Teiniäiti, isosisko vai lapsenvahti/lapsenhoitaja?
Tunnistaako nuo jotenkin toisistaan? Mistä johtuu, että ihmiset alkaa heti syyllistämään nuoren näköistä "äitiä" vaikka todellisuudessa se "äiti" voisi olla esimerkiksi lapsenvahti tai isosisko tms.? Pitääkö ihmiset automaattisesti vauvan/pienen lapsen kanssa olevaa lapsen äitinä?
Kommentit (7)
Minua ei häiritse. Olen itse kolmikymppinen ja tiedän oikein mukavia teinimammoja.
Tarkoitukseni oli kysyä, käykö ihmisillä edes mielessä, että se "äiti" ei välttämättä olekaan lapsen äiti vaan esimerkiksi vauvan/lapsen sisko, perhetuttu tai lapsenvahti/hoitaja?
Itse ainakin joskus vähän alle parikymppisenä hoidin sukulaisen noin puolivuotiasta vauvaa, ja olin hänen kanssaan kahvilassa (vauva vaunuissa). Joku täti tuli siihen ihastelemaan vauvaa, ja kysyi vauvan ikää. Mä vastasin että "suunnilleen puolivuotias, en tiedä tarkkaan" ja tää täti kattoi mua ihan omituinen ilme naamallaan, näytti siltä että mietti "on siinäkin äiti, ei tiedä oman vauvansa ikää"
en jaksanut korjailla että olen lapsenvahti :D
mulla on tullut vastaan niitä, jotka automaattisesti olettaa mun olevan mukanani olevien lasten äiti. No, nykyään tämä osuu onneksi useimmiten oikeaan, mutta esim. 17-vuotiaana, kun olin siskoni lasten (silloin 1- ja 3-vuotiaat) kanssa puistossa, eräs täti aloitti hirmuisen päivittelyn siitä, miten mä mahdan elämässäni pärjätä, kun näin nuorena jo olen kahden lapsen äiti. Kun täti oli aikansa paasannut, totesin vain, että "onhan nää ihanat lapset, mut oon mä silti ihan ilonen, että oon vaan täti näille". Täti sopersi jotain aika epäselvää vastaukseksi ja poistui paikalta. Kun esikoiseni oli n. vuoden ikäinen, bussissa eräs nainen ilmoitti, että hän luuli lastani nukeksi, kun lapsi istui niin hiljaa paikoillaan ja minä itsekin kuulemma näytin niin kovin nuorelta. Ja ihan hiljattain mulla oli ystäväni kolme lasta (1-, 6- ja 11 -vuotiaat) hoidossa, ja kävin sitten kaupassa sekä omien kahden (1- ja 5-vuotiaat) että näiden kolmen hoitolapsen kanssa, ja kyllä sielläkin eräs vanhempi rouva ihmetteli, miten mulla voi olla näin monta lasta. Sanoin, ettei näistä ole minun kuin kaksi, loput ovat lainassa.
Toisaalta on myös ihasteltu, miten olen ystävällinen, kun hoidan pikkusisaruksiani, ja kyselty, minkälaisia tuloja lastenhoitajat noin keskimäärin saa. Näihin kommentteihin olen todennut, että nämä on kyllä mun omia, ja etten tiedä, mitä lastenhoitajat tienaa, kotiäidit kun ei tienaa sitäkään vähää.
Ja ihan hiljattain mulla oli ystäväni kolme lasta (1-, 6- ja 11 -vuotiaat) hoidossa, ja kävin sitten kaupassa sekä omien kahden (1- ja 5-vuotiaat) että näiden kolmen hoitolapsen kanssa, ja kyllä sielläkin eräs vanhempi rouva ihmetteli, miten mulla voi olla näin monta lasta. Sanoin, ettei näistä ole minun kuin kaksi, loput ovat lainassa.
7:n viesti oli siis pätkä lainauksesta, ei näköjään vaan tullu harmaata pohjaa: p
Nuoern näköinen äiti, lastenhoitaja ja isosisko -kaikki roolit olen kokenut.
Näytin todella lapsekkaalta vielä 25-vuotiaana, mutta omia oli jo kolme. Muiden lapsia olen hoitanut 13-vuotiaasta. Omia sisaruksiani vielä nuoremmasta eikä KUKAAN ole sanonut mitään negatiivista iästä.