Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hoitaa sairasta lasta kotona, onko työntekovelvoitetta etänä?

Vierailija
10.12.2010 |

Tästä käyn vääntöä työnantajani kanssa jatkuvasti. Onko kenelläkään OIKEAA tietoa asiasta? Omassa TES:ssä ei ole asiaa mainittu. Onko asiaa mainittu missään?

Eli työnantajani mukaan mun pitäisi sairasta lasta hoitaessani olla edes puhelimen päässä tavoitettavissa (työsuhdepuhelin, josta maksan verotusarvon kuukausittain).

Jokin aika sitten luovuin etätikusta niin on hyvä syy sanoa, että en pysty lukemaan työmaileja kotona. Silloin kun se oli mulla, työantaja oletti että luen ja hoidan sähköpostit, jos hoidan kotona sairasta lasta.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta, ei ole työnantajallakaan mitään velvoitetta maksaa siltä ajalta palkkaa. Tämä tosin taitaa olla erikseen säädetty kunkin alan työehtosopimuksessa. Kannattaa ottaa yhteys luottamusmieheen, sieltä asia selviää varmimmin.

Vierailija
22/24 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kehitystehtävissä ja todella suuressa yrityksessä.

Tämä nuiva suhtautumiseni työntekoon kotoa käsin sairasta lasta hoitaessa aiheutuu epäreilusta kohtelusta työnantajan puolelta. Minulla teetetään esimiesten tai muuten organisaatiossa ylempänä olevien - ja myös korkeampaa palkkaa nauttivien - töitä. Perusteena "koska sä olet niin hyvä ja sä tiedät ja osaat". Kuitenkaan minä en saa senttiäkään palkankorotusta enkä nimitystä korkeamman palkkaluokan tehtävään. Syyksi on sanottu esimiestaholta "kun sulla on niitä lapsia".

Eli minulla teetetään managereiden työt asiantuntijan palkalla ja syyksi manager- positioon nimittämiselle sanotaan lapset. Huoh... Ei reilua.

Hoidan tänään sairasta lasta ja esimies tietysti soitti työasioissa. Totesin vain, että maanantaina jatketaan, ei tämä maailma viikonloppuna kaadu ja jos hän haluaa edistää asioita tämän päivän aikana, työpöydältäni voi hakea aineistoa.

Olen onneksi siinä asemassa, että työnantajani on vaikea saada rekrytoitua saman osaamisen omaavia työntekijöitä, joten minullakin on varaa välillä antaa takaisin.

- ap

Minulla myös työsuhdepuhelin (josta maksan verotusarvon) ja olisi mahdollisuutta myös etäyhteyksien saamiseen kannettavaan, mutta en ole niitä vielä hakenut.

Itse olen tehnyt tiukan linjauksen että en ota töitä kotiin, en silloinkaan kun lapsi sairastaa ja olen kotona lapsen kanssa. Ei minullakaan kukaan muu niitä töitä tee, mutta jos paha ongelma on silloin kun olen pois, niin pakkohan paikallaolijoiden on sille jotain tehdä. Lisäksi tosiaan jos antaa ajan kulua välissä, niin se jo ratkaisee usein automaattisesti paljon tai ainakin suurin pöly laskeutuu välissä.

Kaiken kaikkiaan teen sen verran töitä kun työajassa pystyn. Sen ajan olen tehokas töissä, mutta enempää en tee. Ne mitä en ehdi siirtyvät vain eteenpäin, eivät ne mihinkään katoa. Tosin teenkin kehityshommia...

Olen joskus aikaisemmin kuunnellut kun esimies valitti siitä että minun kuuluu vastata puhelimeen työajan jälkeenkin. Kun totesin että en vastaa (eikä sopparissanikaan niin lue), niin esimies jo huusi. Totesin yks kantaan että työaikani päättyi ja lähden kotiin, sekä että puhelin jää pöydälle. Tässä vaiheessa meillä ei ollut veroetuna puhelinta ja sillä sai soitella vain työpuheluita, joten pidin puhelimenikin vain työpaikalla. Eipä tuo mihinkään sen kummempaan johtanut, kyseinen esimies kyllä arvosti minua myöhemminkin. Tosin vaihtoi jossain vaiheessa muihin hommiin.

Itse pidän todella tiukasti siis kiinni noista työn rajoista. Tämän yli 10v aikana ei ole siitä minulle ongelmia tullut. Tosin olen myös suoraan aina kertonut tästä periaatteestani. Ja vaikka siitä tulisi ongelmia, niin en silti aio uhrata elämääni työlle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenenkään lapsia. Ei terveitä eikä sairaita.

[i Jos on olemassa joku mummi tai kummi, joka voi tulla sairasta lasta hoitamaan. Ja jos kotona voi tehdä töitä, siihen on myös velvollisuus.

[/quote]

Onneksi minun on hankala hoitaa potilaita etänä, ei tarvi miettiä

Vierailija
24/24 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä yksi teen sitä työtä jota teen ja muiden hommat sitten riippuu taas musta, joten teen kiireisimmät jutut pois alta. Ei ole kaaos vastassa. Kukaan ei tätä vaadi minulta, mutta haluan itse tehdä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi