Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lasta opettaa lukemaan?

Vierailija
22.12.2010 |

Itse olin todella myöhäinen lukemaan oppija ja siksi olen yrittänyt opettaa lasta lukemaan, mutta edistystä ei tunnu juurikaan tapahtuvan vaikka kyseessä on jo kouluikäinen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä tosiaan yli 30 vuotta on opetettu ihan normaalisti äänteillä lukemaan.

Vierailija
2/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opetellut vanhalla tavalla ja olen 45v.

Kuopusta en osaa auttaa, kun en osaa tota uutta tapaa. Kuopus aloittaa ensi syksynä koulun.

Esikoinen on taas kehitysvammainen ja ei ehkä opi lukemaan koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään vaikeaa ole.

Vierailija
4/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysy vinkkejä. On tärkeää, että kotona opetetaan samalla systeemillä, millä ope opettaa koulussa. Muutoin lapsi saattaa mennä sekaisin, ja oppiminen vaikeutuu entisestään. Pyydä tarvittaessa, josko lapsesi pääsisi käymään erityisopettajalla ja saisi lisämateriaalia oppimisensa tueksi kotiin.

Vierailija
5/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosin ehditty kuin muutamia sivuja aapisesta ja poika jo luki. Oppi siis omasta innostuksesta lukemaan 5-vuotiaana. Nyt eskarissa ja vasta ensi syksynä kouluun. Oletan, että tässä vaiheessa on aivan sama miten oppi.

Vierailija
6/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkkasi, ottakaa ekapeli käyttöön. Ilmainen lukemispeli netistä, hyväksi todettu ja kouluissakin käytetty. Vanhempien opetuksesta voi tulla myös ahdistavaa ja oppimista hidastavaa.

Vierailija
7/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienenä eli lapselle kirjaimet ja niiden "äänet" ovat yhtä tuttuja kuin vaikka lehmä ja "muu-uu".

Avain on mielestäni yhdessä lukemisessa, itse kuulemma tajusin idean nelivuotiaana Akkarista, "KÄÄK"- puhekuplista jne. Lukekaa sylikkäin jotain, jos tulee helppo sana, vaikka "hei" tai tuttu nimi "Niko", lue se huolella läpi kirjaimet näyttäen.

Useimmat lapset oppivat lukemaan heti, kun tajuavat idean, ideaa voi esitellä esimerkillä ts. lukemalla.

Oma muksuni innostui, kun tajusi kaupassa pakettien kyljestä tuttuja sanoja, kuten "suola" ja "kahvi".

Vierailija
8/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika on liikaa, mutta jos lapsi on innostunut, niin tietysti voi auttaa ja vastata lapsen kysymyksiin.

Melkein pelkkää lukemisen mekaanista opettamista tarpeellisempaa olisi äänne-erottelua tukevat leikit.

-millä kirjaimella alkaa joulu, entäs kuusi jne. jne.

-laiva on lastattu-peli, eli keksitään samalla kirjaimella alkavia tiettyjä asioita, esim. leluja, eläimiä ym.

-jos sanassa kuuluu r, mene kyykkyyn, jos s, nosta kädet ylös ja sitten luettelee "kissa, hiiri, auto, koira jne."

-arjen tiimellyksessä, millä kirjaimella alkaa citymarketti (kun on ajamassa sinne), millä kirjaimella alkaa Tomi (kun Tomia odotetaan juuri kylään) jne.

-(vähän haastavampi juttu myöhemmin)kumpi sana on pidempi: isi vai äiti? juna vai auto?

Näillä vahvistat äänne-erottelua ja kielellistä tietoisuutta, jolloin lukemisen oppiminen nopeutuu kun pohja sille vankistuu. Tietysti myös vastaat lapsen kysymyksiin ja jos on tarpeen "tavata, niin tosiaan äänteillä, ei kirjainten nimillä, myös konsonantit siis äänteinä, ei niminä, vaikka onkin vaikeampi ne yksikseen sanoa".

Vierailija
9/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaamalla kuten myös kaksi pikkusiskoani (nuorin meni kouluun 1980 Espoossa).

Vierailija
10/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sitä kannattaa treenata ,että missä kohtaa r sanassa on, alussa, keskellä, vai lopussa ja vastaus osoitetaan kädell näyttämällä niin että alku on vasemmalle, keskellä eteen ja oikealla lopussa. Tietysti samaa muillakin kuin r-kirjaimella, mutta on alkuun hyvä ja havainnollinen kuten myös s, niin lapsi pääsee jyvälle. Myöhemmin voi ottaa muita konsonantteja ja sitten myös vokaaleja.

Vierailija
11/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanojen tavuttaminen taputtamalla yhdessä on myös monista lapsista mukavaa ja tukee hyvin kielellsitä kehitystä.

Vierailija
12/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu kyllä huolehtii siitä paremmin yleensä, mutta toki kodin osuus on tärkeää.

Onko lapsesi siis jo ekalla?

Vierailija
13/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänteitten kanssa. Enää ei opeteta koo aa äl kal äl ee le kalle. menee ihan sekaisin jos opettaja opettaa äänteittäin ja sinä taas vanhalla tavalla. pelatkaa ekapeli-peli. sen voi ladata niilo mäki-instituutin nettisivuilta.

Vierailija
14/14 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy reilu kolmekymppinen t y h m ä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan