Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskari kahteen kertaan? Psyk testin mukaan koulukypsä 30.12 syntynyt

Vierailija
22.12.2010 |

Eli lapsi meillä vuoden lopussa syntynyt. Nyt eskarissa. 5 v tehtyjen koulukypsyystestien mukaan koulukypsä ja ikätasoaan edellä.

Ei kuitenkaan ole sosiaalisesti valmis kouluun. Koulun aloitus pelottaa. Muita pienempi (ja myös nuorempi).

Miten onnistuitte saamaan toisen eskarivuoden?

Kenen avulla, keltä lausunto?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisi? Ns. "asiantuntijat" on usein erimielisiä keskenäänkin. Sen sijaan äiti näkee lastaan päivittäin.

Monessa maassa on hyvä käytäntö, että vuoden lopussa syntyneet lapset voi vanhempien päätöksellä laittaa vuotta myöhemmin kouluun. Kyseessä ovat ihan sivistyneet maat, joissa ei olla niin asiantuntija- ja auktoriteettiuskoisia kuin Suomessa.

Vierailija
2/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ole ollut ongelmia koulun kanssa. Minä, mieheni ja yksi lapsista.

Tiedän tammikuun lapsia, jotka on jääneet luokalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienuutensa takia

Vierailija
4/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien mielipidettä kuunnellaan. Eskari toiseen kerta vaikuttaisi hyvältä ratkaisulta.

Vierailija
5/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ovat aloittaneet koulunsa ihan ikävuotensa mukaisesti

ja pärjänneet upeasti

mm omani yli 9 keskiarvolla kirjoitti lukiosta E paperit

samoin toiset menestyvät hienosti , ovat nuorempia eli kirjoituksista ei viel tietoa

eli jos kun poikasi osaa jo lukea ja muuta, niin ei kun kouluun vaan ihan normaalisti

toi eskari on yhtä tyhjän kanssa, ihan kun olis normaalisti hoidossa, siel nyt ei opi kovinkaan kummosta

Vierailija
6/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime keväänä.... poika kävi psygologilla (tehtiin koulukypsyystesti) Ja psygologi ei nähnyt ongelmaa kouluun menossa... pk-johtaja oli hieman eri mieltä.. meillä olki sitten kokous, jossa oli pojan arvioinut psykologi, koulun psygologi, pk-opettaja, toimintaterapeutti ja pari muuta ketä nyt en muista.. ja minä. Siinä ne kaikki keskenään mietti tilannetta ja sit pääty et poika menee normaaliluokalle... ongelma niillä oli se, että kun poika halusi saksan KIELIKYLPY-luokalle niin sehän oli sit jo maailman loppu.. suurin osa sano ettei se pärjää niin sanoin sit et noh laittakaa tavalliselle ihan kuten te haluutte... loppupeleissä koulun rehtori soitti mulle ja sanoi että jos kuiteskin poika laitettais kielikylpyluokalle (koulun psygologi oli varma et pois pärjäis). Siellä se nyt on ollut elokuusta tähän päivään ja saanut väillä tukiopetusta kaksin open kaa toisessa luokassa ja koulu sujuu hyvin. Osaa lukea täysin, on hyvä matikassa ja osaa hieman saksaakin... :)

Vierailija
7/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kaveri on syntynyt joulukuussa ja sai lykkäystä pienuutensa ja levottomuuden takia. Tämä poika pärjäsi testeissä erittäin hyvin.

Yleensä pitäisi kuunnella vanhempia ja sinun lapsesi tuskin on kypsä kouluun, kun on syntynyt tuohon aikaan.

Pelkät tiedolliset taidot ja kielelliset taidot ei riitä.

En tiedä mistä saatte apua!

Vierailija
8/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on se, joka lapsensa tuntee parhaiten ja kahden erityislapsen äitinä olen monta ammatti-ihmistä kyseenalaistanut ja tehnyt asiat juuri niin, kun olen katsonut, että se on lapsen kannalta oikein.

Voin sanoa, etten ole tehnyt yhtään ainottakaan väärää ratkaisua.

Kyllä minä laittaisin loppuvuoden lapsen kahdeksi vuodeksi eskariin.

Henkinen kypsyys on tärkeää koulunkäynnissä ja harva on loppuvuoden lapsena henkisesti kypsä.

Tiedolliset taidot ei ole mikään mittari, vaan muutkin asiat pitää ottaa huomioon.

Vierailija
9/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pelkkä loppuvuoteen osuva syntymäpäivä on joku suuri tekijä, jonka vuoksi pitäisi lykätä kouluunlähtöä. Itse olen syntynyt joulunvälipäivinä ja aina menestynyt koulussa erinomaisesti. Luokallani oli lisäksi kaksi muuta loppuvuoden lasta, toinen syntynyt jouluaattona ja toinen samana päivänä minun kanssani, eikä kummallakaan ollut mitään ongelmia koulussa. Toinen oli kyllä kovin ujo, mutta se oli perusluonteessa eikä muuttunut missään vaiheessa koko peruskoulun aikana.

Luokallani oli myös minua n. 10 päivää vaille vuoden vanhempi poika. Hän oli luokan heikoimpia oppilaita, vaikka oli vanhin. Ei myöskään sosiaalisesti pärjännyt yhtä hyvin kuin nuorempansa. Ihmeellisiä perusteita kouluunlähdön lykkäämiseksi!

Vierailija
10/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 27.12 ja olen ikionnellinen siitä että sain mennä kouluun oman ikäluokkani kanssa.

Arka olin kuin mikä ja jopa pelkäsin mennä aamuisin kouluun. Pian se kuitenkin tasaantui ja menestyin koulussa ja kaveripiireissä loppujen lopuksi todella hyvin.

Anna mennä vaan ja kerratkaa vaikka ekaluokka jos näyttää tarpeelliselta.

Vierailija
11/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet sitä mieltä että lapsi pärjää ja testit näyttää että pärjää niin kouluun vaan. itse olen myös välipäivinä syntynyt eli 6v koulun aloittanut ja aina hyvin pärjännyt. toki olin aina luokan pienimpiä fyysisesti mutta ei se ole haitannut. toki voi olla että lapsesi tulee tarvitsemaan enemmän tukea/ apua läksyissä tms mutta sama voi olla ihan alkuvuodestakin syntyneellä :)

oma lapseni on syntynyt syksyllä ja en ole edes harkinnut että menisi kouluun myöhemmin kuin pitäisi, hän tosin vasta aloittaa tarhassa joten eipä ole edes ajankohtaista meillä. mies taas meinasi että pitäisi yritää "tehdä" lapsi niin että syntyisi alkuvuodesta jottei olisi luokan nuorimpia... puhuin moisen ajatuksen suohon :D

Vierailija
12/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kuuluu aloittaa koulu sinä vuonna kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Kuka sä muuten kuvittelet olevasi, kun luulet tietäväsi lapsesi asiat paremmin kuin ammattitaitoinen psykologi.

Jos oletkin oikeassa ja lapsesi ei pärjää niin lapsesi voi sitten kerrata ekanluokan.

Nykyään mammat aina kuvittelevat lastensa olevan jotain erikoistapauksia jotka tarvitsevat erikoisvapauksia koulun aloittamiseen. Ihan samanlainen mukula sulla on kuin muillakin äideillä. Kouluun ajallaan.

Vierailija
13/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika laiha, lapsi myös loppuvuonna syntynyt.Lykkäystä ei suositeltu missään vaiheessa, enkä onneksi sitä lähtenyt vaatimaan. Oppimisvaikeuksista huolimatta pelkkää plussaa tämä ensimmäinen syksy. Lapsen taidot menneet hurjasti eteenpäin. Erilainen tilanne meillä kuin teillä, mutta tuo eskarin kertaaminen on melko turhaa.

Vierailija
14/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäluokkansa mukana. Jos sit ilmenee, että ei ole riittävän kypsä, voi lapsi kerrata ekan tai tokan luokan.

Vierailija
15/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tokikaan kuvittele itsekseni mitään. Olen huolestunut sen vuoksi, kun päiväkodin johtaja uhkaa meitä että lapsi ei tule selviytymään koulussa. Kiista siis psykolgin ja päiväkodin johtajan välillä.

Pk:n johtaja jyrkkä, lapsi ei tule selviytymään, lapsessa on VIKAA.

Psykologi: lapsi on koulukypsä ja lahjakas monella alueella.

Vierailija
16/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
17/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei tule mukaan kouluun, mutta sanoi meille, että hän tuntee tämän alueen koulujen rehtorit ja opettajat ja että hänellä on vaikutusvaltaa asioihin.

Vierailija
18/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertoa hänelle kaiken, mukaan lukien tuo pk-johtajan lausunto?? Mitä hän sillä tarkoitti?

Jos haluat, voit pyytää toisen arvion koulukypsyydestä toiselta psykologilta.

Vierailija
19/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisopettajaan ja kerro huolesi. Pyydä palaveria, jonne päiväkodin johtajakin voi tulla kertomaan näkemyksensä. Mukaan tietysti psykologin lausunto ellet saa itse psykologiakin paikalle.

Sitten kun lapsen tuntevat tahot ovat kertoneet ajatuksensa, on koulun edustajien vuoro kartoittaa koulun tulevan vuoden tilanne ja koulun tarjoamat tukitoimet (jos tarpeen). Sitten taas teidän pitää yhdessä miettiä, onko koulu lapsen kannalta hyvä ratkaisu vai pitäisikö kenties miettiä muuta.

Vierailija
20/27 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk:n johtaja jyrkkä, lapsi ei tule selviytymään, lapsessa on VIKAA.

Psykologi: lapsi on koulukypsä ja lahjakas monella alueella.

Psykologi on nyt todennut, että lapsi jaksaa keskittyä tehtäviin ja pärjää niissä hienosti KAHDEN KESKEN AIKUISEN KANSSA PIENIÄ AIKOJA KERRALLAAN. Hänellä ei ehkä ole käsitystä siitä, miten lapsi jaksaa pitkiä eskari- ja koulupäiviä, miten lapsi pärjää ryhmässä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän