Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko rahaa säästössä?

Vierailija
23.12.2010 |

Säästättekö pahan päivän varalle? Tai johonkin muuhun, asuntoon tms? Paljonko teillä on säästössä, millaista elämää elätte muuten, köyhäilettekö.

Miten säästäminen on järkevintä jos ei halua riskisijoittaa, mutta tavallisen säästötilin korot tuntuvat turhan pieniltä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli säästöjä enemmän mutta osa meni (75tuhatta euroa ostamaamme asuntoon ja autoon). Nyt on yhteensä säästössä n. 40tuhatta euroa.

Köyhäillään koska olemme molemmat aikasta pienituloisia (oma palkka n 1700e ja miehen 2400e ja lisäksi olin yhteen putkeen 5 vuotta kotona äitiyslomilla ja hoitovapailla, palasin töihin 9kk sitten). Perintöjä ei olla saatu eikä toivottavasti saadakaan pitkiin aikoihin.

Me sijoitamme oikeastaan pelkästään osakkeisiin.

Vierailija
22/47 |
24.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli säästöjä enemmän mutta osa meni (75tuhatta euroa ostamaamme asuntoon ja autoon). Nyt on yhteensä säästössä n. 40tuhatta euroa.

Köyhäillään koska olemme molemmat aikasta pienituloisia (oma palkka n 1700e ja miehen 2400e ja lisäksi olin yhteen putkeen 5 vuotta kotona äitiyslomilla ja hoitovapailla, palasin töihin 9kk sitten). Perintöjä ei olla saatu eikä toivottavasti saadakaan pitkiin aikoihin.

Me sijoitamme oikeastaan pelkästään osakkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli säästöjä enemmän mutta osa meni (75tuhatta euroa ostamaamme asuntoon ja autoon). Nyt on yhteensä säästössä n. 40tuhatta euroa. Köyhäillään koska olemme molemmat aikasta pienituloisia (oma palkka n 1700e ja miehen 2400e ja lisäksi olin yhteen putkeen 5 vuotta kotona äitiyslomilla ja hoitovapailla, palasin töihin 9kk sitten). Perintöjä ei olla saatu eikä toivottavasti saadakaan pitkiin aikoihin. Me sijoitamme oikeastaan pelkästään osakkeisiin.

"Miten olette saaneet säästettyä noin 2*vuositulonne?"

Asuimme mieheni kanssa ahtaasti 2v(yksiössä, vähän päälle 20neliöö, tosin Helsingissä missä yksiöidenkin vuokrat suht kalliita...). Se oli kamalaa mutta saimme oikein hyvän pesämunan kasaan koska emme muutenkaan tuhlaile. Tuntuu vaan että nykyään kukaan ei viitsi asua epämukavasti jotain tavoitellakseen vaan aina pitäisi olla runsaasti tilaa jne. Muutimme yksiöstä kolmioon kun esikoinen oli syntymässä ja sitten siitä kolmen vuoden päästä ostimme tämän oman isomman kodin.

Ja itseasiassa meillä oli paljon pienemmät tulot tuossa säästövaiheessa mutta siitä huolimatta jäi käteen mukavasti.

Vierailija
24/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai onko nuo muka pieniä palkkoja?? itse olen liiton rahalla noin tonni kuussa käteen ja mies saa nettona n 1700 käteen. säästössä vain noin 6000€ ja asuntolainat ym päällä T:köyhä

Vierailija
25/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on tällä hetkellä säästötilillä 1500 euroa... Rahaa menee matkoihin 2x vuodessa (mieheni ei ole suomalainen) ja lapsettomuushoitoihin on palanut tänä vuonna noin 8000e. :( Joten meillä ei kyllä koskaan tuo säästötili oikeasti kasva. Olen iloinen, että siellä aina jotain on ja luottokortit ovat tyhjiä, eli yli menojen ei elellä. Mulle riittää näin (mutta soisin kyllä, että nuo lapsettomuushoitomenot pikku hiljaa loppuisivat ja saataisiin ne rahat mielummin säästöön....).

Vierailija
26/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitit että jos et pysty enää kauaa olemaan työelämässä?

Itse olen miettinyt, että aikanaan sairauteni saattaa tehdä minut työkyvyttömäksi, se selvisi viime kontrollissa, kun lääkäri oli huolissaan työkyvystäni pidemmällä juoksulla. Se herätti miettimään että miten turvaa kenties aikaisin alkavat eläkepäivät koska lääke- ym. kulut kuitenkin pysyy ja varmaan kasvaakin.

Vierailija
27/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ihmiset oikeesti kertonu totta, tai sitten me ollaan jossain köyhyyskuopassa.

Säästöjä tällä hetkellä 500e johtuen siitä että maksettiin just asunnon varainsiirtovero pois. Yleensä säästössä on joku 1000-2000e, kunnes matkakuume iskee ja rahat tarvitaan irtiottoon ja hemmotteluun jossain kaukana :)

Vierailija
28/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan siis näppispaholaisvirhe, säästössä siis juurikin tuo 75 000e eikä 750000e.

Vierailija
29/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bruttopalkkanne on tosiaan 4100€ ja kaiken lisäksi olit 5 vuotta kotiäitinä, niin hurjan niukasti olette eläneet jos säästöjä tosiaan kertyi yli 110t€! Miksi muuten jätitte noin paljon (40t€) säästöön asunnonoston yhteydessä vai muutittko pois pk-seudulta?

Vierailija
30/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi omistan vanhan, velattoman talon. Ehkä siitä saisi 70-80 tuhatta jos myisi.

Vierailija
31/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, että miten kauan pystyn olemaan työelämässä, voi olla että lyhyen aikaa, voi olla että vuosikymmeniä, vaikea sanoa. Diagnoosini on vaikea astma ja työnantajallani ei ole tarjota minulle homeettomia työtiloja eli yhdistelmä ei ole minusta oikein hyvä. Itse työlleni en ole allerginen/astmainen. Mietin uudelleenkouluttautumistakin, mutta koska 90% oppilaitoksista on homeessa, niin on hyvin mahdollista, että en saisi opiskeltua mitään uutta ammattia yhtään sen paremmin kuin oltua nyt töissäkään ja sitten on vielä kysymys, että saisinko työpaikkaa uudelleenkouluttautumallakaan, joka ei olisi homeessa.

Itse yritän nyt säästellä rahaa niin, että pääsisin jonkinmoiseen taloudelliseen riippumattomuuteen. Tiedän, että nykyiseen elintasooni tarvittaisiin noin 700000 euroa rahaa, mutta sellaisen kartuttaminen on todella ison työn tulos, mutta jos saisin kasaan 350000, niin olisin siitäkin jo tosi tyytyväinen (noin 1000 e kuussa käteen). Toki voin miehenikin tuloilla jonkin verran elellä, mutta sen verran olen elämää nähnyt, että oma taloudellinen riippumattomuus olisi kyllä hieno juttu.

Periaatteessa jos laskee 10% vuosituotolla (pitkän juoksun tuotto kotimaisista osakkeista) 800 euron kuukausisijoittamisella, niin 350t olisi mahdollista saada 16 vuodessa kasaan. Lisäksi minulla on jo kasassa jonkin verran rahaa, joten käytännössä minulle riittäisi noin 13 vuotta.

Saako kysyä, että minkälainen sairaus sinulla on? Onko sinulla tähän mennessä jotain sijoituksia? Itse olen aloittanut sijoittamisen pari vuotta sitten. En silloin ajatellut sairauttani ainakaan tietoisesti, mutta nyt jälkikäteen voi miettiä, että oliko sattumaa, että aloitin sijoittamisen saman vuoden loppuvuodesta kuin sain vaikean diagnoosin.

Vierailija
32/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen säästämään tuollaisia melban mainitsemia summia..? Ehkä joo, jos asuu halvasti vuokralla, ei omista autoa tms, ei kuluta mihinkään turhuuteen jne. Kai tästä 2400e palkasta voisin yksinhuoltajana saada kasaan jotain, jota ihastella tilillä 15 vuoden kuluttua.

Vierailija
33/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista (sijoitusneuvoja) saa apua, jos on tarvetta sijoittaa rahoja muualle kuin säästötilille.

Mihin tahansa muuhun, vaikka sammakkoprofessoriin.

Vierailija
34/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis me asutaan kalliisti vuokralla (1300 euroa kuussa) ja lisäksi meillä on pieni kakkosasunto ja kolme autoa ja kaikki on mitä nyt normaali-ihmisillä on. Tulot ovat kuitenkin ihan normaalitulot, mulla 2000 käteen. 800 euroa kuussa on paljon (siinä siis sekä mun että miehen säästöt), noin tuplaten sen mitä ehkä ajattelen, että meidän tuloilla elelevät ihmiset voisivat normaalitilanteessa säästää. Itse ajattelen, että 90% tuloista voisi käyttää nyt ja 10% säästää tulevaa tarvetta/pahanpäivän varalle.

Minusta on käsittämätöntä, että ihmisillä on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko pihistellään ihan hirveästi tai sitten vaihtoehtoisesti ei säästetä mitään. Rahan kerryttäminen ihastelutarkoitukseen kuulostaa siltä, että ei ole mitään motivaatioa säästää. Kaipa sitä joku oikeasti saa iloa siitä, että rahasumma jossain tilillä kasvaa, mutta itselleni taas raha on väline, lähinnä vapauteen ja valintoihin. Jos 5-10% tuloistaan laittaa tuollaiseen, niin pitkässä juoksussa kertyy hirvittäviä summia. Ihan esimerkkeinä mainitakseni:

2000 euron nettotuloista pistää 200 euroa kuussa osakkeisiin, niin kasassa on

15 v päästä 83 000

30 v päästä 450 000

Tuosta näkee, että aika on valttia. En osaa sanoa, että onko minulla aikaa. Jos jostain syystä saisin kerrytettyä vaikka 400 e kuussa 30 v syrjään, niin minulla olisi eläkkeelle jäädessäni 900 000 euroa kasassa. No, noin paljon en toki edes tarvitsisi, voisin hyvin lopettaa hommat silloin kun on 700000 kasassa.

Vierailija
35/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on harmaa aluekin välissä eli tuhlaillaan mutta myös osa säästetään. Pienistä tuloista vain vaikeaa. Itsellä palkka 2400 kuussa, asun halvasti. Auto kuitenkin verottaa osansa sekä muut jatkuvat menot. Säästöön kyllä saan muutamia satasia kuussa. Toisaalta ne säästöt menee sen siliän tien heti, kun tulee joku suurempi hankinta, kuten pesukone, auton remontti yms.

Vierailija
36/47 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoissa jotain 6000-7000 Euroa. Ja joka penni tarpeen. Hoitovapaa alkoi joulukuun alusta ja taatusti nuo tulee syötyä osittain seuraavan vuoden aikana.

Vierailija
37/47 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla säästössä on vain jotain 19 000 euroa, en ole koskaan sijoittanut mihinkään osakkeisiin enkä säästä kuukausitain mitään tiettyä summaa. Laitan säästöön silloin kun ylimääräsitä rahaa on käyttötilillä.Käyttötilillä pyrin pitämään sellaista 3000 euroa, loput säästötilillä johon en koskaan koske, sellaista hätä tilannetta ei ole koskaan ollut että olisi niihin rahoihin pitänyt koskea. Otan kaikkiin menoihin rahani käyttötililtä. Olisi kiva jos kertoisitte myös ikänne. Itse olen -78 syntynyt. Asumme miesystäväni kanssa omassa kerrostaloasunnossa, pankille tietysti jonkin verran velkaa on. En kituuttele shoppailen ja matkustelemme. Tavoitteeni on olla 45vuotiaana täysin velaton.

Vierailija
38/47 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 29 vastailee

Mulla on myös astma :) Astma sinällään ei olisi ongelma mutta jos menen sama arataa kuin äitini niin oon eläkkeellä jo 10-20 vuoden päästä. Mun äiti sai kertalaakista eläkkeen astman takia 50 vuotiaana, juuri ennen joulua tuli eläkepäätös Kevasta ja kelasta. Vaikka äiti on huonossa hapessa ollut jo 2v ja astma epätasapainossa niin ei kukaan edes sairaalan lääkäri eikä sosiaalihoitajakaan uskoneet että eläkepäätös olisi myönteinen. Äitilla paheni astma 2v sitten juuri muutettuuaan homeluukuun josta kyllä muutti pois kun viat selvisi mutta ehti siellä vuoden päivät asua kun sitä yritettiin saneerata sitä taloa jne. Astma meni epätasapainoon, maksimilääktys, edes hudsonikaan ei enää auta. Keuhkojen kapasiteetti älyttömän huono, hapenottokyky tosi huono, välillä viedään ambulanssilla sairaalaan jossa joutuu oleen keuhko-osastolla. Kortisonit kuuluu jokapäiväiseen elämään vaan auttaa pienessä määrin, mutta ei merkittävästi.

Tuo herätti ajattelemaan sitä että ei astma sinällään rampauta mutta ei tarvi kun käydä epäonni matkassa ja joutuu johonkin homeluukkuun tms niin siinä menee työkyky että sayonara vaan.

Mulla paheni astma kun mun työhuone siirreettiin töissä tupakkahuoneen viereen. Nuo ihmiset ravaa siellä ihan koko ajan ja joka kerta kun se ovi käy se savu pelmahtaa sieltä. Siellä ei ole mitään kunnon omaa ilmanpoistoakaan siellä tupakkahuoneessa joten me lähihuoneissa olleet kärsitään. Koska en saanut toista työhuonetta aikani siinä ketkuttelin kunnes mullakin meni astma pahemmaksi ja jäin pitkälle sairaslomalle. Irtisanouduin töistä ja onneksi löysin savuttoman työpaikan. Vuosi meni että saatiin astma siihen pisteeseen missä se nyt on. Huononi joo mutta on taas jotenkin tasapainossa.

Eli nämä pari viime vuotta on herätelleet tajuamaan että ei ole ollenkaan kirkossa kuulutettua että tässä eläkeikään astu porskutellaan hyvissä ruumiin voimissa. Jos ei henki kulje niin se on aika paha juttu.

Aloitin pari vuotta sitten suoran osakesäästämisen kun en saanut rahastosijoituksesta sitä mitä etsin. Osakesijottamisella tähtään pitkän aikavälin sijoituksiin, sinne eläkepäiviin. Toki on minulla eläkevakuutuskin mutta sen maksu alkaa 60 vuotiaana. Silti koen että en säästä ihan niin paljon kuin mitä tarvitsisin jos joudun esim eläkkeelle viisikymppisenä kuten äitini. Lakisääteinen eläke jää kuitenkin aika huonoksi jos työurasta jää puuttumaan esim ne viimeiset 10 vuotta tai 15 vuotta.

T. 29

Vierailija
39/47 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis yrittivät jotain loppuloida sielläa asunnossa, ei kokoa taloa saneerattu, nihilisti vuokranantaja!

-29

Vierailija
40/47 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet ottanut huomioon säästöissäsi inflaation vaikutuksen? Vai oletko laskenut, että 350-700 k riittää vuosikymmenien kuluttua inflaatiosta huolimatta.

10%:n keskimääräiset vuosituotot inflaation jälkeen kuulostavat vähän liian optimistisilta, joten siten tuskin olet laskenut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi