Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausmyrkytyksestä?

Vierailija
15.12.2010 |

Elikkäs, kohtalotovereita. Mulla on viikot 38+6 ja nyt kolmatta päivää mieletöntä päänsärkyä, näköhäiriöitä, pissassa plussan verran proteiinia ja verenpaineet koholla.

Lääkärit tutkii ja tarkkailee, mutta vain lepoa määrätty. Miten muilla? oloni on todella tuskainen ja laskettuun aikaan kuitenkin vain viikko aikaa, eikö ole mahdollisuutta esim. käynnistykseen tai tai? :( kokemuksia muilta kaivataan!!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 36+6 ja rv 37. Tosin lapsivettäkin oli liikaa ja vauvat isokokoisia painoltaan.

Vierailija
2/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, meillä painoarvioksi sanottiin n.3,5kg ja lapsivettä oli hyvin?! muuta ei sitten sanottu. Käynnistettiinkö lääkäreiden halusta, vai pyysitkö itse? Meillä olo todella kurja, ja itse toivoisin käynnistystä kun ilmeisesti tälle ei muuten loppua ole? Eihän ihminen voi migreenissä ja pimeessä huoneessa särkylääkkeillä elää? :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi sulla ei kuitenkaan ole riittävästi myrkytysoireita, jotta käynnistäisivät. Minullakin tällä hetkellä 38+1 ja olen viikko sitten käynyt äitipolilla myrkytysoireiden vuoksi. Mutta oireet ovat niin lieviä, etteivät käynnistä. Aiempi raskauteni on käynnistetty viikolla 36+3 myrkytyksen vuoksi ja silloin lukemat olivatkin hurjia.

Ei voi muuta kuin että jaksamista ja lepoa vain!

Vierailija
4/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kyllä pitäisi ottaa jotta selviää onko taustalla vakavampi HELLP syndrooma.

Mulla käynnistettiin kiireellisesti HELLPin takia.

Vierailija
5/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästivät vielä eilen kotiin, mutta tänään uusintakäynti omalla neuvolahoitajalla, taas katsotaan arvot ja näytteet. :/

Ehkä sitten ei vielä ollut niin hälyttävää, itse vain jotenkin toivoisi käynnistämistä kun kuitenkin niin loppusuoralla ollaan. Pitääkö sitä oikeen odottaa yltyväksi, vai voisiko helpottaa jo ennen =) Ei kai auta kuin odotella iltapäivän lääkäriaikaa taasen. Panadolit apuna ja tukena. :)

Vierailija
6/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi, ettei päänsärky enää lähde pois lepäilemällä ja tilanne korjaantuu vain synnyttämällä. Tämä lääkäri tosin on tunnettu auliudestaan aloittaa käynnistyksiä.

Kuinka korkealla paineesi ovat? Minulla muistaakseni pahimmillaan 190/115 luokkaa.

T: 2 käynnistystä rv 37

Vierailija
7/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadin itse päästä osastolle (oisko ollu samat paineet suurinpiirtein)

ei oikeestaan muuta oireita kun nuo paineet ja omanlainen pieni ''vannekiristys'' ja jumalaton turvotus että painoa tuli 6 päivässä 5 kg...neuvolassa sanoivat että onhan sulla huomenna lääkäriaika niin sanot siellä sitten...en venannut vaan läksin sitten illalla osastolle ja sanoin että pois en lähde koska sattuu niin paljon (oli 4,5 kg möllikkä perätilassa ja itse xs-kokoa niin oltiin menty jo monet yöt unilääkkeitten voimalla ja valtavat hengitysongelmat yms) niin että en varmana lähde minnekkään koska raskausmyrkytyksessä voi olla kyse muutamasta tunnista että jotain peruuttamatonta tapahtuu!

siinä sitten osastolla olin yhden yön kun niin vaadin päästä tarkkailuun, sitten seuraavana päivänä sydänkäyrällä alkoi pieniä laskuja näkyä ja jo samana iltana olikin sitten iso mötikkä (onneksi) terveenä sylissä:) (syntyi 38+1 eli täysaikasena kuitenkin)

tarkoitukseni ei ollut siis mitenkään pelotella mutta ole tarkkana ja vaadi hoitoa koska tosissaan mitä vaan voi sattua ja parempi olla osastolla senkin takia että saat sitten nopeasti apua jos tarvettä:)

mutta onnea ja ihanan pörröistä vauva-arkea sinne:)))

Vierailija
8/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ap:lla. Tilannetta seurattiin ja rv40 oli sitten lääkäri, joka ultrasi tarkistaen lapsiveden määrän ja lapsen koon (arvio oli 3,5kg mutta lopulta lapsi painoi 700g enemmän). Lopulta lääkäri päätti, että käynnistetään, koska ei ollut järkeä jatkaa raskautta kauempaa. Neljää päivää myöhemmin poika sitten syntyi, terveenä onneksi.

Vierailija
9/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilkeä tilanne, itselläni oli vielä se että tilannettani ei otettu tosissaan ennenkuin meinasi olla myöhäistä,

verenpaineet kohosi lähtöpaineista yli tuplat, mutta kun lähtöpaineet olivat todella alhaisia. Virtsassa oli valkuaiset ja sokeri plussalla, turvotus oli niin pahaa ettei kengät menneet jalkoihin. Painoni oli laskusuunnassa, päänsäryt niin kovia että akvaarion ääni oli liikaa. Kävimme sairaalassa, josta lähetettiin kotiin ja neuvola seurantaan. Neuvola kuittasi, että onhan sairaala jo nähnyt minut!

Viikon päästä tulikin krampit ja tajuttomuus, sitten leikattiin kiireellä. Neljä päivää olin teho hoidossa.

Ymmärtääkseni tilanne ei useinkaan ole vauvalle paha vain "viime metreillä" eli kun krampit tulevat jolloin istukka on vaarassa irrota.

Vierailija
10/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka osaavat vaatia hoitoa silloin kuin sitä tarvitsevat. Itse olen hieman liian helposti nöyrtyvä siihen mitä lääkärit sanoo, vaikka tälläkin hetkellä mietin kokoajan että miten nyt mahtaa arvot olla ja päätäkin särkee edelleen ja. Pitäisi siis ehkä itsekin osata vaatia muutakin kuin pimeän huoneen lepoa ja särkylääkettä. -.-

Ja se juuri mietityttää niinkun sanoit että tila voi muuttua parissa tunnissa. Pitäisiköhän ottaa kovemmat otteet iltapäivän kontrollissa :)

Vierailija
11/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla vauvalle vaarallista . eräs tuttavani meni sairaalaan ja verenpaineet olivat lähes katossa mutta koska mitään muuta ei ollut eikä olokaan vissiin ollut kauhean tukala kuitnkaan niin päästivät kotiin...oliskos ollu parin päivän päästä tarkastus ja vauva todettiin kuolleeksi...vissiin hapenpuutteesta...en sitten tiiä oliko tolla myrkytyksellä suoraa yhteyttä tohon mutta epäilen vahvasti..

Vierailija
12/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne sinne osastolle ottavat ilman suurempia vaatimisiakin sanot vaan että sua huolettaa tää tilanne ja et saa enää nukuttua yms ni on turvallisempi olo jos saisit olla osastolla niin mielikin rauhoittuu siinä´samalla ku mulle ainakin sanottiin että jos äidin mieli on huolesta turta ja ei nuku ja hirveät kivut päivä tolkulla yms niin ei se oo enää vauvalle hyväksi että kun kuitenkin täysaikainen ja painoarvio ok niin ulos vaan :) jos näin sanot niin luulis nyt että suostuvat:)

t.13

Vierailija
13/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne sinne osastolle ottavat ilman suurempia vaatimisiakin sanot vaan että sua huolettaa tää tilanne ja et saa enää nukuttua yms ni on turvallisempi olo jos saisit olla osastolla niin mielikin rauhoittuu siinä´samalla ku mulle ainakin sanottiin että jos äidin mieli on huolesta turta ja ei nuku ja hirveät kivut päivä tolkulla yms niin ei se oo enää vauvalle hyväksi että kun kuitenkin täysaikainen ja painoarvio ok niin ulos vaan :) jos näin sanot niin luulis nyt että suostuvat:)

t.13

Vierailija
14/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleman pitää. Kiitos kaikille jo vastanneille neuvoista, tuesta ja juttuseurasta. :)

Toivottavasti tälle olotilalle saatais loppu ja pieni käärö syliin ja maailmaan

Vierailija
15/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttava ihminen :) Paineet levon jälkeen mitattuna 160/95 eilen... Mulla on ne vielä ollut aika matalalla yleensä. Käskivät sentään kontrollissa käydä, mutta kyllä sitä ihmistä muistaisin loppuelämäni kun käynnistys päätöksen antaisi =) Itselleni täysin vieras asia, kun muilla ei ole ollut, ja itselläni ensimmäinen tulossa. Tosin äitini on sairastanut raskausmyrkytystä aikanaan mua odottaessaan.

Vierailija
16/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, aikamoiset paineet sinulla kyllä. Minulla käynnistettiin noilla paineilla. Varmasti sinulla on olo todella tuskainen. Lievillä oireilla kyllä ymmärrän ettei herkästi käynnistellä, onhan siinäkin aina oma riskinsä. Minulla on vähäiset oireet tällä hetkellä noihin verrattuna. Jospa neuvolassa katsoisivat tilannettasi uudestaan.

T: Viikolla 38+1 oleva

Vierailija
17/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapainene pitäisi pysytellä jossakin yli sadan (vai 110), että huolestuisivat, eli sinun 96 ei vielä ole niin hälyyttävä.

Se antaa kyllä osviittaa siitä, että olet taipuvainen saamaan samoja oireita vähän hankalampana ensi kerralla.

Tsemppiä kovasti pienokaisesi odotteluun. Kohta sylissäsi on maailman ihanin tuhisija jonka niska tuoksuu ihanalle ja posket ovat sileämmät kuin puuterihuisku :)

(ota ihmeessä yhetyttä neuvolaan/ÄPKL:lle, jos olo muuttuu niin tuskaiseksi, ettet saa edes nukuttua. Ei ole järkevää menettää kaikkia voimiaan juuri ennen synnytystä)

T: käynnistykset rv 37 x2

Vierailija
18/18 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tai mitä tapahtuu. Turvotuksia on ollut jonkin aikaa, käsissä ja nilkoissa lähinnä, välillä reilummin, välillä vähemmän.

sitä pientä tässä odotellaan ja siksi hermoilen kun lähinnä sen pienokaisen vointia ajattelen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme