Mistä johtuu, että toisilla ei jää kuukautiset pois hormonikierukasta?
Itselleni laitettiin hormonikierukka ja odotukset olivat suuret, kun lääkäri oikein lupaili, miten suurimmalla osalla jäävät menkat pois kokonaan. No, itselläni näin ei käynyt. Mistähän mahtaa johtua? Onko hormonitoimintani jotenkin erilainen tai erityisen voimakas? Toivottavasti ei vaikuta ehkäisytehoon.
Kommentit (16)
Aluksi vuosi muutaman päivän hieman. Sitten oli vuodotonta seuraaviin kuukautisiin. Ne olivat ehkä aiempaa niukemmat, mutta kestivät ja kestivät, yli kaksi viikkoa. Sitten hetken vuodotonta ja taas yhdet pitkät ja niukat kuukautiset. Nyt menossa taas vuodoton hetki. Aiemmatkin kierukat ovat loppujen lopuksi vieneet kuukautiset kokonaan pois. Tai melkein kokonaan. Joskus on saattanut tulla hieman punertavaa valkovuotoa.
6 kk käytön jälkeen kierukka poistettiin jatkuvien vuotojen takia. E-pillereiden kanssa mulla on pientä tiputtelua silloin tällöin. Tämä kaikki alkoi ekan synnytyksen jälkeen, sitä ennen ei ollu ikinä ollut mitään välivuotoja yms.
Mulla ehkä johtuu osittan endometrioosista, joka aiheuttaa välivuotoja. Mene ja tiedä. Kierukkaa en ihan hevillä uudelleen ota, sen enempää kuparista kuin hormonistakaan.
sitten. Menkat oli ennen sitä tosi kivuliaat ja epäsäännölliset. Nyt menkat tosi kivuliaat ja säännölliset.. Plus finnit ja ketutus. Ketutus voi kyllä johtua parisuhteestakin. Mutta ainakaan mulla ei auttanut endometrioosiin.
minule laitetiin kiurukka heinäkuussa alussa vasta kuukautiset ovat minulla ollut kiurukkan laiton jälken heti vatsakippu kuukautiset alkoivat tiistaina ennen kiurukaa laitoon ja on edeleen enen kiuruka kuukautiset kestivät 5-7 päivää nyt on menyt jo se yli kipuja on hirveästi vatsakipuja kuukautiskipuja kovempi kipu särkylääkettä jouduun ottamaan siten helpoitaa vatsakipuu särkylääkettä joutuu otta päivässä 4-5 särkylääkettä burana 400 mg 3 päivässä ja panadol 500 mg 2 päivässä
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:26"]minule laitetiin kiurukka heinäkuussa alussa vasta kuukautiset ovat minulla ollut kiurukkan laiton jälken heti vatsakippu kuukautiset alkoivat tiistaina ennen kiurukaa laitoon ja on edeleen enen kiuruka kuukautiset kestivät 5-7 päivää nyt on menyt jo se yli kipuja on hirveästi vatsakipuja kuukautiskipuja kovempi kipu särkylääkettä jouduun ottamaan siten helpoitaa vatsakipuu särkylääkettä joutuu otta päivässä 4-5 särkylääkettä burana 400 mg 3 päivässä ja panadol 500 mg 2 päivässä
[/quote]
??? No alussa voi vuotaa us.viikonkin, sivuv
Mulla kohtu vuosi 8kk, tiputtelua joka v:n päivä. Sitten se loppui ja nyt on jo yli 3v ollut vuotamatta. Kannatti kärsiä se alku touhu.
Mulla laitettiin 4kk synnytyksestä ja poika nyt 13kk. Kuukautisia ei ole ollut. Imetän vielä.
heinäkuussa jo laitettu ja nyt mä olen ihan ongelmissa; kierto on ihan mitä sattuu, finnejä kasvoilla ja ylävartalossa, päänsärkyä ns. oviksen aikoihin... ihan hirveetä :(
Milloin sun kerukka on laitettu? Mulle laitettiin tän vuoden helmikuussa ja vikat menkat oli lokakuussa. Eli ne voi jäädä pois hyvinkin. Mun lääkäri sanoi, että 1. vuosi on sopeutumisaikaa.
laitettu elokuussa ja yhä omn menkat. Niukat mutta kivuliaat.Ei kauheata kipua vaan monta viikkoa vihloo. viikko ennen sen viikon ja viiko menkkojen jälkeen. maanantaina tarkistus onko paikallaan . Edellisen kerran mulla oli eka puolivuotta menkat pois ja sen jälkeen oli normaalisti mutta todell, todella niukat.
jäi menkat pois heti kierukan laitosta alkaen mutta mulla on muutenkin kroppa tosi herkkä hormonitasojen muutoksille. Minulla esim pelkkä osaimetys piti mekat kokonaan poissa. Kesti lähes 6kk kummallakin kerralla imetyksen lopettamisesta ennenkuin palasivat.
Eka vuosi tuli menkat miten sattui, jopa parin viikon välein. Vihdoin alkoi vähenemään, mutta vasta vuoden kuluttua loppui kokonaan.
ja imetysten aikana ei kuukautisia tullut lainkaan. Ei myöskään minipillerien käytön aikana.
Nyt jo 6. vuosi ilman kuukautisia.
Perhesuunnitteluneuvolassa sanottiin, että samaa hormonikierukkaa voi pitää jopa 8 vuotta, ellei kuukautiset palaa normaaleiksi.
Molempien raskauksien jälkeen.
Mulla kuukautisista tuli pidempikestoiset, mutta niukemmat. Kivut säilyi ennallaan. Ja ovulaatioaikoina oli kuukautisvuotoa vastaavaa, runsaampaa vuotoa. Enemmän ketutti se, että hormonikierukka aiheutti jatkuvaa tiputteluvuotoa. Toisella kerralla lääkäri määräsi rinnalle minipillerit tiputtelun lopettamaan. Ei toiminut.
Tiputteluvuodon takia hormonikierukka poistettiin. Jäljelle jäi minipillerit ja tiputtelu jatkuu. Odotan aikaa sterilisaatioon. Hormoniehkäisy ei kuulemma sovi minulle. Ehkäisypillereiden käytöstä jouduin luopumaan jo kymmenen vuotta sitten
Ja hups, kolmen vuoden käytön jälkeen olin raskaana.