Hiilariketjusta! Ravitsemusasioihin perhetyneet äidit, mitä syötätte lapsillenne?
Olen itse siirtynyt syömään vähemmän hiilareita ja pyrin syömään mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa. Mutta miten lapset?
Eineksiä meillä ei syödä kuin silloin jos minä olen kipeänä ja mies aivan poikki, silloin hän ostaa niitä. Muroja ei syödä, mutta leipää, (sokeri)jugurttia, niitä lapset vetävät kauheasti. Lisään puuroihin ja jugurtteihin marjoja tai hedelmäsosetta (itse soseutettua), siemeniä jne. mutta lapset nirsoilevat niistä. Vihanneksia ja hedelmiä syövät kohtalaisesti. Kananmuna ei juuri maistu, pähkinät pyörivät suussa mutta eivät mene alas asti... yms.
Mitä vähähiilihydraattista siis syötätte lapsillenne? Antakaa vinkkejä välipaloiksi, aamu- ja iltapaloiksi lähinnä, lämpimät ateriat luonnistuu helpommin...toki niitäkin saa vinkata! Miten kaltaiseni laiska ja väsynyt äiti saa paranettua nirsojen lastensa ruokavaliota?
Itse pähkäilen ihan samoja asioita.
Lapset 1 ja 4 ovat terveitä ja normaalipainoisia. Tähän asti heidän perusruokavalionsa on koostunut:
-kaurapuuro
- tumma pasta
- ruisleipä
- täysjyväpaahtis
-mysli
- kana, liha, kala
- kasviksia, hedelmiä
- rasvatonta tai kevytmaitoa, usein luomu
- 1% piimä, 0-10 % maustamaton jugurtti
- kalaöljy
- 60% margariin
- oliiviöljy
- kookosöljy
- luomumunat
Mutta nyt, kun kerran tummakin vilja on käytännössä nopeita hiilareita, niin mitä annan välipaloiksi?
Juustoa? Pähkinöitä? Rasvaista juggea? Täysmaitoa? Vihanneksia tietty aina. Mites hedelmät?
Ja jos se rypsiöljy ei olekaan niin hyvä juttu? Voitako vaan?
Apua...!