Plussasin viikko sitten ja nyt jo vituttaa
Kommentit (14)
että annoit tulla rehellisesti miltä tuntuu! Ei kaikki ole aina niin mutkatonta ja seesteistä (edes raskausaikana), miltä ulospäin saattaa näyttää.
On totta, että etenkin alkuun kaipaisi kaikista eniten neuvoja ja ohjeita mitä tehdä, mitä syödä tai jättää syömättä ja mitä lääkkeitä voi käyttää. Siksi tuntuu vähän kummalta, ettei ekaa aikaa neuvolaan saa kuin vasta viikkojen päästä plussauksesta. Netistä sitä joutuu tosiaan opiskelemaan aika paljon juttuja ja sitten ekalla neuvolakerralla mahdollisesti saatavat ohjelappuset vältettävistä ruoka-aineista ovatkin jo tuttuja... Mutta noista lääkkeistä. Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä perussairautta hoitavaan lääkäriin, niin hän voi tarvittaessa määrätä toisen lääkkeen tilalle. Mutta aikaahan tuskin saat heti tänään, joten linkistä saat lääkkeen nimellä haettua faktatietoa siitä, voitko käyttää peruslääkkeitäsi vai et. Jos tuolla sanotaan, ettet voi käyttää lääkkeitä, ottaisin yhteyttä ko. lääkärin ajanvaraukseen ja kertoisin asian, jolloin saanet soittoajan/voit jättää lääkärille soittopyynnön samalle päivälle ja hän ohjeistaa tarkemmin. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=far
Onnittelut vielä plussasta ja tsemppiä odotukseen!
Viimeisin faktatieto lääkkeistä ja raskaudesta ja erilaisista niihin liittyvistä tutkimustuloksista löytyy teratologisesta tietopalvelusta, jonne voi itse soittaa ja kysellä lisätietoja. Sieltä ne neuvolan täditkin kysyvät, jos osaavat asiansa.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437
Vähän sivuhuomio, mutta monien lääkkeiden ohjeissa lukee, ettei suositella raskauden tai imetyksen aikana, mutta se ei tarkoita täysin samaa kuin "ei saa käyttää". Nimittäin esim. Heinixin (joo, mieto ja vaaraton, mutten keksi muutakaan esimerkkiä) ohjeessa lukee niin, mutta kun asian selvittää lääkäreiltä, sitä saakin käyttää. Toki sitä ei suositella, koska ei ole täyttä varmuutta, onko haittaa.
Tuo muuten ihmetytti itseäkin vähän, että miksi eka käynti on niinkin myöhään. Siinähän on voinut syödä esim. maksaa monta viikkoa luullen sitä turvalliseksi ja sitten voikin olla se runsas A-vitamiini aiheuttanut jotakin vauriota sikiölle.
Toivottavasti ketutus vähenee pian ja pääset nauttimaan odotuksesta kunnolla. :)
Minun on kyllä myös nyt puututtava alkuperäiseen kirjoitukseen. Kyllä sinulla E.M. on jonkin verran sitä omaa vastuuta kans, et voi vaan heittää kaiken terkkarin niskaan. Sinun pitää vaatia se neuvolakäynti pikaisesti ja sitten vaatia se synnytyslääkäri perään, koska eihän se neuvola välttämättä tunne sun tilannetta.
Neuvolatädithän on terveydenhoitajia. Ne ottaa selvää netistä ja ohjeistuksista, ei ne ole sariaanhoitajia tai lääkäreitä.
On hyviä kirjoja joita voit lukea, ja netistä löytyy paljon oikeeta tietoa. Kait kuitenkin haluat että lapsesi on terve ja toimit parhaalla mahdollisella tavalla?
Onneksi olkoon vielä plussauksesta, tämä on ihana asia!
on AKM-tutkinto, kuten sairaanhoitajakin. Olen itse sairaanhoitaja, eikä mulla todellakaan ole tietämystä mistään terveydenhoitajan työhön liittyvistä asioista. Jos th ei tiedä, sen pitää ottaa selvää. Minusta alkup. kirjoittajan th on ollut joka tapauksessa liian löysä.
Nykyään odottajilla on paljon tietoa ja lisää saa netistä niin paljon kuin jaksaa hakea. Sen takia terkkarien rooli on ehkä vähän muuttunut, ihan perusasioita ei tarvitse enää kertoa rautalangasta vääntäen, mutta tuollaiset perussairauteen liittyvät jutut on juuri niitä, mihin terkkarin pitäisi tarttua ja ottaa asiakseen. Eikä niin, että äidin pitää itsensä vaatia ja huolehtia.
Lääkelaitos on julkaissut "Lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana" -nimisen oppaan. Sain linkin yhdeltä tutultä lääkäriltä, kun kyselin nenäsuihkeista. Opas löytyy täältä: http://www.nam.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/laakelaitos/embed…
MUOKS 30.12. Korjattu linkki joka vei ihan muualle kuin tuohon oppaaseen :-D
Sen verran tosiaan näin sairaanhoitajana on heitettävä lusikka soppaan, että kyllä tosiaan th:n tehtävä on mielestäni "vääntää ihan ratakiskostakin" eikä TODELLAKAAN sanoa että etsi netistä tietoa tms... PÖYRISTYTTÄVÄÄ!! itse ainakin vastaan asiakkaan/potilaan joka kysymykseen, ja jos en tiedä, kysyn viisaammalta tai etsin tiedon ja palaan ITSE asiaan. Hoitoala(kin) on mielestäni palveluammatti! Ja tosiaan kuten cassandra sanoit, th:n tehtävä on ehkä tosiaan muuttunut tässä nettien maailmassa, äidit on todellakin hyvin tietoisia, ja toisaalta hirveän sekaisin kaikesta "tiedosta" jota netistä saa... Itse sain esikoisen jo 15 vuotta sitten ja nyt odotan vauvaa loppusuoralla, niin on kyllä ihan eri meininki kuin ennenvanhaan:)
Eli ap, et mielestäni todellakaan vaatinut mitään ihme asioita, vaan aivan normaaleja asioita, ja juurikin varsinkin perussairauksien osalta sinun pitää saada tietoa!
Onnea täältäkin plussasta!
mami 39+2
Toki terveydenhoitajan neuvot kuulostivat hiukan oudoilta ja käytös tympeältä, ja tottakai hänen olisi pitänyt ohjata sinut heti erikoissairaanhoitoon lääkityksen tarkistukseen.
En voi kuitenkaan olla ihmettelemättä omaa käytöstäsi. Kerrot, että sinulla on lääkitys, joka saattaa vakavasti vaurioittaa sikiötä. Oletan,että lääkitys on ollut sinulla jo jonkin aikaa. On sinun vastuulla tietää mitä lääkkeitä syöt ja kertoa hoitavalle lääkärillesi raskaustoiveistasi, sillä lääkitys pyritään muuttamaan ennen raskaaksituloyrityksiä. Jos sinulla on säännöllinen lääkitys, et voi jättää asioita vain "herran haltuun" ja syyttää muita virheistä. Ei kukaan lääkäri tai hoitotaho voi auttaa sinua, jos et kerro suunnitelmistasi itse.
Monet esim. epilepsia, reuma tai psyykelääkkeet todellakin vakavasti vaurioittavat sikiötä, ja niinpä raskautta suunnitellaan yhdessä HOITAVAN TAHON KANSSA vaurioiden välttämiseksi, ja monesti lääkitykseen lisätään esim. foolihappo vaurioiden minimoimiseksi, mikäli lääkityksen vaihto ei onnistu.
Mihin kummaan on kadonnut nykypäivänä terve järki ja vastuu itsestä....?
Tuntuupa mukavalta, että allekirjoittanutta syytetään vastuun pakoilusta juuri siinä vaiheessa kun yritän sitä vastuuta kantaa. Kerrottakoon, että saatuani tietää raskaudestani, olin tosiaan ensin yhteydessä tuonne neuvolaan, josta sain nuo tylyt vastaukset. Sen jälkeen olen ollut yhteydessä moneen tahoon ja olen yrittänyt saada aikaa myös hoitavalle lääkärilleni -- jolle sain ajan vasta tammikuun loppuun. Myöskään puhelinaikoja ei ollut montaa päivää ennen tammikuun loppupuolta.
Ei kai oletusarvona voi todella olla se, että raskautta aletaan suunnittelemaan yhdessä kaikkien mahdollisten tahojen kanssa jo etukäteen? Ja jos ei oma elämä ole niin hyvin hallinnassa, että ei ole voinut pistää vuotta aiemmin kalenteriin milloin aikoo raskaaksi yrittää, niin on automaattisesti huono ihminen?
Lisäksi ihmettelen, että lääkitystä käyttävän pitäisi vaatia itse pääsyä jonnekin erikoissairaanhoitoon, jotta lääkitys tarkistettaisiin? Kun ottaa huomioon, että noin puolet suomalaisista naisista käyttää jotain reseptilääkettä säännöllisesti vielä odottaessaan, niin eikö se pitäisi noin loogisesti olla automaatio neuvolan puolelta, että vaikkapa puhelimessa kartoitettaisiin mitä kukin käyttää ja mitä niistä kannattaa jatkaa? Siis oikeasti, kun yli 10 prosenttia odottavista äideistä Suomessa syö psyykenlääkkeitä, niin näistä varmasti jokainen ei ole tavannut hoitavaa lääkäriään välttämättä useampaan kuukauteen saatika suunnitellut raskauttaan sekunnilleen etukäteen. Saatika sitten muiden sairauksien kohdalla. Ja tähän väliin voin kertoa, että omatkin sairauteni ovat varmaan niitä yleisimpiä sairauksia Suomessa. Että voisin kysyä toisinkin päin, että missä on odottaviin äiteihin erikoistuneen henkilökunnan terve järki?
Kiitos kuitenkin samalla kaikille kannustaneille. Kävin tutustumassa antamiinne linkkeihin - kiitos niistäkin. Lisäksihän esimerkiksi nelli-portaalin kautta pääsee lääkärien ja farmaseuttien käyttämiin lääketietokantoihin sekä muihin alan lehtiin ja julkaisuihin.
Olen nyt sitten lueskellut itsekseni ja haeskellut tietoa ja arvioinut itse omat tarpeeni versus mahdolliset haitat lapselle. Kuten aiemmin viestissäni sanoin, ovat sairauteni hyvin yleisiä, joten pätevä raskauksiin erikoistunut lääkäri olisi luultavasti osannut arvioida tilanteeni ja antaa ohjeistuksen luultavasti vartissa. Mutta nyt olen sitten käyttänyt omaa aikaani tähän etsimiseen tuntikaupalla ja tehnyt päätökseni ilman koulutuksen tuomaa ammattitaitoa.
Itse jätin yhden lääkkeeni pois siinä vaiheessa, kun epäilin olevani raskaana. Netistä koetin etsiä tietoa siitä, mutta virallisilla sivuillahan aina kielletään kaikki käyttö raskauden aikana. Keskustelupalstoilla taas osa kertoi käyttäneensä lääkettä raskauden aikana. Mulla onneksi on hyvä hoitokontakti ja heti kun sain plussan hoitaja soitti siitä lääkärille ja tämä vaihtoi heti tuon kyseisen lääkkeen pois ja pienensi toisen lääkkeen annostusta. Se lääke jota luin netistä muiden käyttävän ei tämän lääkärin mukaan ole vaihtoehto.
Ei ne neuvolassa ihan oikeasti tiedä lääkkeistä. Eihän se terveydenhoitajien homma. Ja neuvolalääkäritkään eivät yleensä ole perillä asioista, katsovat mitä Pharmacassa sanotaan ja sen perusteella tekevät (joskus vääriä) johtopäätöksiä.
Erityinen hankala tilanne on ensi kertaa raskaana olevalla. Myöhemmin on ehkä jo kokemusta siitä, miten lääkettä käytetään raskauden aikana.
Käsittääkseni en puhunut tai syyttänyt ketään vastuun pakoilusta, korostin vain omaa vastuuta… Itse teit tulkinnat… Ja en myöskään sanonut, että olisit huono ihminen, teit omat tulkinnat…
Kyllä, oletusarvo on, että raskautta aletaan suunnitella hoitavan tahon kanssa jo siinä vaiheessa kun ei olla vielä raskaana, jos käyttää sikiölle haitallisia lääkkeitä. Ja kyllä, kaikkien reseptilääkkeitä käyttävien naisten pitäisi olla tietoisia käyttämiensä lääkkeiden vaikutuksista mahdolliseen raskauteen. Ja pitää ehkäisy kunnossa siihen asti, että sikiölle haitallista lääkitystä on muutettu. Ei sinun todellakaan tarvitse olla yhteydessä kaikkiin mahdollisiin tahoihin, vain hoitavaan tahoon ja neuvolaan riittää.
Tarkoituksenani ei ole syyllistää sinua, vaan herättää keskustelua tärkeästä asiasta. Sillä vuosittain monelle naiselle käy juuri kuten sinulle, ja joskus lääkkeet ovat saattaneet aiheuttaa jo vahinkoa. Niin ei pitäisi käydä kenellekään. Olen pahoillani, jos pahoitit mielesi edellisestä kirjoituksesta.
Lapsi 6kk ja neuvolassa kysyn neuvoja jatkuvaan itkuun, vastaus: vauvat itkee. Rikkinäisiin öihin, ei voi mitään ennen kuin lapsi 6kk ja voidaan aloittaa unikoulu. Huonoihin päiväuniin, lapsen tahtisesti pitää mennä. Ihottumaan, laita rasvaa. Ym. Lapsella siis nyt todettu maitoallergia jonka itse "diagnosoin" ja vein lääkärille. Niin ja neuvolalääkäri 3kk tarkastuksessa, jos kysyttävää katso internetistä.
jenni74 "-Neuvolatädithän on terveydenhoitajia. Ne ottaa selvää netistä ja ohjeistuksista, ei ne ole sariaanhoitajia tai lääkäreitä."
Tällä hetkellä terveydenhoitaja koulutuksen saaneet ovat sekä sairaanhoitajia että terveydenhoitajia. Heidän tutkintonsa on 4 vuotta. Sairaanhoitajan tutkinto on 3,5 vuotta. Tämän koulutuksen saaneita työskentelee jo terveydenhoitajina.
olen itse epileptikko, joka käyttää lääkitystä vain osan aikaa raskaudesta, muun ajan pärjään hyvin ilman lääkettä. Ja näin on menty viimeiset 13 vuotta. Lääkitys suunnitellaan viimeistään puolivälissä raskautta ja puretaan hiljalleen synnytyksen jälkeen.
Hoitava lääkärini sanoi toista odottaessani, että olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että saan keskustella mahdollisen lapsen hankkimisesta ensin mieheni kanssa ja sitten plussan jälkeen ilmoittaa asiasta lääkärille. Monen kohdalla asia on toisin: asiasta on ensin keskusteltava lääkärin kanssa mahdollisesta lääkevaihdosta tai annosmuutoksesta. Ja kun hyvä tasapaino on saavutettu, voi aloittaa keskustelun miehen kanssa.
Toivottavasti sinulla kaikki menee hyvin.
Toivoo. Äippä ja viisikko + juniori 18+
Ensinnäkin, kiitos ihanan rehellisestä vuodatuksesta :-D
Sellainen tuli mieleeni, että raskauden ja lääkitystesi suhteen sinun kannattaisi ehkä olla yhteydessä niihin lääkäreihin, jotka hoitavat perussairauttasi. He ainakin voivat ohjata sinut pikaisesti eteenpäin, esim. äitiyspolille. Tavallisella terkkarin tädillä harvoin on antaa mitään "erityisohjeita", Vaikka ainakin heidän pitäisi sitten osata ohjata odottaja eteenpäin.
Itse olen kokenut vähän samalla lailla, että uusimman tiedon saa netistä. Mulla on aika vanha terkkari, joka jakaa jotain 90-luvulta peräisin olevia monisteita. Esim. raskauspahoinvoinnista sillä oli jotain muilta äideiltä saatuja vinkkejä, mistä oli sitten vedetty yli niitä ruoka-aineita (esim. inkivääri), mitä nykytiedon mukaan ei suositella raskauden aikana ollenkaan...
Toinen, mitä olisin odottanut enemmän, on omien kuulumisieni ja tuntemusteni käsittely. Raskaus on mennyt tähän asti ihan hyvin ja en koe jääneeni vaille mitään olennaista tietoa (vaikka suuren osan olenkin itse hankkinut), mutta silti terkkari ei ole kertaakaan kysynyt, mitä MINULLE kuuluu, tai mitä ajatuksia raskaus herättää minussa tai lapsen tulevassa isässä. Minusta olisi ihan fiksua joka neuvolakäynnillä käsitellä myös noita asioita. Kai se olettaa, että kun on parisuhde ja elämäntilanne kunnossa, niin sitten noihin asioihin ei tarvi niin kiinnittää huomiota. Riittää kun katsotaan pissa, hemoglobiini ja muut mittaukset.
Tuo sinun neuvolantätisi kehotus googlettaa tai kysyä apteekista on kyllä ala-arvoinen. Ei ihmisen tarvitse olla joka asiassa oman sairautensa asiantuntija. Vähintä, mitä hän olisi voinut tehdä, olisi ottaa yhteyttä neuvolalääkäriin ja varta tarvittaessa sinulle vaikka lääkäriaika heti alkuun. Tai neuvolalääkäri olisi voinut tehdä lähetteen erikoispolille, jossa tunnetaan sairautesi.
Toivottavasti nyt kuitenkin odotus muuttuu myös iloiseksi ja jännittäväksi asiaksi, eikä pelkästään vaikeaksi ja työlääksi taistelutantereeksi. Vaadi päästä (erikois)lääkärille, ja anna neuvolaan palautetta. Äläkä ota paineita meistä, jotka olemme opiskelleet termit ja vaikutamme oppineilta. Kaikilla on monen monta asiaa, jotka askarruttavat mieltä. Ensimmäisen lapsen odotus on kokonaisuudessaan pelkästään uutta ja pelottavaa, ennenkokematonta.
Onnea raskaudesta ja voimia!