Te, jotka teette sienisalaatin itse! Jakaisitko hyvän reseptisi?
Itse en ole koskaan ennen tehnyt, mutta tana vuonna aion yrittaa.
Kiitos!
Kommentit (29)
Liotan ja kiehautan uudessa vedessä suolasienet kunnes niiden suolaisuus on sopiva. Sitten kuutioin sienet pieneksi.
Hienonnan mietoa sipulia, esim. salaattisipulia ja sekoitan sieniin. Sipulia paljon vähemmän kuin sientä. Kuutioin vielä yhden happaman omenan ja sekoitan mukaan. Ropsautan perään mustapippuria ja sidon ainekset yhteen oikealla smetanalla.
Saa seisoa yön yli.
sekoitan ensin hieman kermaviiliä ja majoneesia keskenään. siihen suolaa ja aivan aavistus sinappia ja valkopippuria (aivan hippuset vain)
Silppuan sipulin todella pieneksi, lisäilen sitä sienen sekaan vähän kerrallaan.
Sekoitan sipuli-sieni-sörsselin sekaan majoneesi-litkun ja valmista tulee
silppuan sipulia ja sit ne sekoitetaan ja päälle kuohukermaa niin että peittyvät. Annan äsvehtiä seuraavaan päivään. Njam.
Minä en käytä valmiita salaatteja lainkaan, koska ne ovat aivan liian makeita ja etikkaisia. Minä haluan vain suolaista smetanalla pehmennettynä.
suolasienistä liotetaan enin suola pois, pilkotaan pieniksi. Sopiva määrä raakaa sipulia (sieniin ja omaan makuun suhteutettuna) silputaan myös, nämä sekoitetaan, muutama rouhaus mustapippuria joukkoon. Kuohukermaa vatkataan vaahdoksi, mikä sekoitetaan sieni-sipulisilpun joukkoon (haluttu määrä) ja annetaan tekeytyä muutama tunti. Hyvää!
Itse laitan mielummin kuohukerman sijasta hapankermaa eli joko smetanan tai ranskankerman, muuten samat kuviot. Voi veljet... =0)
n. puolet ja puolet majoneesia ja kermaviiliä, kato itte mikä on sopiva määrä ettei oo liian löysää/kokkareista..maistele ja lisää suolaa ja valko- tai mustapippuria, toki sipulihakkelustaki laitan usein... on maistunu aina
Anteeksi viela tosi tyhma kysymys, onko suolasienet ihan tavallisia purkitettuja herkkusienia?
Taalta missa asun, saa kylla tuoreita viljeltyja herkkusienia seka portabelloja, ja tietenkin purkkisienia, mitka ois parhaita? Ja miten ne tuoreet kasitellaan jos ne valitsen? Paistan pannulla kypsaksi pienessa maarassa rasvaa?
Kiitos lukuisista resepteista! Toivottavasti maistuu sitten jouluna!
Tuoreista kotimaisista champ-herkkusienistä.
Alla yksi resepti.
http://www.champ.fi/content/fi/11501/817/817.html
tai sekalaisia metsäsieniä. Unohda herkkusienet, ne eivät maistu miltään sienisalaatissa.
Ne on yleensä haaparouskuja, tatteja tms metsäsieniä paloina suolaliemessä. Ja maku on kyllä ihan eri planeetalta kuin herkkareissa.
Suolasienet huuhdellaan hyvin, "puristetaan" kuiviksi ja pilkotaan (mun mummi pilkkoi aina omenaporalla: sienet kulhossa ja omenaporalla paineltiin. Ei lentele pienet sienenpalat pitkin leikkuulautoja)
Sipuli pilkotaan pieneksi käsin - ei leikkurilla koska muuten tulee liian väkevää. Sipuli ja sienet sekaisin ja mukaan vajaa purkillinen kermaviiliä. Niin, että salaatti on tarpeeksi valkoisen väristä (hankala selitys!)
Tämä on sellainen resepti, joka meillä on syöty vuosikaudet ja vieraat toivovat saavansa tätä.
Meillä isäni suolaa rouskuja itse, mutta kaupasta voi ostaa vakuumiin pakattuna suolasieniä.
sitten minuutimikolla salatti lingolla vesi pois. ensin sipulia pyörität ja sienet muutaman pyöräytys.Sitten pakastus tilliä ja musta pippuria ripaus ja ruokakermaa tarpeen mukaan
käytetäänkö tässä säilykesieniä tölkistä vai mistä? Mäkin kiinnostuin tekeen :)
joten ostin sekasieniä purkissa. Ne valutetaan ja sekaan silputaan maun mukaan puna- tai shalottisipulia, persiljaa, maustetaan sitruunapippurilla, suolalla, lorauksella valkoviinietikkaa ja oliiviöljyä sekä puristetaan sitruunamehua.
Ei kermoja, smetanota tai muuta vastaavaa, kannattaa kokeilla.
Minapa lahden kohta kauppaan tutkimaan sen sienivalikoimia! Toivottavasti loytyy noita haaparouskuja, tuoreena ei varmasti, mutta jospa edes tolkkisienia. Opinpahan taas uuden sanan, milk-cap, haaparousku :)
Tuli niin monta reseptia, etta ehka mun taytyy tehda erilaisia versioita :D
laittanut meille pakettiin sieniä eli vihanneshyllystä löytyy sellainen Hansin kuvalla päällystetty paketti suolasieniä. Niitä on montaa erilaista, mutta mä otin metsäsieniä.
Hinta vaan on suolainen 7,95!!!!
Suolasieniä liotettuna/kaupan sienikuutiopurkki
Sipulia todella pineneksi pilkottuna
suolaa
ripaus sokeria
maustepippuria rouhittuna
kermaviiliä
kermavaahtoa
ripaus etikkaa
PElkästä kermavaahdosta tulee melko äitelää.
En loytanyt minkaanmuunlaisia sienia kahdesta eri kaupasta kuin niita perus herkkusienia ja portabelloja (en tieda mita ne ovat suomeksi, mutta nayttavat ruskeilta herkkusienilta, maku lienee melko sama.) Mika pettymys.
Jai sienisalaatti tekematta :(
Toivottavasti jollekulle muulle oli tasta ketjusta apua.
-ap-
punasipulia ja kermavaahtoa
mausteeksi suolaa ja mustaa pippuria.
hyvä että muistutit senhän olin unohtanut! :))
koska mulla ei ole sienen sientä pakastimessa, mutta ajattelin tulla kysymään että onko täysin typerä idea tuunata valmis herkkusienisalaatti purkillisella sekasienikuutioita?
Mun ongelmani valmiiden kanssa siis on se majoneesin määrä sieniin verrattuna, haluaisin vähän "kuivempaa".