tällainen pyytäminen on ihan karannut käsistä nyt viimeisen kuukauden aikana.
Muistan kyllä että ollaan muutama vuosi sitten jouduttu keskustelemaan ihan samasta asiasta ja taisin silloinkin käyttää perusteluksi juuri tuota että olisikin kiva joskus minun antaa lapselle jotain ilman että on kerennyt kerjätä, ja silloin tämä typerä mankuminen taisi loppua. Nytkin olen perustellut jo ihan selvästi, tuon ikäinen ymmärtääkin jo jotain mitä hänelle sanoo.
Kommentit (4)
Justhan sanoin että ollaan ennenkin jouduttu käymään keskustelua ihan samasta asiasta.
Ja kyllä lapsi siis joskus saakin jotain, ettei siitä kiinni ole ettei saisi koskaan mitään niin joutuu itse pyytelemään haluamansa.
Jos sopisisitte selvät linjat siitä, milloin saa ja mitä. Lapsi tietäisi, milloin saa seuraavan kerran, mankui tai ei. Karkkia lauantaisin, leffaan meno tms. kerran kuussa, leluja yms. vain jouluna ja synttärinä, vaatteita tarpeen mukaan (mutta aina harkitaan esim. kaksi päivää, eikä osteta heti) jne. Sitten joskus voi poiketa tästä, esim. jos äitin työpaikalla on tarjottu karkkia niin on kiva yllätys viedä sitä lapsellekin.
Onko lapsella tarpeeksi tekemistä kotona? Mankuuko siis minkälaisissa tilanteissa ja mistä asioista? Ehdittekö tarpeeksi viettää aikaa iltaisin, esim. pelata lautapelejä yhdessä tms.? Tuossa iässä voisitte myös keksiä jo jotain kivaa 'tyttöjen' tekemistä, esim. käydä naistensaunassa ja laittaa saunahunajaa jalkoihin.
terv. 6 lapsen äiti. itte lähetän tossa tilanteessa pari lasta asioille, kauppaan tms, ja tekemään äidille kupin kahvia ja voileivän, ja laittamaan ittellekin, kyllä ne sitten taas keksivät itse jotain puuhaa.
sano mitä sanot.