Argh! Hermo menee tytön kaveriin!!
Ihan ihme käytöstä tytön kaverilla. Kaikki lelut levittää ympäri huonetta, (puhuttu on että yhtä leikkiä kerrallaan) menee kaapeille ja vaatehuoneeseen ja leikkii siellä+ roudaa kamaa sieltä tytön huoneeseen, rikkoo kaikki tytön korut (katkoo kaulanauhat ja rannerenkaat) ja levittää ne pitkin tytön huonetta, liimaa tarroja einiin ja huonekaluihin ja tänään oli heittänyt tytön sormuksen vessanpyttyyn!!
Mä en kestä enää!
Puhuttu on ja kerrottu kuinka meillä leikitään. Sanottu on että tavarat siivotaan paikoilleen leikin jälkeen jne. mut ei, mikään ei auta. Ainoa keino on istua tytön huoneessa koko vierailun ajan ja jos poistuu edes hetkeksi esim. vessaan on sillä välin tapahtunut taas jo vaikka mitä. Toi vaatehuoneessa leikkiminen ja sieltä kaman roudaaminen on meillä ehdottomasti kielletty ja tämä kaveri sen varmasti tietää, mutta ei auta, taas oli tänään pengottu ja kamaa tuptu tytön huoneeseen.
Tämä kaveri on ihan pian 5 ja oma tyttöni pian 4 ja muiden kavereiden kanssa ei ole mitään ongelmaa koskaan.
Olen jo pidemmän aikaa miettinyt että ottaisin puheeksi tämän asian tytön äidin kanssa, mutta pelkään että hän loukkaantuu asiasta tai ei ota tosissaan ja koska ollaan juuri saatu taas välimme kuntoon en haluaisi nyt niitä tämän asian takia pilata taas, taikka edes ottaa riskiä että välit menee... mutta onko vaihtoehtona sitten se että en päästä ko. kaveria enää meille? En siis todellakaan aio alkaa istua lastenhuoneessa koko vierailujen aikaa...
Kommentit (30)
mutta ap luulen että kyseinen lapsi vaan ikäistään kypsymättömämpi. Kärsivällisyyttä!
kuulostaa ihan normaalilta ja tosiaan leikki vielä vaatii aikuisen paikallaolon. Niin meilläkin on ollut 4-5 v. tyttöjen kanssa, ja siksi kavereita ei kovin usein noin nuorelle kutsutakaan.
Meillä ei yksikään muu kaveri ole tuollainen, eikä muiden kavereiden kanssa "leikit" ole tuollaisia.
Ihan selvennyksenä vielä, että tyttöni ei ole ainokainen vaan hänellä on kaksi isompaa veljeä ja pikkusisko, että sanoisin minulla olevan kuitenkin jonkun verran vertailupohjaa.
Ja poikien leikitkin on välillä rajuja ja leluja levitellään, mutta jos asiasta sanoo ja antaa säännöt niin ei kukaan muu lapsi katso viattomana suoraan silmiin ja sano että " joo kyllä me ymmärretään ja ei me enää tehdä niin" ja sitten kuitenkin mene saman tien tekemään kiellettyä asiaa...
Lapset testailevat yhdessä pienenpieniä rajojaan.
Ap, kuinka ajattelit kestää murrosiän, jos vaatteiden roudaaminen vaatehuoneesta saa sinut jo hermostumaan?
Samat säännöt vierailla ja omilla lapsilla.
Kyllä puhuisin tytön äidille jos mikään muu ei auta.
lisäisin vielä että meillä on paljon lapsia leikkimässä ja lähes joka päivä, enkä siis todellakaan ole mikään kyylä, mutta kyllä meillä tietyt säännöt on.
Lapset testailevat yhdessä pienenpieniä rajojaan.
Ap, kuinka ajattelit kestää murrosiän, jos vaatteiden roudaaminen vaatehuoneesta saa sinut jo hermostumaan?
ko. vaatehuone on kuin varasto meillä ja siellä on säilytyksessä yhtä sun toista tavaraa, eikä siis todellakaan ole lasten leikkipaikka.
ja korut heitetään vessanpyttyyn???
Ohhoh!
joiden lelujen levittelyä ei ole koko ajan vahdattu ja jankutettu siivottomuudesta 1-vuotiaasta lähtien.
Lapsi on tottunut, että saa leikkiä suht vapaasti. On varmaan ihmettelemistä, kun kyläpaikassa onkin tiukat rajoitukset esille otettavista leluista. Vaatehuone on leikkihuoneen luonnollinen jatkumo, varsinkin jos siellä on leluja. Kaikilla ei ole vaatehuonetta, joten se on tietysti jännä paikka kylässä.
Ei sun ap auta kuin löysätä pipoasi ja antaa lasten leikkiä, tai sitten istua itse vieressä ahdistuneena komentamassa. Leikit kun voi siivota siinä vaiheessa, kun on kotiinlähdön aika.
joiden lelujen levittelyä ei ole koko ajan vahdattu ja jankutettu siivottomuudesta 1-vuotiaasta lähtien.
Lapsi on tottunut, että saa leikkiä suht vapaasti. On varmaan ihmettelemistä, kun kyläpaikassa onkin tiukat rajoitukset esille otettavista leluista. Vaatehuone on leikkihuoneen luonnollinen jatkumo, varsinkin jos siellä on leluja. Kaikilla ei ole vaatehuonetta, joten se on tietysti jännä paikka kylässä.
Ei sun ap auta kuin löysätä pipoasi ja antaa lasten leikkiä, tai sitten istua itse vieressä ahdistuneena komentamassa. Leikit kun voi siivota siinä vaiheessa, kun on kotiinlähdön aika.
korujen rikkominen on hieman kummallista, mutta onko se tehty tahallaan, vai onko ollut osa leikkiä, esim. että on pitänyt saada irtohelmiä tms?
Ei koskaan! Muutaman kerran olen mennyt lankaan kun lähtiessä ole kysynyt että onko huone siivottu ja kirkkain silmin on sanonut että joo on, se on ihan siisti ja sit huone on ollut ihan pommin jäljiltä kun olen omaa tyttöäni kuskannut nukkumaan. Muutaman kerran olen yrittänyt patistaa siivoamaan vielä äitinsä läsnäollessa kun huoneen tarkistaessani huomannut tytön puheet valheeksi, mutta ei siitä mitään tule, itkeä pillittää vaan äidilleen ettei halua ja että on niiiiin väsynyt!! ja sit me kulutetaan välillä oikeasti yli puoli tuntia siihen että siivotaan tän tytön sotkuja.
tai sitten ajattelet, että on tärkeää että on kavereita, vaikka siisteyskäsitys olisikin erilainen kuin teillä.
Lapset on usein vieraskoreita, tutuillekin aikuisille. Joten yleensä kylässä ei tehdä ihan mitä sattuu ja kylässä noudatetaan sääntöjä paremmin kuin kotona.
Mä en varmaan enää ottaisi tuollaista lasta meille leikkimään.
Vaatehuoneen ovenkin saa varmaan jotenkin lukittua tai kiilattua niin ettei sitä saa auki.
Meillä on oma poika sellainen, että esittelee ja levittää kaikki mahdolliset tavarat, kun kaveri tulee kylään. Niinpä olen kerännyt pois autoradat, legot sun muut ja jättänyt vain osan leluista leikittäväksi. Helpottaa jälkisiivoamista!
miksi muka et voi puhua asiasta suoraan äidille? Jos nyt välit menee, niin mitä sitten.
Itse sanoisin suoraan lapselle, että meille ei ole tulemista, jos ei leiki nätisti, ole rikkomatta leluja ja korjaa leluja pois leikin jälkeen. Ehdotomasti en edes antaisi leikkiä sellaisilla lasten tavaroilla, joita ei osaa käsitellä nätisti siis korut jne. Ja jos menee vaatehuoneeseen kun on kerran kielletty niin sitten loppuu kaikki leikit ja eikun olohuoneeseen sohvalle loppu vierailuajaksi istumaan ja miettimään. Sama koskee lelujen keräämistä yhden leikin loputtua.
Sun koti, sun säännöt tai ei ole tulemista teille.
Mitkä curling-mammat täällä on liikkeellä!! enpä ole tuollaista touhua missään nähnyt! :O
Lapset on usein vieraskoreita, tutuillekin aikuisille. Joten yleensä kylässä ei tehdä ihan mitä sattuu ja kylässä noudatetaan sääntöjä paremmin kuin kotona. Mä en varmaan enää ottaisi tuollaista lasta meille leikkimään.
Tämä kaveri vaan jostain syystä tuntuu olevan tosi tärkeä tytölleni, joten en millään haluaisi nyt rikkoa välejä taas...
Mutta toisaalta ei mun hermot kyllä kestä tätäkään touhua kovin kauaa.
mun tytöllä on vähän samallainen kaveri, mutta nämä ovat jo 9v! On tosi raivostuttavaa, ku ne tulevat koulusta ja minä sanon heti että sitte muistatte että saman tien se leikki pois mitä ei enää jatketa. Tämä vieras just noin kirkkain silmin aina sanoo että joo kyllä siivotaan jälkemme. Sitte meen tunnin/parin päästä kattomaan. Auta armias mikä sotku! Paperi silppua ja ties mitä. Oman tytön lelut on monesti rikkoontunu ja moni lelu on lähteny tämän vieraan mukaanki. Ja sitte vielä ku valmiiksi jo tympäsee se vieras, ja ku annat heille välipalaa ni se lässytys mitä en oo ikinä sallinu omien lasten tekevän..! Ihan kamala! Ruoka näkyy suusta ku se syö. En voi syödä samassa pöydässä. En ymmärrä kuka ei opeta lapselleen ruokailutapoja! Ihan ku sika. Ja eihän tämä tyttö myöskään pese käsiään ku vessassa käy. Ja kamalan röyhkeä synttäripöydässä. Puistattaa. Tekis mieli sanoa omalle tytölle että vaiha kaveria mutta ei niin voi tehä...
Joko tämä on provo tai ap:lla on pipo liian kireällä...Kyse on siis 4 ja 5 vuotiaista lapsista. Tuollaisiahan ne kaikki ovat, kun leikkivät keskenään!