Onko perusteltua odottaa vanhempien osallistuvan hääkustannuksiin?
Mieheni kanssa suunnittelemme häitä ja naimisiinmenoa, tämä tapahtuisi ensivuoden loppupuolella.
Nyt mietin kustannuksia ja häiden maksamista. Sukujuhlathan niistä pääasiassa tulisi ja jotta kutsuttujen lista olisi kaikkia kohtaan mahdollisimman tasapuolinen, vieraita olisi pikkuisen päälle 100. Onko oletettua että vanhempamme (kaikki iältään 50-60-vuotiaita) osallistuisivat häidemme maksamiseen? Miten itse olette häänne kustantaneet? Miten olette raha-asiat ottaneet esiin vanhempienne kanssa? Vai ovatko he ehdottaneet/tarjoutuneet vapaaehtoisesti tms?
Tuntuu ettei meillä vastavalmistuneilla, juuri ison asuntolainan ottaneilla ole varaa moisia kemuja järjestää, vaikka kuinka yritetään pitää juhlat pienellä budjetilla ja tee-se-itse-meiningillä. Kuitenkin olisi kiva, jos juhlapäivästä jäisi muisto, sekä meille että myös muille. Huoh.
Kommentit (36)
mulla on oikeastaan samantyyppinen ongelma kuin ap:lla. Naimisiinmenoa olemme mieheni kanssa lykänneet jo tarpeeksi kauan ja nyt viimein olisi sen aika. Suurin ongelma on raha, ja erityisesti oletetun isäni käytös. Hän on koko elämäni ajan mitätöinyt minua ja käyttäytynyt muutenkin erittäin epä-isällisesti, ei esim. koskaan osallistunut mihinkään, ei fyysisesti, taloudellisesti saati henkisesti (ei koskaan käynyt vanhempainilloissa, antanut rahaa jne), mutta ei siitä sen enempää. Hänen asenteensa on aina ollut, että siinäpähän selviät omillasi. Ja omillani olen oikeastaan jo lapsesta asti joutunutkin selviämään, alistetun äitini satunnaista tukea lukuunottamatta. Pelottaa jo etukäteen "isän" negatiivisuus ja esim. se, että hän saattaa päättää ettei halua edes läsnäolollaan osallistua koko juhlaan. En tiedä jaksanko vääntää hänen kanssaan taas kaikesta, mikään ei kuitenkaan mene kivuttomasti. Hänen pitää aina vaikeuttaa kaikkia asioita ihan vain oman pirullisuutensa vuoksi. Ja tämän kuitenkin piutäisi olla yksi elämäni onnellisimmista päivistä. :(
Ainakin tiedän, ettei kukaan ole saattamassa minua alttarille. Kukaan osapuolista ei sitä tahdo. Minä en ainakaan.
Taidat olla syntynyt kultalusikka suussa?
Meinaatko, että kaikilla on varaa maksaa jonkun toisen häät? Jos ei, niin on vastuuton?
Salli mun nauraa!
Vastuullisuutta on se, että itse suunnittelee ja maksaa sellaiset häät joihin on varaa. Kaikkia ei tarvi kutsua, eikä kaiken tarvi olla viimeisen päälle.
siinä vaiheessa kun pystyin itse maksamaan omat laskuni.
Ei olisi tullut mieleeni maksattaa häitä vanhemmillani. Tietty eri asia jos vanhemmat on sikarikkaita, joille kymppitonni on pikkuraha.
Omasta selkänahasta revittiin ne rahat ja säästettiin pari vuotta aktiivisesti. Kummasti myös se auttaa jos ostelee koristeita ja asusteita matkan varrella pikkuhiljaa.
Paljon saa myös ostettua käytettynä. Esim naimisiin.infossa on aktiivinen myyntipalsta. Kannattaa alkaa seurata sitä. Hyvällä tuurilla säästää jopa tuhansia euroja ostamalla vaatteet käytettyinä.
Mieheni kanssa suunnittelemme häitä ja naimisiinmenoa, tämä tapahtuisi ensivuoden loppupuolella.
Nyt mietin kustannuksia ja häiden maksamista. Sukujuhlathan niistä pääasiassa tulisi ja jotta kutsuttujen lista olisi kaikkia kohtaan mahdollisimman tasapuolinen, vieraita olisi pikkuisen päälle 100. Onko oletettua että vanhempamme (kaikki iältään 50-60-vuotiaita) osallistuisivat häidemme maksamiseen? Miten itse olette häänne kustantaneet? Miten olette raha-asiat ottaneet esiin vanhempienne kanssa? Vai ovatko he ehdottaneet/tarjoutuneet vapaaehtoisesti tms?Tuntuu ettei meillä vastavalmistuneilla, juuri ison asuntolainan ottaneilla ole varaa moisia kemuja järjestää, vaikka kuinka yritetään pitää juhlat pienellä budjetilla ja tee-se-itse-meiningillä. Kuitenkin olisi kiva, jos juhlapäivästä jäisi muisto, sekä meille että myös muille. Huoh.
Molempien vanhemmat osallistuivat. He maksoivat ruokailun puoliksi. Itse sitten maksoimme kaiken muun: kukat, kutsut, kiitoskortit, asut, kampaukset, meikit ja häämatkan. Kaikki niin halvalla kuin vain löytyi ja kituuttaen sekä ennen että jälkeen häiden.
Omaa rahaa laitoimme noihin n. 3000 €, mikä oli meille järkyttävän suuri summa, ja vanhemmille tuli noin 2500 € laskut. Saimme mieleisemme häät ja niin myös vanhempamme. Kutsuttuina oli monia "heidän vieraita". Oli vuosi 2000.
Mun appi maksopi meidän häät ja itse aion maksaa tyttäreni häät.
Mikäli tyttäreni haluaa olennaisesti suurellisemmat häät kuin mitä minun ajatukseni on niin saa luvan hommata osan rahoituksesta muualta.
Minun isäni maksoi meidän häät puoltoista vuotta takaperin ja maksoipa vielä häämatkankin. MUTTA emme pyytäneet rahaa juhliin tai matkaan vaan isä halusi itse maksaa ainoalle tyttärelleen. On minulla kyllä kaksi veljeäkin, isä tukee/tukenut meitä kaikkia tasapuolisesti harrastuksissa ja opiskelussa. Jos isä ei olisi maksanut niin sitten oltais maistraatissa pienesti menty naimisiin eikä minun maailma olisi siihen kaatunut
Mutta me menimme sitten naimisiin kun tuntui, että olemme niin irti vanhemmista, ettei tarvitse maksattaa häitä äideillä ja isukeilla.
Samoin toivon lapsieni kasvavan aikuisiksi ja maksavan häänsä itse.
tosin tilanne on se, että vanhemmat maksoi siskon (kalliit) häät melkein kokonaan reilut viisi vuotta sitten. Voinko siis olettaa, että auttavat taloudellisesti myös meitä häiden järjestämisessä?
Kävivät kahdestaan kirkossa. Äitini lainasi hääpuvukseen sukulaisensa rippipuvun. Isälläni oli veljensä puku. Todistajat tuli kirkon puolesta.
Anoppi oli tarjonnut kahvit kun olivat menneet anoppilaan ja kertoneet menneensä naimisiin. Äitini äiti sai kuulla sitten myöhemmin, että heidät oli vihitty.
Me menimme maistraatissa vihille (en kuulu kirkkoon, enkä tarvinnut Jumalan siunauksia liitollemme) ja todistajina oli sieltä 2 henkilöä.
Eli meillä ei ole maksatettu häitä sukulaisilla ja silti liitot ovat pysyneet ja olleet onnellisia.
Mun lähipiirissä, sekä kaverien että sukulaisten kesken, on ollut ihan yleisenä käytäntönä viimevuosina, että vanhemmat ovat joko porukalla tai sitten osittain kustantaneet nuoren parin häät. Eli itse hääparin ei ole tarvinnut häihin rahojansa laittaa tai esim. ottaa lainaa häiden järjestämiseksi.
Eikö tämä nyt ole sitä järkevää rahankäyttöä? Parempihan se on omaa lastaan auttaa elämänsä aikana kuin maksaa valtiolle perintöveroja kuolemansa jälkeen. Sitä paitsi häät ovat koko perheen juhla, myös aiempien sukupolvien. Ennen vanhaanhan morsiamen vanhemmat (isä) maksoi kaiken. Miettikääpä millaiset omien vanhempienne häät olivat ja kuka ne maksoi?
Maistraattivihkiminen kahden (vieraan) todistajan läsnäollessa on mun mielestä todella kylmä ja muistoja jättämätön tilaisuus. Tahtoisin jonkunlaisen häätilaisuuden ihan jo muistojenkin vuoksi, kiva olisi sitten vanhana muistella hääkuviaan katsellen, miten kiva päivä meillä kaikilla, ei vain hääparilla, oli. Useinhan ne sukujuhlat tuppaa nykyään olemaan hautajaisia, siksi iloisten juhlien järjestämisen tulisi olla suorastaan kansalaisvelvollisuus!
Maistraattivihkiminen kahden (vieraan) todistajan läsnäollessa on mun mielestä todella kylmä ja muistoja jättämätön tilaisuus. Tahtoisin jonkunlaisen häätilaisuuden ihan jo muistojenkin vuoksi, kiva olisi sitten vanhana muistella hääkuviaan katsellen, miten kiva päivä meillä kaikilla, ei vain hääparilla, oli. Useinhan ne sukujuhlat tuppaa nykyään olemaan hautajaisia, siksi iloisten juhlien järjestämisen tulisi olla suorastaan kansalaisvelvollisuus!
voi kysyä omilta vanhemmiltasi, jos he haluaisivat häälahjan sijaan osallistua häiden kustannuksiin? Hyvällä onnella saat sitten molemmat, mutta ei tunnu niin töykeältä kuin mennä suoraan vaatimaan kustannuksiin osallistumista.
Tietysti vanhempien taloudellinen tilanne pitää huomioida, jos heillä on hyvin varaa sijoittaa teidän häihinne, niin miksi ei voisi kysyä asiaa suoraan, mutta pienituloisilta en odottaisi osallistumista.
Itse en olisi missään tapauksessa pyytänyt omia tai miehen vanhempia maksamaan häitämme, mutta jokaisella perheellä ja suvulla on omat tapansa, meillä häät maksetaan itse ja järjestetään niin suuret kuin jokainen pari itse haluaa (ja mihin on varaa, tietysti).
Itse edustan jo sitä ikäluokkaa, että odotan ja toivon pääseväni osallistumaan tyttäreni hääkustannuksiin. On tosin hyvin mahdollista, että toivon sitä turhaan. Nykyajan morsiamet eivät enää suosi sukuhäitä ja vanhempien rahat ja sukuhäät kulkevat käsi kädessä. En aukaisisi rahapussiani sellaisia häitä varten, johon ei meitä vanhempia ja meille tärkeitä ihmisiä kutsuttaisi lainkaan.
Vieraita oli n. 150, kustannukset yhteensä n. 1000€. (Kyllä, on se mahdollista.) Kutsut, puvut ja sormukset maksettiin itse, samoin kuvaukset, kukat ja kampaukset ja tarjoilu sekä tilavuokra meni vanhempien piikkiin.
eli se paljonko vanhemmilla on rahaa panostaa häihin ja puhutaan vain "velvollisuudesta", niin minusta se menee näin:
-Jos nuori menee naimisiin, eli esim. 22-vuotias opiskelija niin vanhempien rooli on avustaa enemmän. Kukkaron mukaan toki, eli sen verran mihin varaa on. Nuori opiskelija on varaton ja elää pienillä tuloilla, ja tavallaan on "lapsi" vaikka ei kotona enää asuisi.
-Jos taas kyseessä on 30-v työssäkäyvät ihmiset, joilla asuntolainaa, lapsia, ja muutenkin elävät jo "omaa perhe-elämää", niin minusta häätkin pitäisi maksaa itse (toki vanhemmat voivat auttaa jos tahtovat)
Ja tosiaan puhun nyt siitä erosta minkä MINÄ näen, eli nuori lapseton opiskelija kuuluu (vaikka asuisi yksin/seurustelisi ja olisi tietenkin itsenäinen jne.) kuitenkin lapsuudenperheeseen, ja on ihan luontevaa että vanhemmat maksavat häät.
Jos taas on jo selkeästi oma perhe-elämä ja lapsuudenperhe ei ole enää "se oma perhe" vaan on siitä irtautunut niin silloin pitäisi häätkin maksaa itse.
Ero voisi kongretisoitua niin, että jos vaikka toimittaja kysyy "kerro perheestäsi" ja alkaa sanoa "mieheni Matti, tytär Maija ja poika Mikko" vert. "äitini Sirkka, isäni Matias ja veljeni Lasse".
Vaikka toki lapsuudenperhe on aina tärkeä, mutta se ero milloin on ns. aikuinen ja milloin vasta nuori =nuoren häät tulee maksaa, aikuisen ei. Ja puhun VELVOLLISUUDESTA, toki jokainen VOI maksaa jos haluaa, mutta itse ihmettelisin jos vanhemmat eivät osallistuisi parikymppisen opiskelijaparin häihin(pitäisin jopa törkeänä), mutta en todellakaan sitä jos eivät maksa kolmikymppisen työssäkäyvän parin häitä, joilla jo lapsikin olemassa.
Mun mielestä ei ole perusteltua odottaa automaattisesti, että vanhemmat osallistuisi. Varmaan voisi ihan suoraan kysyä, kun kerran aikuisia olette?
Me aikanaan maksettiin kaikki itse. Tosin miehen äiti oli kuulemma jossain välissä antanut miehelle 200 € kuluihin.
Hääbudjetti meillä 2 000 € (sis. KAIKEN) ja kyllä häät oli sen oloisetkin varmasti... Mutta avioon päästiin ja hyvät muistot jäi. Se oli tärkeintä. :)
Maksettiin kaikki itse. Anoppi kyllä teki ruoat ja ystävä hoiti kukat (me maksettiin). Mummo tuunas oman hääpukunsa mulle. Anopin kavereita oli auttamassa ruoan tarjoilussa. Kivat muistot jäi :)