Minkälaisen todistuksen odotat lapsesi saavan?
Ja onko sillä väliä? Mitä pidät "hyvänä" todistuksena, entä "huonona"?
Aloitan: 5.-luokkalainen poika saanee pääsääntöisesti ysejä, jonkun verran kaseja ja kuviksesta luultavasti seiskan. On fiksu koululainen, kuluu luokkansa "kiltteihin" poikiin, jotka hoitavat koulun ja vapaa-ajalla urheilevat. Olen tyytyväinen pojan koulumenestykseen ja poikaan tietysti muutenkin.
Minusta todistusta voisi pitää huononpuoleisena, jos keskiarvo olisi seiskan kieppeillä tai alle, ainakin silloin pitäisi panostaa selvästi enemmän koulunkäyntiin.
Kommentit (6)
saa kuutosia, muutaman seiskan, pari vitostakin ehkä. Ongelma on siinä, että meillä kyllä panostetaan koulunkäyntiin tosi paljon, mutta pojalla on lukihäiriö ja nyt viime vuoden aikana on kehittynyt myös koepaniikki, kun tietää, että pitäisi pystyä parempaan ja pelkää ettei pystykään, niin että ei sitten tosiaan pystykään. Asiat, jotka osaa kotona hienostitai edes kohtuullisesti, eivät vaan siirry sinne koepaperille. Kielissä on tietty sen lukihäiriön takia myös asioita, joita ei oikeasti osaa. Muuten osaisi, matematiikan ja realliaineet ja jopa äidinkielen kieliopin, mutta ei saa sitä sinne paperille.
Minusta tällä olisi väliä. Hän onkin jo seiskalla. Minä valvon ja itken nykyään öisin kun murehdin pojan kohtaloa. Olen itse vielä ollut aina lahjakas ja koulu oli hirveän helppoa ja minun on vaikea uskoa, että ilman korkeaa koulutusta ja mukavaa ammattia ja sitä kautta mukavaa kaveripiiriä kukaan voisi olla onnellinen. Pelkään, että poika ei saa mitään ammattia tai saa jonkun ihan perusduunarisellaisen, joutuu paljon työttömäksi, ei saa perhettä ja on onneton. Samalla pelkään, että hän masentuu, kun kerta toisensa jälkeen epäonnistuu, vaikka yrittää kuinka, ja hyppää sitten jostain sillankaiteelta.
7-luokkalaisen pojan ka todennäköisesti ysin luokkaa, kielet, matikka ja lukuaineet varmaan ysejä kaikki, musiikista saatta tulla kymppi ja käsitöistä kasi.
8-luokkalaisella vähän veljeään huonompi, mutta ka varmaan kasin pintaan kuitenkin. Hänelläkin kielet ja matikka varmaan yhdeksää, lukuaineista kaseja ja pari seiskaa, musiikki pysyy kympissä.
Meilläkin molemmat jokseenkin kilttejä musiikin ja urheilun harrastajia.
Lukuaineet luultavasti kymppiä ja ysiä. Muut kasia ja ysiä.
kun en yhtään tiedä opettajien arvostelutapaa. Lapsi itse arvelee saavansa pari ysiä, sitten kaseja ja seiskoja, mutta minä kuvittelisin kyllä niitä ysejä tulevan ehkä neljästä aineesta.
Jännä sinänsä, että alakoulussa lapsi sai käsityöstä ja liikunnasta aina seiskan, mutta nyt ainakin liikunta nousee kasiin, ehkä käsityökin, ja niistä lapsi on itse tosi ylpeä! Taitaa olla iso ero noissa ei-lukuaineissa siinä, että opettajana onkin kyseisen aineen oma aineenopettaja eikä enää se perusluokanope. Motivointikin voi olla aineenopella paremmin kohdallaan.
Tokaluokkalainen: varmaan keskitasoa, äikkä varmaan välttävä
Seiskaluokkalainen: saanut jo sanalliset arvioinnit ja numerot tulee kuvista, uskontoa ja englantia lukuunottamatta olemaan 8-9, käytös varmaan seiska kuten joka vuosi.
Seiskaluokkalaisen kohdalla olen sanonut, että jos itse tietää tehneensä parhaansa niin hyvä, mutta jos itse yhtään epäilee laiskuudella olevan tekemistä niin sitten saa ihan katsoa itseään peiliin