Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! vauva ei suostu syömään!

Vierailija
22.12.2010 |

Oon yrittäny koko päivän syöttää sille kiinteätä ruokaa, vaan se ei syö, eilenkään ei syönyt. Kyllä sille maito ja velli kelpaa.

Aamulla annoin maitoa, sen jälkeen se ei oo mitään suostunu syömään. Eikä oo muuta kuin n. 5 minuuttia nukkunu.

Vauva on syntymästään lähtien ollu painotarkkailussa, joka lopetettiin kuukausi sitten. Vauva nyt 10 kk ja aloitin kiinteän ruuan antamisen kun hän oli 5 kk.

Mitä mun pitää tehä et se rupeis syömään ruokaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi ei koskaan ollut painotarkkailussa, mutta on aina ollut tosi huono syömään kiinteitä. Kun siirryttiin kiinteiltä, putosi painokäyrältä (mutta on sittemmin pysynyt sillä uudella käyrällä, on nyt reilu 2v.).

Mulle sanottiin, ettei kannata stressata. Mä annoin sitten paljon maitoa, joskus lapsi vetikin sitten melkein litran maitoa illalla ja yöllä (annoin siis yölläkin usein, varsinkin kun oli kipeä). Kiinteitä jatkoin lähinnä näön ja makujen vuoksi, että vauva tottuisi niihin, mutta en usko että se niistä paljoakaan sai irti. Jotain tiettyi ja ilmeisesti riittävästi kuitenkin.

Paras neuvo, jonka mä olen sanut, on että ei pidä stressata.

Vierailija
2/5 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko kipeä? Meidän lapset ovat lopettaneet kiinteiden syömisen muutamaksi päiväksi näissä tapauksissa. Ruokahalu palaa kun ei enää ole kipeä tai suuhun satu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista tulee aina välillä, jos vauvalla on esimerkiksi ikenet kipeänä hampaidentulon takia. Katsopa suuhun, pullottaako ien mistään? Kun hampaita tulee, voi mennä viikko-kaksikin niin, että lusikka tuntuu kipeästi ikeneen ja kiinteät eivät silloin uppoa.

Tarjoa edelleen velliä ja maitoa. Voit antaa myös järsittäväksi jääkaappikylmiä banaanin siivuja, ne helpottavat ikenen särkyä. Voit soseuttaa ruokaa ja antaa vaikkapa vihannessosekeittoa vellipullosta. Voit tehdä hedelmäsoseesta vedellä sekottamalla mehukeittoa ja antaa sitä vellitutilla. Anna sormiruokaa, jos vauva söisi sitä mieluummin kuin äidin syöttämää.

Toinen juttu, joka vaikuttaa kiinteiden syömishaluun on flunssa. Jos korvat ja nenä ovat tukossa, ruoka ei maistu. Siihenkin tehoaa edellä annettu neuvo - ja jos flunssa jatkuu, kannattaa käyttää lapsi lääkärillä korvatarkastuksessa.

Ylipäätään: älä stressaa liikaa, älä tuputa. Tiedän oikein hyvin omasta kokemuksesta, että se on tosi vaikeaa... mutta noin yleisesti ottaen neuvolat panevat "painoseurantaan" aika herkästi täysin terveitäkin lapsia, jotka vain joko perimän ja/tai rintaimetyksen takia eivät IHAN ole pulloruokittujen muksujen kasvutahdissa...

Eli JOS lapsi kasvaa kuitenkin omalla urallaan tasaisesti ja on muuten virkeä ja iloinen, niin älä liikoja murehdi siitä, että välillä kiinteät maistuvat huonosti. Se on hyvin yleistä lapsilla! Pahin, mitä siinä voi tehdä, on alkaa painostaa lasta syömään - se tekee ruokailusta entistäkin ahdistavamman vauvalle.

Vierailija
4/5 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sairastettiin kaks viikkoo sitte.

tällä kaverilla on 8 hammasta, joten voi olla lisää hampaita tulossa. aikaisemmin ei ole käyttäytynyt näin inhottavasti.

painotarkkailussa oli keskosuuden takia.

Vierailija
5/5 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sairastettiin kaks viikkoo sitte. tällä kaverilla on 8 hammasta, joten voi olla lisää hampaita tulossa. aikaisemmin ei ole käyttäytynyt näin inhottavasti. painotarkkailussa oli keskosuuden takia.

etuhampaiden tulo ei juurikaan satu, ei ainakaan likimainkaan niin paljon kuin takahampaiden ja kulmahampaiden tulo - ja juurikin niitä alkaa tulla tuossa vajaan vuoden iässä.