Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on 1-luokkalaisten matematiikan osaamisvaateet nykyisin aikamoisia...

Vierailija
15.12.2010 |

Lähinnä tarkoitan ns soveltavia tehtäviä, ei sellaisia ollut minun aikanani 80-luvulla lainkaan..

Tuli vain taas mieleen kun poika toi 2kpl matikan kokeita eilen kotiin, muuten täydet pisteet mutta soveltavissa oli rokotettu 1-2pist eli pistemäärä siten 28/30.

Ne on jopa minusta suht vaikeita, tosin matikkani oli aina heikkoa tasoa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin niiden kuuluukin olla :)

Vierailija
2/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tiennyt, että av:lla on keskimääräistä yksinkertaisempaa porukkaa (ei koske itseäni), mutta että ekaluokan matikantehtävätkin vaikeita... =DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosi nopeasti tehtävät vaikenivat!

Vierailija
4/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään tarvitsit sitä, toisin kuin vaikkapa allekirjoittanut, mistähän se sitten kertoo...:D

ps, ihan vain tiedoksesi että eipä ole katsonut vanhempien koulutustasoa tms tuo soveltavien ihmettely, on meinaan ei-akateemisia ja akateemisia joukossa, tosin sekään ei kyllä kerro loppujen lopuksi varsinaisesta älykkyydestä mitään:p

ap

Vierailija
5/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
6/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään tarvitsit sitä, toisin kuin vaikkapa allekirjoittanut, mistähän se sitten kertoo...:D ps, ihan vain tiedoksesi että eipä ole katsonut vanhempien koulutustasoa tms tuo soveltavien ihmettely, on meinaan ei-akateemisia ja akateemisia joukossa, tosin sekään ei kyllä kerro loppujen lopuksi varsinaisesta älykkyydestä mitään:p ap

soveltaivien tehtävien vaativuutta?

*reps*

Se on vaan matikkaa, ja kokeissa kuuluu olla niitä soveltaviakin, ihan normaalia.

Vierailija
7/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne soveltavathan mittaa erityisosaamista eli matikkalahjakkuutta. Tosin meidän pojalla ne menee paremmin kuin peruslaskut, heh.

Vierailija
8/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millasia ne sitten on? Saisko esimerkejä?

T. Ala-asteella matikka 9 (yläasteella 6 :D)

Vierailija
9/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"erottaa jyvät akanoista".

Eli ei niitä osaa suurin osa luokasta (mutta aikuisen kyllä pitäisi...).

Vierailija
10/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne soveltavathan mittaa erityisosaamista eli matikkalahjakkuutta. Tosin meidän pojalla ne menee paremmin kuin peruslaskut, heh.

Vierailija
11/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitähän nyt ei ollutkaan kyse etteikö kys tehtäviä tarvitsisi olla tai etteivätkö ne saisi olla myös vaativia.

Kannattaisikohan sinun kenties pitää pienempää suuta, varsinkin siitä mahdollisesta yksinkertaisuudesta palstalla, kun et itse edes pointtia napannut.

ap

Vierailija
12/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan niinkuin olen kehunut 3-luokkalaista poikaamme joka on saanut joka ikisestä matematiikan kokeesta paitsi 1stä 30/30 ja nyt 3-luokalla numeroarvioinnit eli koenro ollut aina 10, edellisestä jopa 10+ :-)

ap

Vierailija
13/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitähän nyt ei ollutkaan kyse etteikö kys tehtäviä tarvitsisi olla tai etteivätkö ne saisi olla myös vaativia.

Kannattaisikohan sinun kenties pitää pienempää suuta, varsinkin siitä mahdollisesta yksinkertaisuudesta palstalla, kun et itse edes pointtia napannut.

ap

kerropa ap nyt mikä sit oli pointtisi. Vähän kyllä meni ohi. Sekö sua harmittaa, että lapsesi ei olekaan matikkanero joka saa täydet pisteet? Ettei sulla olisi liian kovat vaatimukset, jos et 28/30 pisteisiin ole tyytyväinen.

Vierailija
14/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä on 1-luokkalaisten matematiikan osaamisvaateet nykyisin aikamoisia...

Lähinnä tarkoitan ns soveltavia tehtäviä, ei sellaisia ollut minun aikanani 80-luvulla lainkaan"..

ps, 28/30 on erinomainen tulos, muuta en ole väittänyt enkä väitä. Mitä lapseni "matikkanerouteen" tulee niin saanut edellisistä 29-30/30 ja esikoinen joka 3-luokalla saanut aina 30/30 ja nyt 3-luokalla koenumeroina aina 10, jopa 10+ joten... :D

Joko nyt älyöisit olla hiljempää?

ap

Vierailija
15/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut jo meidän lapsuudessa. Eivätkä ne ekaluokan soveltavat tehtävät ole lainkaan vaikeita muille kuin niille, jotka eivät ole matemaattisesti lahjakkaita.

Vierailija
16/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös niitä tehtäviä, en tosiaan millään muista että omana kouluaikana olisi ollut vastaavia. Nykyään tietysti lähes kaikki käyvät eskarin, eli ihan perujutut on ekaluokkalaisilla jo hallussa niin päästään nopeammin eteenpäin. Ja olen myös ajatellut, että niillä soveltavilla tehtävillä mitataan just sitä kykyä soveltaa osaamista, ettei tehdä vaan mekaanisia yhteenlaskuja.

Kyse ei ole siitä, ettenkö itse osaisi niitä ratkaista, vaan tosiaan ihmetyksestä, mitä meidän pieniltä ekaluokkalaisilta jo vaaditaan :)

Ja kerron vielä, että meidän tyttö on saanut matikankokeista myös täydet pisteet lukuunottamatta oarin ekan kokeen juuri noita soveltavia. KÄytiin niitä sitten kotona läpi, ja tuli ilmi ettei tyttö ollut ymmärtänyt tai oli ymmärtänyt tehtävän väärin. Seuraavissa meni sitten nekin oikein.

Vierailija
17/17 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meidän ekaluokkalaisen matikankokeessa oli selityslappu mukana, ja sen mukaan kaksi viimeistä tehtävää tosiaan mittaavat matikkalahjakkuutta, eikä niistä tarvitse saada pisteitä.

Tehtävätolivat sellaisia kuvia, joissa on laatikoita päällekäin ja tietystä kulmasta katsoen pitää osata sanoa montako laatikkoa kuvassa on.

Oma poikamme on matikassa lahjakas ja suorittaa nämä tehtävät aina lennossa, mutta tekee välillä sitten vissiin huolimattomuusvirheitä tavallisissa laskuissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme