Kyökkipsykologit: Miksi siskostani tuli yhtäkkiä nirso?
Olen ihan ihmeissäni, kun ennen niin kaikkiruokaisesta siskostani on tullut käsittämättömän nirso. Mikään ei tunnu kelpaavan, joka ikisestä ruoasta löytyy joku vika. Kyse ei edes ole pelkästään yksittäisistä ruoka-aineista (niitäkin on toki iso liuta), vaan myös ruoanvalmistustavoista. Lisäksi siskoni tekee asiasta ison numeron sen sijaan, että jättäisi vaan syömättä. "Siis yök, mä en vaan voi sietää tällä tavalla paistettuja vihanneksia"
Olemme siskoni kanssa muuten oikein hyvissä väleissä. Minua pidetään yleisesti hyvänä kokkina, ei ole muuten tullut valituksia.
Tämä nirsouden esiinnousu sattui ajallisesti suunnilleen samaan kohtaan sen kanssa, kun sisko tapasi uuden miehensä. En kuitenkaan ymmärrä, miten mies liittyisi tähän, sillä hän ei tunnu olevan nirso vaan syö tyytyväisenä kaikkea.
Voiko tää olla jotain ihmeellistä ajatusta, että mies tykkäisi enemmän minun tekemistäni ruoista kuin hänen ja siksi hänen pitää yökkäillä minun ruokiani... kuulostaa kaukaa haetulta, mutta en tajua. Häh?
Auttakaa, arvon kyökkipsykologit!
Kommentit (17)
Jostain syystä kaipaa koko ajan ulkopuolisilta huomiota ja korostaa itseään (alitajuisesti)
syömiehäiriö, joka ei liity ulkonäköön vaan hillittömään kontrollintarpeeseen ja epävarmuuteen, puhkeaa usein elämänmuutosten yhtydessä. Voi mennä todella pitkälle pakkomielteisyydessä.
vähäruokaista tai vaativaa. Voihan olla niinkin, että kadehtii kokkaustaitojasi, niin on täälläkin..
Mutta sisko ei muuten vaikuta siltä, että olisi syömishäiriötä. Ei ole laihtunut eikä lihonut (on kuitenkin ollut miehen kanssa jo pari vuotta). Eikä erityisesti vaikuta siltä, että laihduttaisi, koska syö esim. suklaata aika paljon.
Mutta en tiedä, ehkei se syömishäiriö välttämättä näy kovin hyvin?
ap
syömiehäiriö, joka ei liity ulkonäköön vaan hillittömään kontrollintarpeeseen ja epävarmuuteen, puhkeaa usein elämänmuutosten yhtydessä. Voi mennä todella pitkälle pakkomielteisyydessä.
Siskolla tuntuu olevan tosi tarkka käsitys siitä, mitkä ovat "oikeita" ruokia, ja muun syöminen on kauhistus.
ap
Kyllähän siinä sellainen ortorektinen vivahde on, mutta miten puutut aikuisen ihmisen asioihin?
Tai huonoa käytöstä
Toivon, ettei ole alemmuuskompleksia, koska siskoni on hyvä ruoanlaittaja, ja mielestäni olen myös muistanut kertoa sen hänelle.
Käytös on kyllä huonoa, mutta ihmettelen, kun muuten on huomaavainen ja ystävällinen.
ap
jos syö suklaata. Haluaa näyttää paremmalta ja fiksummalta kuin on. Ottaisin asian puheeksi hänen kanssaan.
Kyllähän siinä sellainen ortorektinen vivahde on, mutta miten puutut aikuisen ihmisen asioihin?
mutta auttaa, jos edes ymmärtää vähän, mistä on kyse. Osaa sitten laittaa toisesta korvasta ulos ne kommentit.
ap
jos syö suklaata. Haluaa näyttää paremmalta ja fiksummalta kuin on. Ottaisin asian puheeksi hänen kanssaan.
Vaikka meillä on läheiset välit, niin en uskalla ottaa puheeksi. Siskoni on todella herkkä kaikenlaiselle puuttumiselle tai arvostelulle.
ap
naiset on hassuja jos ovat kateellisia jonkun ruuanlaittotaidosta...minä en osaa laittaa ruokaa eikä se mua haittaa...
ja purkaa ahdistustaan turvallisiin kohteisiin. Eli sinuun ja sun ruokiisi :)
Vaikka meillä on läheiset välit, niin en uskalla ottaa puheeksi. Siskoni on todella herkkä kaikenlaiselle puuttumiselle tai arvostelulle. ap
Vaikka meillä on läheiset välit, niin en uskalla ottaa puheeksi. Siskoni on todella herkkä kaikenlaiselle puuttumiselle tai arvostelulle.
ap
Arvosteleehan hänkin tavallaan sinua, kun nirsoaa tarjoamiesi ruokien kanssa. Ehkä itse ottaisin etäisyyttä, sillä tuollainen on loukkaavaa käytöstä. Ellet kykene puhumaan, pidä välimatkaa kuukausi, pari.
ap
Arvosteleehan hänkin tavallaan sinua, kun nirsoaa tarjoamiesi ruokien kanssa. Ehkä itse ottaisin etäisyyttä, sillä tuollainen on loukkaavaa käytöstä. Ellet kykene puhumaan, pidä välimatkaa kuukausi, pari.
Olen jotenkin vähän vaistomaisesti vetäytynyt kauemmas. Tapaamme kyllä, mutta en esim. viitsi nähdä vaivaa tarjoilujen eteen.
Mutta kuten jotkut täällä ehdottivat, niin olen itsekin ajatellut, että ehkä siskollani on ongelmia, jotka purkautuvat vähän erikoisella tavalla. En haluaisi jättää häntä silloin, kun hän ehkä eniten tarvitsee tukea.
ap
uuden miehen myötä ja sairastunut syömishäiriöön?