Perhepäivähoitaja vs. IP-ohjaaja
Työskentelen tällä hetkellä iltapäiväkerhon ohjaajana, ja harkinnassa on ollut pidemmän aikaa alkaa perhepäivähoitajaksi vaikka minulla ei ole vielä omia lapsia. Nyt on vihdoin tullut tilaisuus, mutta en osaa millään päättää, jatkaisinko IP-kerhon ohjaajana vai vaihtaisinko alaa. Työt kerhonohjaajana jatkuisivat vielä ainakin kevääseen asti, jos jatkan siellä. Minun tulisi huomiseen mennessä päättää, mitä teen, joten tarvitsen apuanne!
IP-kerho:
+ Työpäivät vain viisituntisia
+ Työkaverit tukena
+ Lapset jo niin isoja, että tarvitsee vain seurata
- Iso ryhmä, mukana myös muutama erityislapsi, joilla ei avustajaa
- Työmatkaa jonkin verran
- Ei saa päättää asioista yksin, vaan kaikesta täytyy neuvotella työkavereiden kanssa
- Inspiraatio työtä kohtaan laskenut melko alhaiseksi syystä tai toisesta
Pph:
+ Saa päättää itse kaikesta, esim. ruosta, ulosmenosta
+ Lapsia saattaa olla itsellä kaihdittavana korkeintaan neljä, kun taas IP-kerhossa välillä enemmänkin
- Työpäivät saattavat olla kymmenentuntisia
- Yksinäistä, ei työkavereiden tukea
- Kaikki vastuu itsellä
- Ensimmäiset lapset (2 kpl), jotka minulle tulisivat olisivat kummatkin juuri vuoden täyttäneitä
+/- Koti pitää järjestellä hoitolapsille sopivaksi
Palkka työpaikoissa olisi lähes sama, pp-hoitajana hitusen isompi, jos saisin neljä lasta, muussa tapauksessa hitusen pienempi jopa.
Kertokaa te lisää hyviä ja huonoja puolia, suositelkaa! Järki sanoo, että jatkaisin IP-kerhossa, mutta tunne vetää kotipuoleen...
Kommentit (2)
Kaupassa et voi käydä lasten kanssa. Myös siivoamista on paljon enemmän, jota et voi ajoittaa lasten päivähoitoaikaan.
Kulukorvaus ei kata lapsista koituvia kuluja: ravinto, askartelut, puhtaus, sähkö, vesi, kodin kuluminen, lelut jne.
Jos vanhemmat myöhästyvät esim ruuhkan takia, niin päivät ovat vielä pidemmät.
Käytännössä saisit pienempää palkkaa ja joutuisit maksamaan omasta pussistasi vielä tyhön liittyviä kuluja.Päivät pitenisivät ja sinun pitäisi olla kokoajan skrappina niiden pienten kanssa. vessassa käyntisikin pitäisi suunnitella.
Jatkaisin ip-ohjaajana ja tarjoaiasin yksityistä lastenhoitopalvelua esim viikonloppuisin. Näin saisit kokeilla sitä pph:n kaltaista työtä.
Toisaalta: jos olet täysin kypsynyt työhösi, niin työtehtävien vaihto, voisi olla mukavaa.
Onnea ja viisautta päätökseesi!
Siis olen ollut lastenhoitajana perheessä, en varsinaisena pph:na, mutta muistan ikuisesti yksinäiset työpäivät. Onneksi siivooja kävi kerran viikossa, niin oli joku jonka kanssa keskustella.