Joulupukista puhuminen lapsille
Minulle on tullut ongelma.
3-vuotiaalle toki jutellaan joulupukista ja kysytään mitä toivoo pukilta joululahjaksi jne. Mutta meillä kuitenkin lahjoja antaa kummit, isovanhemmat jne. Ja näitä lahjoista kiitetään, vaikka joulupukki auttaa lahjojen perilletoimittamisessa.
Tuttavaperheissä ei saa puhua joululahjaostoksille menosta, mainita sanallakaan pukin tilaamisesta tai vastaavasta. Osa ei edes kiitä lahjan antajia, koska joulupukkihan sen lahjan antoi!
Miten teillä toimitaan?
Kommentit (9)
eikä niistä lapsen tarvi kiittää kuin pukkia. vanhemmat kiittää antajia lapsen puolesta.
Sanoi jo 3-vuotiaana että pukkiha oli naapurin "Jarkko".
Pyrin mahdollisiman aikaisen moisesta valehtelusta irti.
siis lapsille ei kerrota että joku kummi todellisuudessa ostanut lahjan eikä kummia tarvi kiitellä. Ihan yleinen sääntö meidän suvuissa ja tuttavien joukossa. Eikö se vie pohjan koko joulupukkitarinalta jos lapselle sanotaan että pukki tuo lahjan ja silti sun pitää kiittää kummia? Miksi uskotella lapselle pukkia jos kerrotaan että se tilataan jostain? Älytöntä!
lapsi luontaisesti haluaa uskoa tuollaisiin kivoihin satuolentoihin!
kummit, isovanhemmat, sedät ja tädit tuovat kyllä lahjoja, mutta he toimittavat ne ennen joulua ja lahjat laitetaan sitten joulusäkkiin pukin tuotavaksi. Korteissa ei lue suoraan, että terv. kummi, vaan jotain vihjaavaa, jotta me vanhemmat kyllä tiedämme keneltä mikäkin lahja on ja osaamme kiittää niistä. Lasten mielestä kuitenkin pukki on se, joka lahjat tuo. Lapset eivät tunnu yhtään ihmettelevän sitä, että kotiin kannetaan lahjapaperia tms. koska me kuitenkin pakoitemme mm. pk:n henkilökunnalle ja opettajalle lähtevät lahjat. Lapsille on kerrottu, että joulunaikaan voi myös itse antaa lahjoja, voi ilahduttaa rakkaita ja tärkeitä ihmisiä. Meillä on 4- j 7-vuotiaat lapset, jotka molemmat uskovat vakaasti pukkiin.
Lapsi kiittää vain pukkia. Ja näin toimitaan lähes poikkeuksetta tuttavaperheissä. Tietysti vanhemmat kiittävät lahojen antamisesta. Huh, onneksi noita tosikkomammoja ei meidän tuttavissa ole, joten lapset saavat pitää ihanan joulufantasiansa pitkään :).
Mutta kyllä ihmiset voi olla kerran vuodessa sen verran epäitsekkäita, että antavat pukin antaa ja saada sen kunnia vaikka olisikin itse ostettu.
ja silti se pukin tulo jännitti ja kuului kaikin tavoin jouluun. Ei totuuden kertominen vie iloa!
Kerromme omallekin, että mörköjä ei ole olemassa tai sadun prinsessat eivät ole oikeita kuten esim. Victoria Ruotsissa (vaikkei olekaan aina kruunu päässä) jne. Silti pelkää välillä mörköjä tai haluaa olla prinsessa kruunu päässä ;)
Jouluna paketoidaan tuttujen lahjat ihan lapsen nähden ja ostetaan yhdessä lahjoja vaikkapa isovanhemmille. Omista lahjoista voi jälkikäteenkin iloita ja kiittää mummia tai kummia.
Jokainen tavallaan, mutta aiheuttaa varmasti meillä haasteita kun hiukan vanhemmat tuttavien lapset vielä joku päivä ehkä kuulevat meidän juttumme...
olen molemmille lapsille kertonut totuuden, kun nämä ovat olleet 3-vuotiaita. Silti he jännittävät ja odottavat pukkia.
kummit, isovanhemmat, sedät ja tädit tuovat kyllä lahjoja, mutta he toimittavat ne ennen joulua ja lahjat laitetaan sitten joulusäkkiin pukin tuotavaksi. Korteissa ei lue suoraan, että terv. kummi, vaan jotain vihjaavaa, jotta me vanhemmat kyllä tiedämme keneltä mikäkin lahja on ja osaamme kiittää niistä. Lasten mielestä kuitenkin pukki on se, joka lahjat tuo.
Lapset eivät tunnu yhtään ihmettelevän sitä, että kotiin kannetaan lahjapaperia tms. koska me kuitenkin pakoitemme mm. pk:n henkilökunnalle ja opettajalle lähtevät lahjat. Lapsille on kerrottu, että joulunaikaan voi myös itse antaa lahjoja, voi ilahduttaa rakkaita ja tärkeitä ihmisiä.
Meillä on 4- j 7-vuotiaat lapset, jotka molemmat uskovat vakaasti pukkiin.