Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko meidän poika nyt kovin paksu?

Vierailija
17.12.2010 |

Pituutta 106 cm ja painoa 20,4 kg. Pituutta tullut vuodessa 8 cm ja painoa 4,7 kg.

Plussakäyrällä mennään painon suhteen vahvasti. Itse havahduin kesällä pojan painon nousuun. Omaa hölmöyttä ja sanonko suoraan "suoranaista edesvastuuttomuutta" tuo pojan painonnousu tietysti on. Kesällä herkuteltiin jäätelöllä, leivottiin paljon, lukuisat kesäreissut epäsäännöllisine ja epäterveellisine ruokailuineen näkyi väistämättä.

Syyskuun alussa punnitsin pojan ja silloin paino oli tuon saman mitä nyt ja siitä alkoi ns. kurinpalautus ruokailun suhteen mitä nyt pienelle lapselle sellaista voi edes tehdä. Toisaalta, poika on selvästi "jytky" ja tukevarakenteinen, mutta ei sekään kaikkea selitä. Aivan sama kun naiset aina sanoo "mulla on isot luut", jos ymmärrätte... ;-)

Mutta onpa huono omatunto ja mieli asista.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on aika laiha ja pieniluinen kylläkin...

Vierailija
22/24 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiinnittäisin huomiota ennemmin kasvisten määrään kuin rasvaan, lapset tarvitsevat rasvaa kehittyäkseen. Meillä tehtiin niin että ruokailun alussa laitettiin lautaselle kunnollinen määrä salattia yms. ja sen jälkeen vasta lämmintä ruokaa, jolloin vatsan saa täyteen kevyemmin, ei siis rajoitettu ruoan määrää. Katsottiin myös että ei syönyt pelkästään pastaa/perunaa, vaan myös sitä proteiininlähdettä eli tasapainoisemmin yleensäkin. Välipaloina oli hedelmiä, täysjyvää, vältettiin tuhdisti sokeroituja tuotteita. Kaupasta siis kannettiin selkä vääränä entistä enemmän kasviksia.

Herkkupäivien suhteen oltiin tarkkoja ja herkkujen määriä pienennettiin. Liikkumaan ja ulkoilemaan kannustettiin entistä enemmän (vaikka oli muutoinkin liikkeessä ja touhussa aina muutenkin).

Pyöristymään päin oleva tyttö kasvoi pituutta ja paino pysyi paikallaan, nyt on ihan hoikka taas.

Tosiaan, itse havahduin asiaan ja sen takia tiedustelin asiaa neuvolasta, kun nelivuotiskäynnillä siellä olimme. Sielläkin kiinnitettiin asiaan huomiota nousupiikin takia. Pojan paino on mennyt aina 0-käyrällä paitsi nyt. Neuvolassa sanoivat pojan olevan "vahvasti plussalla, mutta vielä ei hätää ole". Voimakas painon nousu selittyy kyllä edellä mainitsemillani asioilla, joihin olen puuttunut. Ja ei, en laittanut kaksia toppahousuja jalkaan. ;-) Olemme tosiaankin välttäneet asiasta puhumista pojan kuullen vaan olemme keskustelleet asiasta vasta pojan nukahdettua. Hyviä puolia jos tästä hakee, niin poika ei ole ikinä "oppinut" karkista tykkäämään vaan ne keksit ja pullat, vanukkaat ovat hänen heikkous. Kyseiset tuotteet on hyvin helppo jättää kauppaan. Hankalaksi asian tekee ehkä se, että poika on hyvä syömään. Hän syö kunnon annoksia. Täytyy siis jollain konstilla hieman valvoa annoskokoa ja vaihtaa vähärasvaisempiin tuotteisiin kautta linjan. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias on 112 cm pitkä ja painaa 20 kg.

Melkoinen jötikkä hänkin, varsinkin veljensä rinnalla. Isoveli on 128 cm pitkä ja painaa 24 kg.

Sinun, ap kannattaa kiinnittää huomiota lapsen syömisiin ja antaa herkkuina mieluummin hedelmiä kuin pullaa ja karkkia :)

Ainakin meidän lapsille hedelmät kelpaa oikein hyvin herkuiksi.

Vierailija
24/24 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottu on. Piilotettu ruokaan. Vaan ei maistu. Kun maistaa, niin kakoo (ja joskus jopa oksentaa) mielestään pahan vihanneksen pois. Mutta tiedän, ei ole oikotietä onneen ja sitkeästi tarjoamalla ja kannustamalla maistamaan uusia makuja, löytyy ne vihannekset ja hedelmät mistä poika tykkää. Muukin kuin omena.:-)

Karkkia poika ei syö ollenkaan (ei tykkää) ja mun mielestä on vain yksinkertaisesti helpompaa olla ostamatta pullaa, keksiä muita vastaavia herkkuja, jotka siis on pojan "karkkeja". Tarvitseeko ns. nanna korvata nannalla, jos lapsi ei sitä kaipaa? Koska eihän lapsi sitä kaipaa, jos niitä ei ole koko aikaa tarjolla. Olen nimittäin tässä syksyn mittaan havainnut, että tuo poika tyytyy helposti kieltävään vastaukseen. Ei tule protesteja, jos herkkuja ei ole/tule. Siinä mielessä hyvin helppo tapaus.:)

Paljon hyviä vinkkejä ja konsteja täältä on saanut. Erityisesti arvostan samassa tilanteessa olevien vinkkejä ja kokemuksia. Vielä kun saisi tuon tosiaan syömään salaattia ja muita vihanneksia.

AP